Europejscy liderzy biznesowi obawiają się utraty przewagi konkurencyjnej

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nowe.technologie.09.250x166Jak wynika z raportu Ricoh i Economist Intelligence Unit, liderzy biznesowi pozytywnie oceniają wpływ technologii na kreatywność i innowacyjność, ale obawiają się trudności w podążaniu za tempem zmian.

Aż 45 proc. europejskich liderów obawia się, że nie będą w stanie dotrzymać kroku technologii i że utracą swoją przewagę konkurencyjną (w porównaniu z 35 proc. z Azji i 37 proc. z Ameryki Północnej). Te wnioski pochodzą z badania „Ludzie i urządzenia” (Humans and Machines), przeprowadzonego przez Economist Intelligence Unit i sponsorowanego przez Ricoh. Jego celem była analiza oddziaływania technologii na ludzką kreatywność i intuicję.

Według liderów biznesowych największe wyzwania związane z technologią to „brak powiązania ze sobą systemów” oraz „znacznie szybszy rozwój technologii niż wewnętrznych procesów, które ją wspierają”. Liderzy biznesowi z Europy najbardziej odczuwają brak powiązań między systemami (46 proc.), podczas gdy w Azji odczuwa go 39 proc., a w Ameryce Północnej – 34 proc.

Europejscy liderzy biznesowi mają przed sobą czas pełen wyzwań – poza zmianami spowodowanymi technologią, muszą zarządzać kompleksowymi regulacjami i rozwijać swoją działalność w konkurencyjnym i dojrzałym środowisku biznesowym. Ponadto, są skupieni na odbudowie po globalnym kryzysie ekonomicznym. Istotne jest, aby określić co można zrobić, aby pomóc napędzić wzrost i zapewnić sprawność biznesu w przyszłości” – mówi Carsten Bruhn, wiceprezes w Ricoh Europe. “Badanie uwydatnia potrzebę przeglądów sposobów pracy i przygotowania na zmianę tradycyjnego sposobu pracy. Poprzez lepszą integrację systemów i usprawnienie procesów biznesowych, które łączą pracowników i technologie, organizacje mogą ulepszyć wymianę informacji między pracownikami, szybciej reagować na potrzeby klientów i zapewnić sprawną infrastrukturę biznesową, która może sprostać wymogom przyszłości„.

Co interesujące, liderzy biznesowi uważają, że obecnie są bardziej kreatywni niż byli 10 lat temu, jednakże przekonanie o tym jest słabsze w Europie (52 proc.) niż w Azji (64 proc.) i Ameryce Północnej (63 proc.). Europejczycy również mniej pozytywnie wyrażają się o wpływie technologii na podejmowanie dobrych decyzji, gdzie 40 proc. uważa, że ten wpływ istnieje, podczas gdy w Azji jest to 59 proc., a w Ameryce Północnej 52 proc.

Jednakże są obszary, w których Europejczycy czują się pewniej. 65 proc. wierzy, że technologia umożliwiła otwartą debatę i dyskusję w organizacjach, podczas gdy w Azji jest to 57 proc. Europejczycy są również bardziej przekonani co do roli technologii w zwiększaniu produktywności. 72 proc. stwierdziło, że ma ona wpływ na produktywność, podczas gdy w Ameryce Północnej było to 59 proc., a w Azji 68 proc.

Bruhn podsumowuje: “Oczywiste jest, że wpływ technologii jest zróżnicowany, jednowymiarowe podejście do zmian nie jest możliwe. Pewne jest to, że zmiana jest nieunikniona. Sposoby pracy, które przyjęliśmy najprawdopodobniej nie przetrwają. Jednakże, miejsce pracy, w którym decyzje będą podejmowane wyłącznie przez komputery czy roboty, nie jest jeszcze prognozowane przez globalnych liderów. Przyszłość to dla ludzi ogromny potencjał do korzystania z bardziej kreatywnego i świadomego podejmowania decyzji, wspieranego przez technologię, efektywne procesy biznesowe i nowe sposoby na wymianę i dostęp do informacji. Właściwa kontrola nad powiązanym i efektywnym miejscem pracy, wpłynie na jeszcze lepszą przyszłość, gdyż liderzy biznesowi będą w stanie od razu wykorzystać technologię do zdobywania nowych rynków, reagowania na potrzeby klientów i zwiększania swojej przewagi konkurencyjnej.

Pobierz analizę działalności biznesowej na świecie: http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/pl/humans-and-machines/
Dołącz do debaty Technology Frontiers, 5-6 marca 2013 r.

O raporcie
Analiza, na podstawie której powstał ten artykuł i obszerniejszy raport, której jest ona częścią, są oparte na dwutorowym badaniu przeprowadzonym przez Economist Intelligence Unit. Pierwsze to badanie 432 pracowników kadry kierowniczej, przeprowadzone w listopadzie i w grudniu 2012, które badało ich pogląd na relacje pomiędzy technologią i wyobraźnią ludzką w ich organizacji. Próba jest globalna, z porównywalną liczbą respondentów z Europy, Ameryki Północnej oraz Azji i Pacyfiku. Wszyscy respondenci to kierownictwo wyższego szczebla: 50 proc. zajmuje stanowiska menedżerskie lub jest członkiem zarządu. Pochodzą z ponad 20 różnych branż. Oprócz usług finansowych, inne silnie reprezentowane branże to m.in. edukacja, sektor rządowy/publiczny (w tym służba zdrowia), produkcja i technologia. Nieco ponad połowa firm uczestniczących w badaniu (53 proc.) ma roczne przychody przekraczające 500 mln dolarów, a prawie jedna piąta 10 mld dolarów lub więcej. Uzupełnieniem badania była seria pogłębionych wywiadów z wybitnymi myślicielami świata biznesu i technologii, jak również z przedstawicielami kadry kierowniczej przedsiębiorstw z różnych sektorów.

Źródło: Ricoh