Jak szybkie płatności zmieniają sklepy? Apetyt konsumentów na innowacje rośnie
Konsumenci w epoce rewolucji cyfrowej przywykli do obecności coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych w swoim otoczeniu, co znajduje swoje odzwierciedlenie również w handlu. Wg Mastercard Reseach w 2017 roku 29% Polaków podczas zakupów skorzystało ze smartfona. Większość, aby porównać ceny produktów. Niemal połowa naszych rodaków zdecydowała się na płatność za pomocą telefonu.
– Wszechobecność smartfonów i Internet mobilny zmieniły zwyczaje zakupowe klientów. Zakres czynności, wspieranych przez technologie, stale się rozszerza – od wyszukania towaru na półce, porównania cen, po płatność za pomocą aplikacji. Wyzwaniem dla branży retail będzie integracja tych możliwości w jednym, intuicyjnym narzędziu – zwraca uwagę Bogdan Łukasik, szef rady nadzorczej Modern Expo Group, producenta innowacyjnych rozwiązań dla handlu.
Na wyciągnięcie smartfona
Rosnące znaczenie smartfonów oraz rozwój Internetu rzeczy będą coraz silnej wpływać na kształt płatności. Według raportu „Tomorrow’s Retail” do 2020 roku aż 90% użytkowników smartfonów przynajmniej raz dokona płatności mobilnej. Dlatego producenci intensywnie pracują nad kolejnymi udogodnieniami. W pierwszych dniach stycznia 2019 r. jedna z marek telefonów komórkowych ogłosiła inicjatywę utworzenia rozwiązania Software POS, wykorzystującego smartfon jako terminal płatniczy. Testowanie nowych rozwiązań w dziedzinie płatności rozszerza się też na uwierzytelnienia biometryczne. Jednym z nich jest Selfie Pay, który autoryzuje transakcję analizując rysy twarzy użytkownika i porównuje je z zapisanym obrazem właściciela karty. Płatność potwierdzana jest przez mrugnięcie.
W Chinach opracowano Sunmi K1 – kiosk samoobsługowy dla sieci fast-food i supermarketów, wykorzystujący technologię Smile to Pay. Dzięki kolejnym udoskonaleniom, biometryczne płatności zyskują coraz większe zaufanie społeczne, również w Polsce. Jak podaje raport Visa Digital Payments Study z 2017 roku, polscy konsumenci mają zaufanie do biometrii. Aż 83 proc. badanych uważa, że jest ona bezpieczną formą uwierzytelnienia.
– Kolejne innowacje wprowadzane w tej dziedzinie kierują się na zminimalizowanie wysiłku kupujących i przyspieszenie całego procesu zakupowego – zwraca uwagę Bogdan Łukasik.
Płatności w nowym stylu
Użytkownicy, przyzwyczajeni do natychmiastowej gratyfikacji przez kolejne usługi cyfrowe, takie jak Netflix, czy Messenger, nie chcą już czekać. Ani na następny odcinek ulubionego serialu, ani w sklepowej kolejce. Wg badania L’Observatoire Cetelem BNP Paribas Personal Finance z 2017 roku, 39% klientów uważa, że kolejki do kas są zbyt długie.
– Zakupy bez kolejek i płatności bez skanowania to cel takich projektów jak działający od roku w Seattle Amazon Go – ultranowoczesny sklep bez kas. Podczas zakupów klienci po prostu wkładają produkty do koszyka, a kwota do zapłacenia naliczana jest automatycznie – opowiada Bogdan Łukasik, Modern Expo Group.
Wprawdzie upowszechnienie takiego wzorca nadal wydaje się odległe, to na europejskim rynku pojawiają się już rozwiązania, które umożliwiają taki model sprzedaży. System RFID (Radio-frequency identyfication) oparty o transmisję danych towarów za pomocą fal radiowych, czy technologia „Wearables”, która dzięki mikrochipowi umieszczonemu np. w pierścionku umożliwia płatność bez wyciągania portfela, to niektóre z innowacji oferowanych przez rynek. Do rozwiązań usprawniających zakupy i płatności można zaliczyć też kasy samoobsługowe.
– Kupując poprzez samoobsługową kasę, wyposażoną w zintegrowany system obsługi kart płatniczych, klient samodzielnie skanuje kody kreskowe towarów i finalizuje zakupy. Zwykle z takich kas korzystają osoby z mniej wypełnionym koszykiem, którym zależy na czasie. Ponadto zastosowanie takich kas rozładowuje kolejki i zmniejsza tłok w sklepie – mówi Paweł Kot, Business Development Manager z Modern – Expo.
– Doskonałym uzupełnieniem wyposażenia sklepu przyjaznego dla klienta będzie inteligentna półka, która przesyła dane dotyczące stanu zatowarowania i pomaga w przejrzystym eksponowaniu produktów i zachowaniu porządku na półce, co też przekłada się na ułatwienie zakupów klientowi. Ponadto tak wyposażony sklep to nowoczesna, schludna przestrzeń, do której konsumenci chętniej wracają przy okazji kolejnych zakupów – dodaje Paweł Kot.
– Usprawnienie finalizacji zakupów i systemu płatności dzięki takim narzędziom jak kasa samoobsługowa, inteligentny wózek czy płatności biometryczne mają skrócić, czy wręcz wyeliminować męczące kolejki, nie przystające do szybkiego tempa życia współczesnego konsumenta. Narzędzia te rozwijają przed branżą detaliczną szansę na budowanie nowej jakości w handlu – podsumowuje Bogdan Łukasik.
Źródło: Modern Expo S.A.