Raport specjalny: Czy banki są ważnym kanałem dystrybucji ubezpieczeń?
Z Katarzyną Kasztelan Przybylską, dyrektorem Biura Bancassurance Concordia Ubezpieczenia rozmawia Bohdan Szafrański
Sytuacja na rynku kredytów konsumpcyjnych sprawia, że zmniejszają się przychody niektórych banków. Czy w świetle tych danych warto nawiązywać im bliższą współpracę z firmami ubezpieczeniowymi?
– Przyjaźń banków i ubezpieczycieli jest naturalnym zjawiskiem – klienci coraz częściej oczekują w miejscu zakupu nie tylko produktu, ale i porady. Banki z kolei w naturalny sposób wykorzystują szansę na oferowanie różnorodnych produktów finansowych klientom (leasingów, funduszy, ubezpieczeń). Produkty okołobankowe są interesujące dla banków, ponieważ wartość portfela kredytów konsumpcyjnych zmniejszyła się (po skorygowaniu o zmiany kursów walut spadek w I półroczu wyniósł ok. 3,9 mld zł, a roczne tempo wzrostu wyniosło -3,4 proc. wobec -3,8 proc. w końcu ub.r.). W największym stopniu obniżył się stan kredytów ratalnych, a w dalszej kolejności zadłużenie z tytułu kredytów na kartach płatniczych oraz kredytów samochodowych. Zadłużenie z tytułu kredytów gotówkowych uległo zwiększeniu, ale może być to zjawisko mające charakter sezonowy. Odnotowano zmniejszenie zadłużenia w ramach kredytów konsumpcyjnych, co należy łączyć z zaostrzeniem polityki kredytowej banków, okresem adaptacji do zaleceń Rekomendacji T oraz sprzedażą części portfela kredytów zagrożonych. Zdaniem KNF zagrożeniem dla rozwoju akcji kredytowej w kolejnych latach może być pogorszenie klimatu inwestycyjnego, co może prowadzić do ponownego ograniczenia popytu na kredyt ze strony przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, jak też jego bardziej selektywnej podaży ze strony banków.
Mając na uwadze powyższe aspekty, nie dziwi fakt, że spośród 50 największych banków w Polsce wszystkie w jakimś stopniu oferują ubezpieczenia, tzn. realizują bancassurance. Około 20 z nich współpracuje z Concordia Ubezpieczenia. Uzasadnieniem współpracy jest potrzeba klienta, a dodatkowym argumentem potencjał, co obrazuje przykładowa sytuacja: po powodzi w 2010 r. w Polsce tylko 11 proc. strat pokryli ubezpieczyciele, inaczej niż w bogatych krajach Europy gdzie wypłacili odszkodowanie wynoszące 56 proc. wartości zniszczonego mienia (Francja 2007 r.), a nawet 75 proc. wartości (Wielka Brytania 2007 r.). Za nieubezpieczone mienie, np. majątek rolników poszkodowanych w powodzi, płacą przecież podatnicy. Podobna sytuacja dotyczyć będzie w przyszłości problemu emerytur, ochrony zdrowia – brak zapobiegliwości u niektórych obciąża nas wszystkich. Co więcej, rozwój bancassurance powinien być wspierany także przez odpowiednie regulacje prawne.
W jaki sposób możecie Państwo wesprzeć banki w działaniach skierowanych na zwiększenie lojalność klientów i ich uproduktownienia?
– Jedną z metod pracy nad lojalnością klientów jest oferowanie im kilku produktów – cross selling. Oczywiście można ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI