DB Research: Urządzenia mobilne wkrótce zastąpią komputery
Bardzo szybkie tempo rozwoju technologii internetowych ma szczególny wpływ na rynek urządzeń mobilnych. Może ono wkrótce doprowadzić do zniknięcia popularnych komputerów osobistych. Sprawia też, że pojawiają się nowe wyzwania związane z bezpieczeństwem - piszą w najnowszym raporcie analitycy Deutsche Bank Research.
Dwie nowe kategorie urządzeń mobilnych – tablety oraz czytniki książek – szturmem zdobyły w ostatnich miesiącach rynek. Ma je już prawie co piąty dorosły Amerykanin. To co prawda dużo mniejszy odsetek niż w przypadku posiadaczy telefonów komórkowych czy laptopów, ale jak widać na poniższym wykresie, w ciągu ostatniego roku ich popularność wzrosła w galopującym tempie. Odsetek Amerykanów posiadających takie urządzenia skoczył z około 8 do prawie 20 procent.
Tablety, czytniki książek oraz smartfony, czyli telefony wyposażone w zaawansowane rozwiązania technologiczne, pozwalają użytkownikom na dostęp do cyfrowej treści z dowolnego miejsca. – Rosnąca dostępność tych urządzeń doprowadzi niebawem do sytuacji, w której Internet stanie się wszechobecny. Nie będziemy mogli już rozróżniać sytuacji „online” oraz „offline”, bo praktycznie wszystkie będą należały do tej pierwszej kategorii – twierdzi Thomas-Frank Dapp, analityk Deutsche Bank Research. – Pytanie, czy dane osoby korzystają z sieci, czy też nie, stanie się nieaktualne. Populację będzie można podzielić wyłącznie na grupy aktywnie i bardziej pasywnie korzystające z tego medium – dodaje.
Rosnące zapotrzebowanie na urządzenia mobilne wpływa też na wzorce konsumpcji i odbioru mediów. Zmiany mogą prowadzić do spadku popularności stacjonarnych urządzeń podłączonych do sieci. Dla przykładu w ciągu ostatnich sześciu lat liczba Amerykanów posiadających klasyczny, stacjonarny komputer osobisty spadła o 13 punktów procentowych, podczas gdy liczba posiadaczy smartfonów, laptopów, tabletów i czytników książek wyraźnie rośnie.
Technologie służące do komunikacji i zdobywania informacji (ITC) ulegają konwergencji, zauważają analitycy Deutsche Bank Research. Użytkownikom internetu wygodniej jest korzystać z treści cyfrowych za pomocą jednego urządzenia. Dla przykładu, systemy operacyjne najnowszych smartfonów i tabletów obsługują różne aplikacje online i offline, oferujące muzykę, wideo, czytanie i edytowanie tekstu, utrzymywanie relacji społecznych, nawigację GPS. Spadek osób korzystających z odtwarzaczy MP3 widoczny na powyższym wykresie jest właśnie rezultatem tego trendu.
– Zmiany sprawiają też, że szczególną wagę trzeba przywiązywać do zabezpieczeń urządzeń mobilnych z dostępem do Internetu. Niestety, technologie chroniące dane użytkowników wciąż nie nadążają za rozwojem samego sprzętu i usług – przestrzega Thomas-Frank Dapp.
Całość analizy Deutsche Bank Research na temat rewolucji mobilnej dostępna tutaj.
Źródło: Deutsche Bank