Bank Millennium: gospodarstwa domowe wydadzą w tym roku więcej na święta. Ile?
Szacowane łączne wydatki gospodarstw domowych na święta Bożego Narodzenia 2018 wynoszą 23,84 mld zł. Oznacza to wzrost o 1,88 mld zł w porównaniu z rokiem 2017, tj. o 8,6% r/r.
„Wzrost deklarowanych wydatków świątecznych wpisuje się w obraz rosnących wydatków konsumpcyjnych widoczny w całej gospodarce. Konsumenci zwiększają wydatki ze względu na rosnące dochody, a także optymistyczne nastroje. Spadek obaw o utratę pracy z racji rekordowo niskiego bezrobocia, a także optymistyczne oczekiwania co do przyszłej sytuacji finansowej zwiększają skłonność do dokonywania wydatków konsumpcyjnych. Nie bez znaczenia są także wypłaty świadczeń społecznych, które zwiększają siłę nabywczą osób o relatywnie najniższych dochodach. Widać to w silnym wzroście deklarowanych wydatków świątecznych w grupie gospodarstw domowych pobierających świadczenie 500+” – powiedział główny ekonomista Banku Millennium Grzegorz Maliszewski, cytowany w komunikacie.
Czytaj także: „Świąteczny portfel Polaków 2018”. Ile wydamy na Boże Narodzenie?
Beneficjenci programu „Rodzina 500+” wydadzą więcej
Rodzina korzystająca ze świadczenia 500+ wyda na święta 1 973 zł, tj. o ok. 220 zł więcej od średniej dla wszystkich rodzin.
„W grupie rodzin będących beneficjentami programu „Rodzina 500+”, szacowane łączne wydatki gospodarstw domowych na święta Bożego Narodzenia 2018 wynoszą 4,83 mld zł (wzrost o 0,4 mld zł, tj. o 9,2% r/r)” – czytamy dalej.
Żywność kupimy głównie w dyskontach
Najpopularniejszym miejscem świątecznych zakupów spożywczych są dyskonty.
„W takich sklepach zakupu produktów żywnościowych dokona więcej niż sześciu na dziesięciu zapytanych. Dyskonty zyskują na popularności jako miejsce świątecznych zakupów spożywczych (wzrost w stosunku do 2017 roku wynosi 19 pkt proc.). 46% respondentów zaopatrzy się w produkty na świąteczny stół w hiper lub supermarkecie” – podano również.
Z badania wynika, że zakupy spożywcze w internecie za pomocą komputera planuje zrobić 6% badanych, a 4% wykorzysta do tego celu smartfon. Rok temu żaden z respondentów nie rozważał zakupu artykułów spożywczych na święta za pośrednictwem urządzenia mobilnego.
W przypadku zakupu prezentów najczęściej wybieranym miejscem na zakup są konkretne, stacjonarne sklepy, nie dyskonty lub hiper- czy supermarkety, które w 2017 roku były najchętniej wybierane jako miejsce zakupu świątecznych podarunków.
„Inaczej niż w przypadku produktów spożywczych, badani chętnie zakupią upominki przez internet, częściej tradycyjnie za pomocą komputera (37%), niż przez smartfona (19%). Zakupy przez smartfony zyskują jednak znacząco na popularności – aż o 14 pkt proc. w porównaniu do roku ubiegłego wzrósł odsetek osób, które zamierzają dokonać zakupu prezentów świątecznych za pomocą urządzenia mobilnego” – czytamy w materiale.
Co znajdziemy pod choinką?
Najpopularniejszym prezentem świątecznym pozostają kosmetyki lub perfumy (53%). Czterech na dziesięciu badanych planuje kupić książki, ponad 34% ubrania, a więcej niż trzech na dziesięciu słodycze.
„Częściej niż co szósty zamierza dać w prezencie pieniądze lub podarunek luksusowy, np. zegarek czy droższy alkohol. Na zakup elektroniki zdecyduje się blisko 15% badanych. Prawie 12% rozważa zakup gier komputerowych, a co dziesiąty obdaruje bliskich kartą podarunkową” – podano także.
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS w dniach 13-16 listopada 2018 r. na reprezentatywnej, 1000-osobowej, ogólnopolskiej próbie pełnoletnich Polaków. Technika badawcza: CATI.
Źródło: ISBnews