21.02.2018 – Emil Ślązak
Dużą słabością fintechów jest niskie zaufanie społeczne, co jest realną barierą procesu „onboarding”, a więc pozyskania masowego klienta spoza wąskiego segmentu klientów „innowatorów” z modelu dyfuzji innowacji Rogersa. W sytuacji rosnącej digitalizacji życia społecznego, troska o zachowanie bezpieczeństwa i poufności danych personalnych staje się coraz bardzie istotną przesłanką wybory dostawcy usług finansowych. Ponadto, brak dedykowanych rozwiązań regulacyjnych – uważany za przesłankę innowacyjności fintechów – jest równocześnie ich główną słabością, gdyż naraża je na wysokie ryzyko utraty reputacji. W Polsce wobec bardzo konserwatywnej struktury rynku usług finansowych z dominacją usług bankowych, fintech są właściwie skazane na model kooperacji z bankami.
Więcej opinii ekonomistów o sytuacji polskiego sektora bankowego w najnowszym wydaniu Miesięcznika Finansowego Bank.
Emil Ślązak
Instytut Bankowości, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie