Sztuczna inteligencja: 36,4 proc. szybko rosnących polskich firm zainwestuje w AI w ciągu roku
„Wśród przedsiębiorstw wolniej rozwijających się odsetek zainteresowanych wdrożeniem mechanizmów sztucznej inteligencji na przestrzeni najbliższego roku sięga jedynie 18,5%. Co ciekawe, kiedy mówimy o dłuższej perspektywie, bo 3 lat, odsetek ten rośnie do 70,4%. Mimo że tendencja do inwestowania w AI jako źródło przewagi i rozwoju jest wyraźna, to nadal Polska plasuje się poniżej średniego wyniku dla wszystkich krajów, które brały udział w badaniu Microsoft „AI Pulse” – czytamy w komunikacie.
Spośród wolniej rozwijających się firm inwestycje w AI w ciągu najbliższych 12 miesięcy zadeklarowało w Polsce jedynie 18,5%. Jednocześnie w naszym kraju tylko 5% firm znajduje się w fazie dojrzałości planowania i wdrażania rozwiązań AI w porównaniu z 17,1% w skali międzynarodowej, podano także.
Odsetek polskich firm, wdrażających już AI wynosi 29,2% dla grupy „gepardów” (szybko rosnących) oraz jedynie 5% w przypadku pozostałych.
Wyścig po AI już trwa
„Nie ma wątpliwości, że wyścig po AI już trwa. „Gepardy” nie tylko są na etapie wdrażania technologii sztucznej inteligencji, lecz także widzą pilną konieczność wykorzystania pełni jej potencjału. Skupiają się na tych działaniach już teraz, podczas gdy firmy o wolniejszym wzroście owszem widzą potrzebę inwestowania w AI, natomiast planują to w perspektywie sięgającej nawet trzech lat. Dane te potwierdzają, że liderzy wzrostu w AI właśnie upatrują szansy na dalszy rozwój i utrzymanie jego tempa” – powiedział dyrektor Segmentu Klientów Kluczowych, Małych i Średnich Firm oraz Partnerów w Microsoft Wojciech Życzyński, cytowany w komunikacie.
Polscy liderzy przyznali, że AI zapewni im oszczędność czasu, który będą mogli wykorzystać m.in. na definiowanie właściwych celów (25%), rozwój wizji strategicznej (25%) i identyfikowanie nowych szans rynkowych (24%). W materiale podkreślono, że w tym obszarze polscy menedżerowie są bardziej optymistyczni niż średnia światowa.
„44,4% polskich „gepardów” chce wprowadzać AI w ciągu najbliższego roku w celu optymalizacji obecnych procesów (dla wszystkich badanych rynków odsetek ten sięga 40%). 1/4 chciałaby wykorzystać sztuczną inteligencję do rozwoju nowych produktów, usług i modeli biznesowych, podczas gdy wynik dla wszystkich krajów to 33%” – podano także.
Wśród kluczowych danych dla Polski koncern wyróżnia ponadto: w Polsce 23,8% menedżerów zamierza wykorzystać AI do podejmowania decyzji już w ciągu najbliższego roku, w porównaniu do 33,7% w skali międzynarodowej; 22% liderów polskich firm chce zainwestować więcej czasu w zapewnienie zgodności z procesami i przepisami dotyczącymi sztucznej inteligencji w porównaniu z zaledwie 15,8% w skali międzynarodowej; tylko 10% polskich przedsiębiorstw znajduje się w fazie dojrzałości planowania i wdrażania rozwiązań AI, w porównaniu z 20,9% w skali międzynarodowej.
Badanie AI Pulse, analizujące stopień gotowości firm na wprowadzenie sztucznej inteligencji, na zlecenie Microsoft objęło 1 150 liderów biznesu z USA i regionu EMEA, w tym z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Węgier, Włoch, Rosji oraz Polski.