Systemy Dokumenty Zastrzeżone: Utracony dowód osobisty potencjalnym problemem na średnio 30 tys. zł?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W II kw. br. z wykorzystaniem cudzej tożsamości próbowano wyłudzić 1631 kredytów na łączną kwotę 114 mln zł. Rekord padł w woj. śląskim, gdzie chciano ukraść w ten sposób aż 25 mln zł. Średnia kwota tego rodzaju przestępstw wyniosła aż 30 tys. zł.

Dowód osobisty to nie tylko kawałek plastiku – to nasza tożsamość, która może zostać wykorzystana do dokonania szeregu przestępstw. Statystycznie, włącznie z weekendami, w II kw. br. odnotowywano 18 prób wyłudzeń dziennie. Każdego dnia próbowano na cudze nazwiska ukraść łącznie 1,26 mln zł.

– Łączna kwota prób wyłudzeń kredytów w II kw. br. wyniosła ponad 114 mln zł. To najwyższy od trzech lat wynik. Jest to głównie efekt trzeciego w historii przypadku próby wyłudzenia kwoty 25 mln zł (woj. śląskie). Odnotowano łącznie 29 przypadków prób wyłudzeń przekraczających 500 tys. zł – średnia z pozostałych 1602 prób wyniosła dokładnie 30.144 zł – powiedział Grzegorz Kondek, koordynator społecznej Kampanii informacyjnej Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.

Łącznie od 2008 r., kiedy to rozpoczęte zostały dokładne badania w tym zakresie, udaremniono już 71,1 tys. prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 3,8 mld zł.

– Przestępczość tego typu może dotknąć nie tylko każdego z nas, ale również wiele firm, które w kontaktach z klientami weryfikują ich tożsamość za pomocą dowodu osobistego. Zdarzają się np. przypadki zakładania fikcyjnej działalności gospodarczej. Na szczęście – dzięki temu, że Polacy wiedzą, że każdy zgubiony lub skradziony dokumenty tożsamości trzeba zastrzec w banku – udaje się skutecznie ograniczać kradzież tożsamości i walczyć z przestępstwami dokonywanymi z użyciem cudzych danych – powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

W II kw. 2017 r. wielkość Centralnej Bazy Danych Systemu DZ z dokumentami tożsamości, które po zablokowaniu nie mogą już być wykorzystane do wyłudzeń wyniosła 1.755.667 sztuk. W ostatnich trzech miesiącach wzrosła o ponad 34,7 tys. danych. Statystycznie do bazy trafiało codziennie 381 dokumentów.

image

Kampania Informacyjna Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE

Obecnie trwa już 11. etap kampanii. Celem jest informowanie o potrzebie zastrzegania utraconych dokumentów, gdyż wiedza w tym zakresie była zbyt ograniczona. Rozpowszechniane są informacje o Systemie DZ – głównie w aspekcie korzyści i bezpieczeństwa osób, które utraciły dokumenty tożsamości. Istnieje bowiem możliwość uniknięcia szeregu przykrych konsekwencji mogących powstać w wyniku utraty dokumentów.

image

Niewątpliwie te wszystkie lata, które poświęcono na propagowanie tematyki bezpieczeństwa tożsamości, przynoszą efekty w postaci coraz większej świadomości tego problemu i wzrostu liczby zastrzeganych dokumentów, jednak nadal warto o kwestii ochrony tożsamości rozmawiać.

System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE Związku Banków Polskich to ogólnopolska baza milionów skradzionych i zagubionych dokumentów. Chroni przed wyłudzeniami z użyciem cudzej tożsamości.

Zastrzegać powinni wszyscy – nie tylko klienci banków. To najważniejszy krok, który trzeba natychmiast zrobić, gdy utracimy np. dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy. W kilka minut dane trafiają do wszystkich banków, operatorów telefonii komórkowych oraz tysięcy innych firm.

imageW systemie uczestniczą wszystkie polskie banki oraz szereg innych firm i instytucji. Pokazane powyżej logotypy banków przedstawiają wybranych Uczestników Systemu, którzy przystąpili do dodatkowej, społecznej Kampanii Informacyjnej. Ich szczególne potraktowanie w niniejszym materiale jest wyrazem podziękowania ze strony Związku Banków Polskich za wkład w promocję idei zabezpieczenia nas wszystkich przed przestępstwami z wykorzystaniem kradzionych dokumentów.

W skrócie: Zgubiłem lub ukradziono mi dokumenty – co robić?

Co robić w przypadku utraty dokumentów?

1. Zastrzec je w banku – najłatwiej w swoim. Jeżeli ktoś nie ma rachunku, może to zrobić w banku przyjmującym zastrzeżenia od wszystkich (lista: www.DokumentyZastrzezone.pl). Można także skorzystać z www.bik.pl (jeżeli ktoś miał tam założone wcześniej konto na utracony dokument).

2. Zgłosić się do najbliższej jednostki policji – tylko jeżeli dokumenty zostały skradzione.

3. Zawiadomić gminę lub placówkę konsularną – w celu wyrobienia nowego dokumentu.

Jak to działa?

Wystarczy zgłosić dokument w jednym banku, aby dane automatycznie przekazano do Centralnej Bazy Danych, a następnie rozesłano do wszystkich banków, operatorów telefonii komórkowych oraz tysięcy innych firm i instytucji korzystających z Systemu DZ.

Dokumenty można zastrzegać nie tylko osobiście. Większość banków przyjmuje zgłoszenia telefonicznie (od swoich klientów), a część wprowadziła taką funkcję również do bankowości elektronicznej.

Jeżeli ktoś spróbuje posłużyć się zastrzeżonym dokumentem, operacja zostanie zablokowana, a do wyjaśnienia sprawy wzywana jest policja.

Kiedy należy zastrzegać?

Trzeba to zrobić zarówno w przypadku zgubienia, jak i utraty dokumentu w wyniku kradzieży. Niezależnie od przyczyny, powinno się zareagować możliwie jak najszybciej.

Jakie dokumenty?

Najważniejsze są: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, karta pobytu.

Dlaczego należy zastrzegać?

Dziennie zdarza się kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym lub podrobionym dokumentem, np. w celu:

  • unikania opłat, kradzieży wyposażenia (wynajem mieszkań i pokoi hotelowych),
  • kradzieży wynajętych samochodów lub innych rzeczy,
  • zakładania fikcyjnych firm (przestępstwa kredytowe i podatkowe).

www.DokumentyZastrzezone.pl

 

Gdy podejrzewasz oszustwo dzwoń na policyjny numer: 997 lub 112

Oszuści znaleźli metodę wyłudzania pieniędzy od seniorów:

1. Ktoś dzwoni podając się za członka rodziny lub policjanta prowadzącego czynności operacyjne.

2. Informuje o sytuacji, która wymaga szybkiego zdobycia gotówki, np. że spowodował śmiertelny wypadek i aby wyjść z aresztu trzeba wpłacić kaucję albo ma wyjątkową okazję do zarobienia dużych pieniędzy, lub też chora jest bliska osoba i potrzebne są pieniądze na bardzo drogie leczenie, albo musi koniecznie natychmiast spłacić dług bądź przekazać swoje oszczędności dla pseudopolicjanta który prowadzi właśnie śledztwo)

3. Oszust prosi starszą osobę o przekazanie wskazanej kwoty pieniędzy osobie, która się do niej zgłosi, bądź pozostawienie gotówki w umówionym miejscu.

4. Po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa.

Tylko w I półroczu 2017 r., na terenie Warszawy i okolic dokonano 225 wyłudzeń na łączną kwotę 8.341,5 zł.

Poza kradzieżą kosztowności i gotówki trzymanej w domach coraz częściej przestępcy nakłaniają starsze osoby do wypłat z ich rachunków bankowych lub zaciągnięcia kredytu.

PAMIĘTAJ:

Policja nigdy nie prosi obywateli o przekazywanie pieniędzy ani kosztowności nieznanym osobom ani policjantom prowadzącym śledztwo.

Jeśli ktoś telefonicznie prosi nas o pieniądze, udział w akcji policyjnej, bądź mamy jakiekolwiek wątpliwości z kim rozmawiamy należy skontaktować się z najbliższymi. Jeżeli nie ma takiej możliwości, a podejrzewamy, że ktoś próbuje nas oszukać, natychmiast trzeba skontaktować się z Policją dzwoniąc na 997 lub 112 – najlepiej z telefonu komórkowego, ewentualnie stacjonarnego po uprzednim upewnieniu się, że ostatnia rozmowa została rozłączona. To bardzo ważne!!!

www.OszustwaNaWnuczka.pl