Raport: Powoli, ale do przodu

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2011.11.foto.038.a.250Wartość rynku ubezpieczeń na życie szacuje się w naszym kraju na ok. 30 mld zł rocznie. Ponad połowę tej kwoty Polacy inwestują w polisy za pośrednictwem banków. Tylko w pierwszej połowie tego roku wartość całego rynku bancassurance przekroczyła 9 mld zł, ale - co ciekawe - 8,5 mld zł stanowiły właśnie ubezpieczenia na życie. Oznacza to, że cała szeroka sfera ubezpieczeń majątkowych i osobowych jest przez banki słabo zagospodarowana. Jednak zdaniem Polskiej Izby Ubezpieczeń znaczenie tego kanału dystrybucji może w najbliższych miesiącach jeszcze wzrosnąć.

Jerzy Podgórski

Polska Izba Ubezpieczeń opublikowała pierwszy raport dotyczący bancassurance w naszym kraju. Choć nie udało się niestety objąć badaniem wszystkich uczestników rynku, to jednak zebrane dane pozwalają na rzetelną ocenę sytuacji, a analizowany okres, sięgający roku 2009, umożliwia obserwację trendów.

Badanie podzielono na dwa działy. Pierwszy dotyczy ubezpieczeń na życie, drugi ubezpieczeń majątkowych i osobowych. Udział zakładów ubezpieczeń na życie objętych raportem w rynku ubezpieczeń na życie ogółem, mierzony składką przypisaną brutto, wyniósł na 30 czerwca 2011 r. 97 proc. Nieco gorzej wypadła statystyka w drugim przypadku, tu udało się pozyskać dane obejmujące 77 proc. zakładów ubezpieczeń majątkowych i osobowych (bez reasekuracji czynnej). Wartość ta również mierzona jest składką przypisaną brutto. Jeśli jednak uwzględnić zakłady, które nie prowadzą sprzedaży w kanale bancassurance, wówczas odsetek ten wzrośnie do 85,6 proc.

Ubezpieczenia na życie

Niemal dziewięć na dziesięć ubezpieczeń na życie sprzedawanych przez banki to polisy powiązane z produktem bankowym. Są to zatem najczęściej polisy sprzedawane w pakiecie z kredytem hipotecznym, gotówkowym lub ratalnym. Dla banku stanowią formę dodatkowego zabezpieczenia, a w większości przypadków, szczególnie wśród kredytów hipotecznych, podpisanie tego typu umowy ubezpieczeniowej jest obligatoryjne. Z analiz wynika, iż średnio w ciągu roku polisa taka kosztuje 250 zł. W segmencie ubezpieczeń na życie, oferowanych przez banki, widać tendencję wzrostową. W 2009 r. udział bancassurance w wolumenie sprzedaży wynosił 49,8 proc. Rok później wzrósł do 51,2 proc., by w połowie 2011 r. osiągnąć 52,3 proc.

Definicja PIU

Zgodnie z przyjętą przez PIU definicją bancassurance to sprzedaż polis ubezpieczeniowych w formie indywidualnej lub grupowej klientom banków poprzez sieć dystrybucji banku – oddziały, mobilnych sprzedawców, pracowników banku, call centre, internet, pośredników finansowych (jeżeli stroną umowy z pośrednikiem jest bank, a nie ubezpieczyciel).

Pod względem ilości sprzedanych polis stosunkowo niewielką część (9 proc.) stanowią polisy inwestycyjne, czyli ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe, polisolokaty i produkty strukturyzowane. Co ciekawe jednak, ich wartość jest odwrotnie proporcjonalna do udziału ilościowego. Udział polis inwestycyjnych w składce pozyskanej w kanale bancassurance przez zakłady ubezpieczeń na życie objęte raportem przekracza 90 proc. Klienci wydają na ten typ polisy średnio 28 tys. zł rocznie.

Dokładnie odwrotnie zachowują się natomiast polisy powiązane z produktami bankowymi. Choć ilościowo stanowiły w czerwcu tego roku 87,9 proc., to składka pozyskana w tym zakresie stanowiła zaledwie 9 proc. całego portfela.

– W przypadku towarzystw ubezpieczeń na życie, sprzedaż bancassurance stanowi ponad 50 proc. przypisu składki. Biorąc pod uwagę cały rynek ubezpieczeniowy, bancassurance to prawie 35 proc. składki. Według szacunków Polskiej Izby Ubezpieczeń, procent ten może w najbliższych miesiącach jeszcze się zwiększyć – wyjaśnia Małgorzata Knut, przewodnicząca Zespołu ds. Bancassurance PIU. – Spodziewamy się wzrostu sprzedaży polisolokat, co wynika przede wszystkim z planowanej zmiany zasad w naliczaniu podatku od dochodów kapitałowych oraz większym zainteresowaniem klientów produktami inwestycyjnymi odpowiadającymi na potrzeby emerytalne.

Lista zakładów ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI