Czy bank powinien sprzedawać pizzę, rowery i zegarki?
Poprzez kanały sprzedaży sektora bankowego dystrybuuje się już nie tylko produkty ubezpieczeniowe w ramach bancassurance. Niektóre banki poprzez swoją bankowość elektroniczną i mobilną sprzedają rowery, zegarki, ubrania lub współpracują z centrami handlowymi. Zwrócił na to uwagę uczestnikom Adam Góral, prezes zarządu Asseco Poland.
Czy dziś odkrywamy na nowo model biznesowy banków? Mówił o tym przedstawiciel Oliver Wyman międzynarodowej firmy konsultingowej, koncentrującej się głównie na usługach bankowych i finansowych. Na pewno przy rozwijaniu swoich usług warto dziś korzystać ze zwinnych metodyk tworzenia oprogramowania (ang. agile software development).
Czy bank powinien sprzedawać pizzę?
W dyskusji panelowej prowadzonej przez dziennikarza ekonomicznego Roberta Stanilewicza rozmawiano między innymi o tym, czy dziś bank powinien sprzedawać również „pizzę”. W dyskusji uczestniczyli: Piotr Czarnecki, prezes zarządu Raiffeisen Bank Polska, Adam Marciniak, wiceprezes zarządu w PKO Banku Polskim, Zbigniew Pomianek, wiceprezes zarządu Asseco Poland, Feliks Szyszkowiak, wiceprezes zarządu Santander Bank Polska i Mariusz Wójcik, członek zarządu, AXA Życie TU, AXA TuiR.
Klienci przyzwyczaili się do funkcjonowania w świecie cyfrowym, który ułatwia im pewne czynności życiowe, dlatego banki też powinny znaleźć się w tym świecie. Czy banki chcą sprzedawać pizzę lub inne pozabankowe usługi? Czy potrafią to robić? Nie, bo są specjalistami od pieniędzy, od zarządzania ryzykiem. Jednak banki chcą i muszą zarabiać, dlatego tworzą na przykład portale zakupowe.
Na pytanie, czy np. Santander Bank Polska i PKO Bank Polski zamierzają budować własne portale zakupowe, Feliks Szyszkowiak stwierdził, że a pewno nie będzie to platforma, ale dokładnie jak będzie ten projekt wyglądał, okaże się w przyszłym roku. Natomiast Adam Marciniak uznał, że e-commerce jest czymś naturalnym. W przypadku PKO BP będzie to raczej akwizycja podmiotu działającego na tym rynku. Chodzi o to, by w przyszłości w efekcie wdrożenia takiego projektu bank odnotował systematyczny przyrost liczby klientów.
Czy nowe modele biznesowe rozwiążą problem marżowości oraz lojalności klienta banku?
Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy kolejnego panelu, a nimi byli: Tomasz Dymowski, dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej w Raiffeisen Bank Polska, ekspert sektora bankowego Tomasz Motyl, Dariusz Paczewski, dyrektor Biura Innowacji Cyfrowych, Santander Bank Polska oraz Aleksandra Sroka-Krzyżak, Head of Strategy and Projects w PKO Banku Polskim. Debatę prowadził Jarosław Bryl, dyrektor Pionu Business Intelligence w Asseco Poland.
Jak stwierdziła Aleksandra Sroka-Krzyżak, dla klientów na razie regulacja PSD2 nic nie znaczy, ale użyteczność i wygoda, jaką oferują aplikacje poszczególnych banków, są różne dlatego, jeśli pojawi się jeden agregator z wygodną aplikacją, to klienci mogą skorzystać z takiej oferty. Problemem jest akwizycja nowych klientów przez banki, żeby mogły realizować nawet minimalne marżowości, ale w dużej skali. Dotyczy to zwłaszcza tych bardziej uświadomionych klientów banków. Stwierdzono, że banki mają potencjał do utrzymania takich klientów i budowy dla nich przyjaznego środowiska.
Jak sztuczna inteligencja wpłynie na naszą przyszłość?
Wojciech Sobieraj, jeden z założycieli Alior Banku przedstawił swoją wizję wykorzystania sztucznej inteligencji w bankowości i nie tylko. Mówił o trzech typach relacji człowiek – sztuczna inteligencja również w kontekście demokracji. Według są to: „weź to teraz”, „kto kieruje” i „nie daję rady”. Jak stwierdził, są zadania, które już dziś może wykonać sztuczna inteligencja, w niektórych sytuacjach problemem jest, kto weźmie odpowiedzialność, za sposób realizacji i efekt wykonanego zadania, a w innych zastosowaniach nadal człowiek lepiej wykona daną pracę. W bankowości to człowiek jest najsłabszym ogniwem i dotyczy to takich aktywności jak: misselling, decyzje kredytowe i AML/KYC.
W tym roku Tomasz Buczak, Product Portfolio Manager w Asseco Poland przedstawił jeszcze rozwiązania dla banków np. takie jak platforma YONO, która oferuje spersonalizowane usługi i produkty, wykorzystując do tego analitykę zachowań klienta. Poza aktywami finansowymi największym aktywem, jaki mają banki, jest zaufanie klientów. Jak stwierdził, klienci „nie lubią” banków między innymi dlatego, że brak jest personalizacji.
W kolejnych wystąpieniach Marek Kleczewski, Senior Innovation Designer z Santander Bank Polska przedstawił platformę usług zaufania, a Piotr Karwiński, dyrektor Departamentu Bankowości Transakcyjnej w Banku Pekao, platformę usług faktoringowych. Obie platformy zostały wdrożone w tych bankach przez firmę Asseco.