Strefa VIP: Latanie a biznes

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2011.11.foto.076.b.250Szybkość przemieszczania się jest jednym z kluczy do sukcesu w biznesie. Najszybszym (i najbezpieczniejszym, biorąc pod uwagę statystyki wypadków) sposobem podróżowania jest latanie, i to nie tylko dużymi samolotami pasażerskimi. Gdy trzeba szybko pokonywać stosunkowo niewielkie odległości, nieocenione są lekkie samoloty i śmigłowce. Coraz popularniejsze w Polsce.

Tekst i zdjęcia
Jarosław Dobrzyński

Latanie małymi prywatnymi samolotami lub śmigłowcami to, w porównaniu z samochodem, wielka wygoda i szybkość podróżowania, niezależność od rozkładów lotów linii lotniczych, możliwość przyjazdu na lotnisko na chwilę przed odlotem, krótkie odprawy i co za tym idzie swoboda gospodarowania czasem. Małym samolotem można też wylądować na małym lotnisku, które może być położone bliżej celu podróży, a opłaty za korzystanie z niego są dużo niższe niż na dużym lotnisku komunikacyjnym, nieraz zresztą nie ma ich wcale. Przemawia też za tym rachunek ekonomiczny. Przy częstych podróżach bardziej opłacalna jest inwestycja we własny samolot niż regularne korzystanie z usług linii lotniczych. Do popularyzacji prywatnego lotnictwa przyczynia się też wzrost zamożności części polskiego społeczeństwa. Dostrzegli to deweloperzy realizujący inwestycje dedykowane zamożnym miłośnikom lotnictwa, czego przykładem Mazury Residence – kompleks rezydencji nad jeziorem Niegocin, do którego oprócz przystani jachtowych, kortów tenisowych i stajni należy też lotnisko dla małych samolotów. Również w centrach wielkich miast powstają apartamentowce z lądowiskami śmigłowcowymi na dachach.

Czym latać?

Lekkie samoloty – w Polsce często określane archaicznym przedwojennym terminem „awionetki”, a na świecie samolotami lotnictwa ogólnego (General Aviation) – dzielą się na kilka kategorii. Podział ten odzwierciedla ich możliwości pod względem rozwijanej prędkości, zasięgu, liczby przewożonych pasażerów i wyposażenia radionawigacyjnego pozwalającego latać w gorszych warunkach atmosferycznych. Co zrozumiałe, im bardziej skomplikowany samolot o większych możliwościach, tym droższy. Lekkie samoloty stają się coraz doskonalsze, moc silników i komfort lotu nimi wzrasta, a wyposażenie staje się coraz doskonalsze, włącznie z dużymi ekranami ciekłokrystalicznymi, na których prezentowane są wszystkie parametry lotu, wypierającymi analogowe „zegary”.

Pierwszą, najliczniejszą grupę stanowią jednosilnikowe samoloty napędzane silnikami tłokowymi, zabierające prócz pilota najczęściej trzech pasażerów. Najpopularniejsze wśród nich są amerykańskie samoloty Cessna 172 i 182. Są to konstrukcje jeszcze z lat 50. ubiegłego stulecia, produkowane w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy i stale modernizowane. Cessna 172, najpopularniejszy chyba lekki samolot na świecie, rozwija prędkość przelotową 226 km/h i ma zasięg 1289 km. Innymi chętnie kupowanymi lekkimi samolotami są amerykańskie pipery. Najpopularniejszym modelem jest czteromiejscowy PA-28 Archer. Nowy kosztuje ok. 300 tys. USD, 20-letni – 75 tys. Popularne też są czteromiejscowe francuskie samoloty Socata TB-10 Tobago i TB-20 Trinidad.

Coraz większą popularność, również w Polsce, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI