Raport specjalny: Naczynia połączone

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Trudno wyobrazić sobie skuteczną sprzedaż produktów ubezpieczeniowych przez instytucje bankowe bez daleko idącej integracji systemów ubezpieczyciela i banku. Można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że wyraźna różnica poziomu rozwoju informatycznego między tymi instytucjami może uniemożliwić nawiązanie współpracy.

MARCIN ZŁOCH

Epoka kwitariuszy, druków ścisłego zarachowania i papierowej dokumentacji to przeszłość sektora finansowego. Dziś tylko te dokumenty, które stanowią istotne dowody transakcyjne lub wymagane są przez prawo, mają postać inną niż elektroniczna. Dlatego nawet najlepiej zaplanowana i wykonywana działalność bancassurance nie może się rozwijać bez odpowiedniego wsparcia ze strony IT.

– Brak integracji systemów informatycznych towarzystwa ubezpieczeniowego i banku trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek współpracę. Przecież obie te instytucje muszą spełniać wiele wymogów natury raportowej, bieżąca i automatyczna ewidencja sprzedaży produktów i ich księgowanie muszą odbywać się w sposób maksymalnie zautomatyzowany – podkreśla Piotr Krawczyk, dyrektor IT w Mondial Assistance.

Systemy informatyczne towarzyszą niemal każdemu aspektowi sprzedażowemu i posprzedażowemu w bancassurance. Brak funkcjonalnego i elastycznego systemu nie tylko utrudnia współpracę, czy wprowadza istotne ograniczenia produktowe, ma też wpływ na cenę usług ubezpieczyciela i banku. System IT ma maksymalnie skrócić czas obsługi przy założonych standardach jakościowych, a najnowocześniejsze narzędzia teleinformatyczne wspierają ten proces.

Komplet wiedzy

Podstawowe zadania systemu do obsługi ubezpieczeń to automatyzacja i optymalizacja procesów, w których rolę człowieka można ograniczyć do minimum lub wręcz ją wyeliminować. Współczesny sektor finansowy w ramach swojej działalności tworzy olbrzymie zbiory danych. Instytucje tego sektora, aby nie utonąć w gąszczu informacji, muszą je gromadzić, a przede wszystkim opracowywać zgodnie z potrzebami. Tu olbrzymią rolę odgrywają właśnie systemy informatyczne. System do obsługi ubezpieczeń w banku powinien skupiać w sobie dwie główne grupy zadań. Pierwsza, związana z obsługą klientów banku (ubezpieczonych) odpowiada za ofertowanie, sprzedaż polis, przyjmowanie zgłoszeń szkody/roszczeń. Druga wynika z relacji bank – zakład ubezpieczeń i dotyczy wymiany informacji między partnerami oraz rozliczenia współpracujących ze sobą instytucji finansowych.

Co gwarantuje oprogramowanie wspierające działalność bancassurance?

  • Wzrost wolumenu sprzedaży ubezpieczeń w banku.
  • Poprawność komunikacji między bankiem i towarzystwem ubezpieczeniowym.
  • Efektywne zarządzanie nowym kanałem dystrybucji.
  • Przetwarzanie danych z dwóch różnych grup biznesowych

     

Piotr Krawczyk dyrektor IT w Mondial Assistance

Banki zazwyczaj wykorzystują swoje podstawowe systemy informatyczne do dodatkowej sprzedaży ubezpieczeń, jednak ich funkcjonalność jest mocno ograniczona, a same dane ubezpieczeniowe są rozproszone. Aby skutecznie konkurować ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI