CFO – by awansować, muszą być wszechstronni

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

pracownicy.02.250x.bBadanie przeprowadzone przez firmę Michael Page pokazuje, że Dyrektorzy Finansowi mają coraz szerszy zakres obowiązków. Zwłaszcza Ci, którym zależy na awansie.

Finanse to nie wszystko – aż 90% Dyrektorów Finansowych, oprócz klasycznych funkcji, odpowiada w swoich firmach również za inne obszary działalności. Takie dane prezentuje CFO Barometer 2012, ogólnoświatowe badanie przeprowadzone przez firmę Michael Page. Wynika z niego, że siedmiu na dziesięciu dyrektorów jest dodatkowo odpowiedzialnych za działy administracyjne, a połowa także za Dział Prawny oraz IT. Czym to jest spowodowane?

Polscy dyrektorzy finansowi należą do grupy najbardziej ambitnych na świecie zaraz po CFO z Rosji i Brazylii. Wielu z nich planuje w przyszłości objęcie stanowiska CEO. By sprawdzić się w roli Dyrektora Generalnego, wiedza tylko z obszaru finansów nie wystarczy. Dlatego CFO starają się zdobywać doświadczenie w różnych dziedzinach” – zauważa Paweł Wierzbicki, Executive Manager Michael Page. „Szczególnie istotna jest dla nich wiedza związana z zarządzaniem działami HR, IT, zakupów i prawnym” – dodaje.

Z badania wynika, że zwłaszcza w mniejszych firmach, Dyrektorzy Finansowi mają szeroki zakres odpowiedzialności. Przykładowo, w tych zatrudniających mniej niż 100 osób, sześciu na dziesięciu CFO zajmuje się działem personalnym, podczas gdy w większych tylko trzech na dziesięciu pełni dodatkowo tę funkcję. „W małym przedsiębiorstwie wygodniej jest, gdy informacje dotyczące obszaru zakupów czy IT znajdują się „w jednym ręku”. To rozwiązanie tańsze i bardziej efektywne – twierdzi ekspert Michael Page. Dodaje jednak, że w wielkich korporacjach taka organizacja rzadko się sprawdza.

W większych firmach poszczególne departamenty są bardzo rozbudowane. W niektórych sam dział HR może mieć nawet stu pracowników. Przy takiej strukturze jednej osobie trudno byłoby zarządzać zarówno obszarem finansowym jak i human resources. Potrzebna jest większa specjalizacja na poszczególnych stanowiskach. Z moich obserwacji wynika, że, gdy firma się powiększa, działy HR i IT uniezależniają się jako pierwsze” – stwierdza Wierzbicki.

Z drugiej strony to właśnie CFO z dużych przedsiębiorstw postrzegają w sobie największą szansę na objęcie stanowiska CEO. „W małych firmach ciężko o taki awans, tam najważniejszym ogniwem firmy jest dyrektor sprzedaży lub dyrektor generalny, który w praktyce odpowiedzialny jest za sprzedaż – uważa ekspert Michael Page. „Z kolei korporacje, posiadające rozbudowane struktury lokalne, są bardziej otwarte na to, aby na stanowisku Dyrektora Zarządzającego zasiadał ktoś perfekcyjnie zorientowany w finansach firmy niż w jej sprzedaży„.

W jaki sposób CFO powinien się dokształcać, by mieć większe szanse na awans? W pierwszej kolejności Paweł Wierzbicki sugeruje uzyskanie międzynarodowych certyfikatów CIMA lub ACCA. „Zapewniają one specjalistyczną wiedzę oraz gruntowne przygotowanie praktyczne. Jeśli ktoś poważnie myśli o objęciu stanowiska CEO, polecałbym także studia MBA. Kursy te bardzo solidnie kształcą w zakresie zarządzania operacyjnego firmą – przekonuje. „Ich zaletą jest również rozwijanie sieci kontaktów zawodowych – uczestnicy tych studiów to przyszła menadżerska elita” – kończy ekspert Michael Page.

Źródło: Michael Page International