Ponad 17 mln aktywnych klientów w kanałach elektronicznych banków. Raport NetB@nk za III kwartał 2018 r.
W III kwartale 2018 r. liczba rachunków klientów indywidualnych mających możliwość korzystania z bankowości elektronicznej wyniosła 37,26 mln, z czego 46% (17,31 mln) co najmniej raz w miesiącu loguje się do swojego konta przez internet. W stosunku do poprzedniego kwartału zaobserwowano wzrost w obu kategoriach o odpowiednio 2,16% i 3,06%, natomiast w odniesieniu do analogicznego okresu ubiegłego roku zmiana wyniosła 6,37% oraz 10,16%.
„Nowoczesne technologie w coraz większym stopniu definiują polską bankowość, uważaną za jedną z najnowocześniejszych na świecie. Zdecydowana większość nowych klientów banków, którzy rozpoczęli korzystanie z usług w ciągu minionych 12 miesięcy to osoby, które od początku aktywnie korzystają z bankowości internetowej i którym trudno już wyobrazić sobie korzystanie z usług banków w tradycyjnej formie. Wśród wszystkich klientów indywidualnych, z BI aktywnie korzysta już 46%. W przypadku klientów, którzy podjęli współpracę z bankiem w ciągu ostatniego roku, współczynnik ten wzrasta do ok. 70%” – komentuje Włodzimierz Kiciński, wiceprezes ZBP.
46% aktywnych klientów bankowości internetowej to także użytkownicy aplikacji mobilnych
Również blisko połowa (46%) aktywnych klientów bankowości internetowej to także użytkownicy aplikacji mobilnych. Na koniec III kwartału 2018 r. było ich niespełna 7,9 mln. W porównaniu do poprzedniego kwartału liczba użytkowników wzrosła o niecałe 9%, a od początku roku – o 25%. Tym samym, kwartalna dynamika wzrostu liczby aktywnych użytkowników bankowości mobilnej znacząco przewyższa tempo przyrostu użytkowników bankowości internetowej, co nie powinno dziwić z uwagi na dużą różnicę dotychczasowym stopniu nasycenia i potencjale rozwoju obu segmentów.
Klienci sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw posiadający rachunki bankowe z dostępem do bankowości elektronicznej posiadali łącznie 2,37 mln kont w bankach. Blisko 62% (1,46 mln) z nich stanowili aktywni klienci, którzy każdego miesiąca korzystali z elektronicznego dostępu do swojego rachunku. W stosunku do II kwartału liczby te zmieniły się tylko nieznacznie, odpowiednio o 0,92% i 0,43%.
Zobacz Raport NetB@nk Q3/2018 >>>
Rośnie skala operacji bezgotówkowych
W przypadku systemu Elixir Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A., w którym realizowanych jest najwięcej przelewów, zanotowano niewielki spadek liczby rozliczonych komunikatów, przy czym ich łączna wartość wzrosła do poziomu 1 312 mld zł. W lipcu i wrześniu zrealizowanych zostało natomiast blisko 8 milionów sztuk komunikatów w systemie Euro Elixir. Jest to stosunkowo wysoki wzrost względem poprzedniego kwartału, w którym rozliczonych zostało o 750 tys. mniej przelewów.
Bardzo wysoką dynamikę wzrostu notuje natomiast system przelewów natychmiastowych Express Elixir, gdzie w ciągu minionych 12 miesięcy zaobserwowano blisko 3-krotny wzrost liczby operacji i 80% wzrost ich wartości.
Źródło: Związek Banków Polskich