Dieselgate: przełomowa decyzja niemieckiego sądu otwiera drogę polskim klientom do uzyskania odszkodowań
„Orzeczenie niemieckiego Sądu Najwyższego jest przełomowe. To chyba pierwszy raz, kiedy sąd najwyższy w kraju europejskim stwierdził jednoznacznie, że doszło do poważnego naruszenia prawa. Opinia ta zawiera poważne argumenty, które powinny pomóc klientom w uzyskaniu odszkodowania. Trudno mi wyobrazić sobie, że sądy w poszczególnych krajach zignorują zdanie tak ważnego organu z Niemiec. Stanowisko niemieckiego Sądu Najwyższego stawia Volkswagena w bardzo trudnej sytuacji i może oznaczać, że będzie on musiał wypłacić olbrzymie odszkodowania” – mówi wiceprezes StopVW, Konrad Kacprzak.
„O konsekwencjach wynikających z takiego stanowiska sądu, zawiadomimy niezwłocznie premiera Mateusza Morawieckiego oraz ministrów Zbigniewa Ziobro i Andrzeja Adamczyka. Od samego początku stoimy na stanowisku, że wadliwe samochody, które zatruwają powietrze i przyczyniają się do powstawania smogu, powinny zniknąć z naszych ulic. Brak efektów działań polskich władz w tej sprawie jest niepokojący.” – dodaje Kacprzak.
Polski pozew zbiorowy czeka na rozstrzygnięcie w Sądzie Najwyższym
Warto w tym miejscu przypomnieć, że sprawa pozwu zbiorowego przeciwko Volkswagenowi w Polsce oczekuje na rozpatrzenie przez Sąd Najwyższy w Polsce. StopVW nie składa broni i złożyło też nowe pozwy o ustalenie odpowiedzialności producenta za wadliwe samochody. Planuje także złożenie kolejnych zawiadomień o popełnieniu przestępstwa.
StopVW
Do Stowarzyszenia StopVW zgłosili się poszkodowani posiadający łącznie kilka tysięcy wadliwych samochodów marek Audi, SEAT, Volkswagen, Skoda i Porsche. Stowarzyszenie walczy o odszkodowanie dla polskich klientów grupy VW.
Afera dieselgate wybuchła w 2015 roku po tym, jak amerykańska agencja ochrony środowiska EPA ujawniła, że pojazdy Volkswagena, wyposażone w silniki EA189, nie spełniają norm emisji spalin. Łącznie na świecie sprawa dotyczy około 13 milionów samochodów z silnikami diesla marek Audi, SEAT, Volkswagen, Skoda oraz Porsche. Producent do tej pory zapłacił około 30 miliardów euro kar i rekompensat, głównie klientom w USA. Kilku wysokiej rangi menadżerów Volkswagena zostało skazanych na wieloletnie kary więzienia lub czeka w areszcie na proces.