IIBR codziennie mierzy sportowe emocje

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

kibice.03.250x167EURO 2012 to nie tylko wielkie święto fanów futbolu, ale także wyścig marketingowy - szansa na promocję produktów i usług. Udział w nim bierze wiele marek, również tych oficjalnie niezwiązanych z piłką nożną czy sportem w ogóle. Finał tej rywalizacji o emocje, uwagę (i portfele) konsumentów rozgrywał się będzie przez cały czerwiec - równolegle do zmagań na piłkarskich arenach.

Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR) – w okresie trwania Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej – będzie prowadził codzienny monitoring marek i reklam. Wyniki badania pozwolą zmierzyć wpływ działań marketingowych na opinie i zwyczaje konsumenckie.

EURO 2012 to pierwsza tak duża impreza sportowa w Polsce. Postanowiliśmy mierzyć w jaki sposób intensywna komunikacja reklamowa związana z turniejem wpływa dzień po dniu na postrzeganie znajomość marek oraz zachowania konsumenckie” – mówi Janusz Sielicki, Dyrektor ds. Badań w IIBR.

Wśród marek w największym stopniu kojarzonych z emocjami sportowymi znajdują się zarówno marki sponsorów turnieju i producenci odzieży sportowej, jak i marki sponsorujące reprezentację Polski czy nawiązujące w komunikacji do symboliki piłkarskiej.

Na czele rankingu marek kojarzonych z emocjami sportowymi znaleźli się – niemal ex aequo – oficjalni sponsorzy EURO 2012: Coca-Cola oraz Adidas. Co ciekawe tuż za nimi znalazła się marka Tyskie, która w swojej komunikacji marketingowej intensywnie odwołuje się do kibicowania, nawiązując do kampanii z okresu, gdy Tyskie były sponsorem reprezentacji. W wyścigu piw o uwagę konsumentów, Carlsberg – sponsor EURO 2012, zajmuje dopiero trzecie miejsce, za Warką – sponsorem reprezentacji. Wśród marek FMCG liderem jest Coca-cola. Dobrze radzi sobie także jej główny konkurent – Pepsico z markami Pepsi i Lay’s. Wiele marek – jak choćby Orange, Mastercard czy McDonald’s – dopiero wkracza w etap intensywnej komunikacji związanej z EURO 2012 i ich pozycja powoli rośnie.

Wykres 1. Wymień marki / firmy, które kojarzą Ci się z emocjami sportowymi
Wskazania wspomagane

120607.tabela.657x378

Źródło: IIBR – EURO 2012 Tracking marek 14-20 maja 2012, reprezentatywna próba internautów, n=493; na wykresie przedstawiono marki wskazane przez minimum 10% respondentów.

Ciągły monitoring zachowań konsumenckich w czasie Euro 2012 to także dobry przykład skuteczności badawczej metod online. Tak duża impreza z pewnością wpływa na realizację badań przez ankieterów – chociażby dlatego, że trudno jest im dotrzeć do wylosowanych adresów. Ankiety internetowe mają tutaj naturalną przewagę. Widownia serwisów internetowych się zwiększy ponieważ wzrośnie zapotrzebowanie na szybką informację” – dodaje Janusz Sielicki.

Aleksandra Andreasik
Specjalista ds. PR i Marketingu