Polacy polubili turystykę weekendową
Skłonność do krótkich wyjazdów częściej deklarują młodzi. Co trzecia osoba do 29. roku życia wybiera się na taką podróż średnio raz na kwartał, podczas gdy wśród osób w wieku 50-59 lat takiej odpowiedzi udzieliło 18%. Co ciekawe, to właśnie seniorzy najczęściej spędzają każdy weekend poza domem. Odpowiedziało tak ponad 12% osób w wieku 60-69 lat, podano.
Popularność tzw. city breaks
„Na popularność tzw. city breaks, czyli kilkudniowych wypoczynków, czy to w Polsce, czy za granicą, wpływa coraz szersza i dostosowana do indywidualnych potrzeb oferta takich wczasów w biurach turystycznych. Pamiętajmy także o tym, że coraz więcej osób korzysta z dobrodziejstw samodzielnego organizowania czasu wolnego poprzez serwisy rezerwacyjne miejsc noclegowych czy środków komunikacji. Przy dobrej orientacji w aplikacjach i portalach oraz odrobinie poświęconego czasu można wyjechać na ciekawy wyjazd za niewielką cenę. Nie oznacza to oczywiście, że przestaliśmy korzystać z popularnych również dawniej wyjazdów na działkę. Ten sposób spędzania weekendów, i to nie tylko tych długich, jest popularny szczególnie wśród osób starszych” – powiedziała Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej, cytowana w komunikacie.
Im wyższe zarobki, tym częstsze wyjazdy…
Skłonność do częstych wyjazdów rośnie wraz z dochodami. Średnio raz w miesiącu wyjeżdża co czwarty zamożniejszy Polak (24%), a raz na kwartał nawet co trzeci (34%). O ile wśród osób o wyższych dochodach zaledwie 8,5% zadeklarowało, że nie wyjeżdża w ogóle, to w przypadku ogółu Polaków odsetek ten wzrasta do ponad 24%, podano również.
„Nasze społeczeństwo bogaci się w szybkim tempie, co przekłada się zarówno na liczbę, jak i jakość wypoczynkowych wyjazdów. Częste weekendowe podróże nadal jednak pozostają przede wszystkim domeną zamożniejszych Polaków” – dodała dyrektor bankowości detalicznej i inwestycyjnej w Deutsche Bank Monika Szlosek.
… i przywiązywanie wagi do ich standardu
Zamożniejsi wyróżniają się na tle ogółu Polaków nie tylko większą skłonnością do planowania krótkich wyjazdów, ale też zwracaniem uwagi na ich standard. Niemal 43% badanych o wyższym dochodzie podczas turystycznych kilkudniowych wyjazdów zatrzymuje się w hotelu w innym polskim mieście, a w hotelu zagranicznym już co trzeci. Całkiem dużą popularnością cieszą się także pensjonaty, wybierane w drugiej kolejności, także przez zamożniejsze osoby. W przypadku ogółu Polaków padały podobne odpowiedzi, jednak ich kolejność jest nieco odwrócona – zdecydowanie częściej deklarują oni pobyt w pensjonacie lub nocowanie u znajomych. Co piąty Polak jest skłonny wybrać nocleg w polskim hotelu, a co dziesiąty w hotelu za granicą.
Wypoczynek w kraju czy za granicą?
Z danych Mondial Assistance wynika, że w minionym roku osoby spędzające swoje urlopy poza domem zdecydowanie częściej wybierały wypoczynek w kraju. Z 16,5 mln deklarujących wyjazd wakacyjny jedynie 4,2 mln Polaków preferowało zagraniczne miejscowości turystyczne.
„Można przypuszczać, że przekonanie o konkurencyjnych kosztach krajowych wyjazdów jest nadal dość mocno zakorzenione w powszechnej świadomości. Jednak coraz częściej wczasy zagraniczne można zorganizować w cenie zbliżonej do urlopów spędzanych w popularnych miejscowościach w Polsce” – dodała Bombol.
Moda na maksymalne wykorzystywanie czasu wolnego
W najbliższej przyszłości turystyka weekendowa będzie nadal zyskiwać na popularności, a moda na maksymalne wykorzystywanie czasu wolnego od pracy wejdzie w nawyk wielu z nas.
„To także bardzo dobra wiadomość dla krajowej branży turystycznej. Już teraz widzimy, że procentują inwestycje poczynione na przestrzeni ostatnich lat, zarówno przez władze popularnych turystycznych miejscowości, jak i właścicieli hoteli, pensjonatów i innych miejsc noclegowych oraz korzystających ze wzmożonego ruchu weekendowego restauratorów” – skomentowała specjalistka z SGH.
Według danych GUS, liczba turystów korzystających z noclegów w obiektach hotelowych w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2017 roku zwiększyła się w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej o 1,5 mln, co stanowi wzrost na poziomie 6%.
Źródło: ISBnews