Competitive intelligence: biznesowy „biały wywiad” w służbie CFO

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

pracownicy.wykres.01.250x167.gifPlany, praktyki, mocne i słabe strony konkurencji - ta cenna wiedza jest na wyciągnięcie ręki. Menedżerowie, którzy jeszcze nie zdają sobie z tego sprawy nie tylko rezygnują z potężnego biznesowego narzędzia, ale też narażają się na niekontrolowane wycieki poufnych informacji. Świadomość tych procesów i znajomość zasad ich funkcjonowania jest szczególnie istotna dla dyrektorów finansowych, którzy operują kluczowymi dla działania organizacji informacjami.

Analityka biznesowa, czyli business intelligence (BI), oraz competitive intelligence to dwa gorące trendy, o których mówi się coraz głośniej. Wraz z rozwojem technologii analizy danych, coraz więcej informacji, które jeszcze 20 lat temu można było zrobić tylko za pośrednictwem kosztownego wywiadu albo nielegalnego szpiegostwa gospodarczego, leży na wyciągnięcie ręki.

Rewolucyjny rozwój internetu w ostatnich latach doprowadził do niespotykanej wcześniej przejrzystości działań w biznesie. – Nie ruszając się z miejsca przedsiębiorcy i menedżerowie planujący strategię dla swojej firmy mają dostęp do nieprzebranego morza informacji o rynku i funkcjonowaniu konkurencji – mówi Magdalena Hernandez, dyrektor ACCA Polska, międzynarodowej organizacji zrzeszającej specjalistów z zakresu finansów i rachunkowości. – Odpowiednie korzystanie z tych zasobów może stworzyć ogromną przewagę konkurencyjną – zauważa.

Żadne przedsiębiorstwo nie działa w odosobnieniu. To fakt, z którego zdaje sobie sprawę doświadczony menedżer. Każda firma jest uzależniona od otoczenia, na które składają się m.in. klienci, dostawcy, pracownicy oraz konkurenci. Analiza ich działań jest kluczowa dla skutecznego procesu podejmowania decyzji.

Dzięki zaawansowanym narzędziom BI, których dostawą zajmują się czołowi producenci rozwiązań technologicznych dla biznesu, firmy mogą gromadzić dostępne publicznie dane i na podstawie ich analizy dowiedzieć się, jaka jest strategia konkurencij. Jakie są ich zalety, gdzie są słabe punkty, w które można przeprowadzić atak, a gdzie silne, z których można spodziewać się zagrożenia.

Dlaczego analiza działań konkurencji jest tak ważna? Ponieważ konkurenci mają te same cele. Chcą zdobyć jak największy udział w rynku, siłą rzeczy często kosztem rywali. Niektórzy gracze znają go lepiej, bo mają większe doświadczenie. Inni wiedzą mniej, gdyż dopiero zaczynają poznawać zasady działania w danej branży. Jedni i drudzy mogą być źródłem bezcennych informacji. Z doświadczeń pierwszych, można nauczyć się najlepszych praktyk przetestowanych przez lata kosztownych eksperymentów. Obserwując drugich, można inspirować się świeżym, nieobarczonym stereotypami podejściem.

„Information wants to be free”

Legendarne zdanie wypowiedziane przez Stewarda Branda w 1984 roku po latach staje się faktem. W czasach sprzed internetowej rewolucji, zdobycie wiedzy o działaniu konkurencji nie było łatwe. Co prawda stosowano „biały wywiad”, jednak firmy i organizacje bardzo rygorystycznie kontrolowały informacje podawane publicznie. To już historia. W dobie wyszukiwarek, gdzie można często odnaleźć więcej informacji o przedsiębiorstwie niż zdaje sobie z tego sprawę jego zarząd, w nadchodzącej erze sieci społecznych, w których wszyscy, także klienci i pracownicy firm dzielą się informacjami często nie rozróżniając tych osobistych od zawodowych, dane leżą przed nami.

– Menedżerowie muszą zdać sobie sprawę, że nawet jeśli sami nie przeszukują zasobów sieci w poszukiwaniu informacji, to ich konkurenci zapewne już to robią – mówi Magdalena Hernandez. Dlatego zapoznanie się z nowoczesnymi praktykami business oraz competitive intelligence leży w interesie wszystkich działów organizacji, także w interesie dyrektorów finansowych.

Każda firma zadaje sobie szereg pytań na temat konkurentów: jak określić ich profil? Jak definiują cele? Jakie produkty planują? Jak będą je dystrybuować? Jakie są ich strategie cenowe? Czy planują kolejne przejęcia? Jak finansują rozwój? Skuteczna analiza danych dostarczanych przez narzędzia BI nie może się odbyć bez specjalistycznej wiedzy dyrektorów finansowych.

Gdzie można znaleźć cenne dane?

Proces business oraz competitive intelligence zaczyna się od zbierania danych. Chociaż nadal szczególnie duże organizacje pilnie strzegą wewnętrznych informacji, coraz więcej z nich jest upubliczniana. Ich źródłem mogą być dokumenty: strony internetowe, blogi, komunikaty prasowe i wypowiedzi w mediach, raporty, statystyki, wnioski patentowe. W świecie rozwiniętego internetu, dużą część ich pracy można wykonać za pomocą ogólnodostępnych narzędzi, które często są darmowe np. za pomocą takich usług jak Google Alerts można śledzić wszystkie pojawiające się w sieci informacje o konkurencji.

Jeszcze cenniejsze informacje można pozyskać od konkretnych osób: klientów, dostawców, dziennikarzy, konsultantów. Dzięki internetowi można ich śledzić na w sieciach społecznych: skupionych wokół biznesu i kariery, jak LinkedIn czy Goldenline, oraz bardziej prywatnych, jak Twitter czy Facebook.

Jednak prawdziwym wyzwaniem jest drugi i trzeci krok, czyli filtrowanie danych oraz ich analiza. – Te działania są szczególnie istotne, w przypadku gdy chcemy wydobyć informacje, które interesują dyrektorów finansowych – mówi Magdalena Hernandez z ACCA. – Jednak mogą one okazać się tak cenne, że inwestycja w wiedzę i technologie związane z business intelligence zwróci się z nawiązką – dodaje.

O tym dlaczego analityka biznesowa oraz analiza konkurencji stanowią integralną część każdej spółki oraz w jaki sposób zapewnić rozwiązania organizacyjne mające służyć dyrektorom finansowym do podejmowaia skutecznych decyzji będą dyskutować uczestnicy konferencji CFO European Summit, która odbędzie się 1 grudnia w Hotelu Westinw Warszawie. Wśród tematów poruszanych w trakcie konfernecji znajdą się również zagadnieia take jak: rola agencji ratingowych w systemie globalnych rynków finansowych oraz innowacyjność w finansach.

CFO European Summit to największe międzynarodowe spotkanie osób związanych z finansami. Organizatorem spotkania jest ACCA, międzynarodowa organizacja zrzeszająca specjalistów z zakresu finansów i rachunkowości.
Partnerami wydarzenia są: Alma Consulting Group, Euler Hermes, Randstad

Agenda CFO European Summit dostępna jest tutaj.