Będzie specjalna e-taryfa dla elektromobilności?
Chodzi o projekt w sprawie zmiany rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną. Ma on zlikwidować problem, jaki dzisiaj stanowią wysokie opłaty dystrybucyjne stałe, dotkliwie obciążające operatorów infrastruktury ładowania, wynika z komunikatu.
PSPA przeprowadziło szerokie konsultacje branżowe projektu z kluczowymi podmiotami polskiego sektora elektromobilności, zaangażowanymi w budowę infrastruktury ładowania (80 proc. ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce należy do przedsiębiorstw zrzeszonych w PSPA). Koncepcja była także prezentowana na rządowym Komitecie Sterującym Programu Elektromobilność oraz na spotkaniu branżowym w Brukseli, zorganizowanym przez The European Association for Electromobility (AVERE), podano.
Czytaj także: Samochody elektryczne w Polsce: bardzo dobry I kwartał 2019 r. >>>
Przyspieszenie wzrostu sektora zrównoważonego transportu
Zdaniem PSPA, aby przyspieszyć wzrost sektora zrównoważonego transportu, konieczne jest wprowadzenie zmian do polskiego porządku prawnego. W przypadku szybkich ładowarek na prąd stały (DC) o mocy 50 kW, niezbędnych do poruszania się pojazdami elektrycznymi na dłuższych trasach, opłaty stałe dystrybucyjne wynoszą obecnie ok. 1 000 zł miesięcznie. Co istotne, operatorzy sieci stacji ładowania w
Polsce ponoszą wyższe koszty utrzymania infrastruktury w porównaniu do podmiotów prowadzących podobną działalność w państwach członkowskich Unii Europejskiej, podkreśla organizacja.
Czytaj także: W Polsce potrzeba więcej punktów ładowania samochodów elektrycznych >>>
Z analiz PSPA wynika, że przy obecnej strukturze taryf, usługi ładowania w Polsce są bardzo drogie, nawet w porównaniu do znacznie zamożniejszych krajów Unii Europejskiej (np. Francji i Holandii). Ten stan rzeczy hamuje rozwój rynku, negatywnie wpływając na zainteresowanie samochodami elektrycznymi wśród potencjalnych nabywców.
Wprowadzenie specjalnej Taryfy E
„Rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie specjalnej Taryfy E, pozbawionej opłaty dystrybucyjnej stałej przy trzykrotnie wyższych opłatach zmiennych dystrybucyjnych. Jej wdrożenie pozwoliłoby wyeliminować nadmierne obciążenie operatorów sieci stacji ładowania opłatami dystrybucyjnymi” – przekonuje dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, cytowany w komunikacie.
Proponowana Taryfa E, poprzez powiązanie opłat dystrybucyjnych jedynie z wolumenem energii, pozwoli na dopasowanie profilu płatności za usługi dystrybucyjne do dynamiki rynku pojazdów elektrycznych. W konsekwencji ma potencjał, by umożliwić przełamanie poważnej
bariery dla rozwoju elektromobilności, którą są bardzo wysokie opłaty dystrybucyjne stałe za energię elektryczną, podsumowuje PSPA.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.