Ochrona prywatności w cyber-fizycznym świecie
AI – szanse i zagrożenia
Dostępność gigadanych i narzędzi sztucznej inteligencji otwiera nieznane przedtem możliwości przewidywania ludzkich zachowań, a następnie podejmowania prób wpływania na przyszłe zachowania ludzi. Takie przewidywania nie są jednak w 100% pewne, ponieważ metody sztucznej inteligencji nie są oparte na przyczynowości, tylko na korelacji. Powstaje zatem pytanie, co zrobić jeśli na podstawie nietrafnej prognozy, ktoś doznał krzywdy?
193 systemy prawne i ochrona prywatności
Każda nowa technologia zawsze wiąże się z szansami i zagrożeniami. W celu wykorzystania szans, ale wyeliminowania lub przynajmniej ograniczenia zagrożeń, stosuje się prawo do zabraniania niektórych praktyk, które są technicznie możliwe, ale społecznie niedopuszczalne. Niestety nie jest to łatwe w przypadku nadużywania danych. Z jednej strony mamy bowiem internet, który zapewnia techniczny dostęp do danych z dowolnego miejsca na świecie, a z drugiej strony mamy 193 systemy prawne niezależnie opracowane i stosowane przez 193 kraje, które są członkami Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Te systemy prawne nie są spójne, a często są wręcz sprzeczne, więc wszystkie razem nie zapewniają skutecznej ochrony prywatności. Jeszcze gorsza sytuacja występuje w odniesieniu do egzekwowania prawa w tych 193 różnych krajach.
Banki na celowniku
Banki, które świadczą usługi cyfrowe przez internet na masową skalę w zakresie globalnym są szczególnie narażone na ataki informatyczne z innych krajów. Banki dysponują przy tym bardzo wrażliwymi danymi swoich klientów, które doskonale nadają się do przywidywania zachowań ludzi.
Sprzedaż lub wyciek tych danych i połączenie ich z danymi innej natury, na przykład danymi medycznymi, pozwoliłby na jeszcze większą i dokładniejszą predykcję przyszłych zachowań i losów ludzi. Dlatego dane te muszą być szczególnie chronione.
Inteligentne miasta, inteligentne płatności
W niedalekiej przyszłości banki będą zmuszone do wypracowania nowych metod płatności dostosowanych do świata cyber-fizycznego, w szczególności do inteligentnych miast opartych na internecie rzeczy.
Ponieważ w takich miastach będą funkcjonować inteligentne środowiska (budynki, ulice, skrzyżowania, stadiony, sklepy itp.) automatycznie i bez ingerencji człowieka dostosowujące się do jego preferencji i świadczące mu spersonalizowane usługi, to również płatności będą musiałby być automatyczne i niewymagające bezpośredniej interakcji z człowiekiem.
To oznacza, że będą musiały być wypracowane nowe metody budowy zaufania między stronami płatności i nowe metody ochrony prywatności klientów banków.
Więcej na temat prywatności w cyber-fizycznym świecie można przeczytać w Miesięczniku Finansowym Bank