7 sposobów na bezpieczne wakacje z kartą

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

platnosc.karta.400x267Zaczął się czas wakacyjnych wyjazdów. Aby beztrosko spędzać każdą chwilę i cieszyć się letnim wypoczynkiem bez zakłóceń, warto pamiętać o kilku ważnych zasadach posługiwania się kartą płatniczą.

„Kart płatniczych mamy coraz więcej i coraz chętniej dokonujemy nimi płatności. Nic dziwnego – to najwygodniejszy sposób zapłaty za zakupy i usługi. Portfel z kartami zabieramy na wakacyjne wyjazdy. Przestrzeganie kilku prostych zasad uchroni nas od niepotrzebnych kłopotów i zwiększy bezpieczeństwo. Naszą czujność może osłabić urlopowa atmosfera, która jednocześnie wzmaga czujność przestępców. Nie pozwólmy zepsuć sobie wypoczynku. Życzymy wszystkim udanych i bezpiecznych wakacji z kartą” – mówi Arkadiusz Kazanecki, Dyrektor Handlowy First Data, właściciela marki Polcard.

7 SPOSOBÓW NA BEZPIECZNE WAKACJE Z KARTĄ – DLA KAŻDEGO Z NAS

Eksperci Polcard, jednej z największych sieci terminali płatniczych w Polsce, przygotowali specjalny poradnik – jak spędzić bezpieczne wakacje z kartą. Okazuje się, że chcąc uniknąć nieprzyjemności, wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad.

• UNIKAJ NADMIARU GOTÓWKI.

W przeciwieństwie do karty gotówki nie da się zastrzec. Zgubiona lub skradziona przepadnie na zawsze. Dlatego nie warto zabierać ze sobą wszystkich pieniędzy. Zostaw je w bezpiecznym miejscu w hotelu lub pensjonacie.

• ZASADA JEDNEJ KARTY.

Noś przy sobie tylko jedną kartę. W razie utraty portfela łatwo ją zablokować. Pozostałe będą bezpieczne i gotowe do wykorzystania.

• NIE TRAĆ KARTY Z OCZU.

Bądź zawsze obecny przy dokonywaniu transakcji. Jeżeli sprzedawca ma terminal przenośny, poproś, aby go użył. Jeżeli nie – podejdź z nim do terminala stacjonarnego.

 CHROŃ PIN.

Nigdy nie zapisuj PIN-u i nie noś go przy sobie. Zawsze zasłaniaj klawiaturę w terminalu i bankomacie.

• UWAŻNIE OBEJRZYJ BANKOMAT, Z KTÓREGO CHCESZ SKORZYSTAĆ.

Jeżeli coś wzbudzi Twoją wątpliwość, skorzystaj z innego urządzenia lub poszukaj sklepu, w którym skorzystasz z usługi cash back. Uchroni Cię to przed skopiowaniem danych Twojej karty i utratą pieniędzy na koncie.

 USTAL NISKIE LIMITY WYPŁAT Z BANKOMATÓW.
 
Utrudni to kradzież środków z Twojego konta.

•  ZAPISZ TEN NUMER: +48 828 828 828.

Jeżeli stracisz karty – zadzwoń pod całodobowy numer 828 828 828, aby je zablokować. Dzwoniąc z zagranicy dodaj prefiks +48. Wejdź na stronę www.zastrzegam.pl, aby dowiedzieć się więcej. Jeżeli doszło do kradzieży kart, zgłoś to niezwłocznie na policję.

7 SPOSOBÓW NA BEZPIECZNE TRANSAKCJE KARTĄ W PUNKCIE SPRZEDAŻY

Eksperci Polcard doradzają również właścicielom sklepów, hoteli lub restauracji, na co zwracać uwagę podczas przyjmowania płatności kartą. Oto zasady bezpieczeństwa, które chronią punkt sprzedaży przed nadużyciami ze strony przestępców:

• SPRAWDZAJ, CZY KARTA JEST PODPISANA PRZEZ WŁAŚCICIELA.

Jeżeli to możliwe obejrzyj kartę, sprawdź czy jest podpisana, czy nie ma śladów podrabiania podpisu. Nie wolno przyjąć płatności kartą, która nie jest podpisana! Karty niepodpisane są nieważne.

 NIE SPIESZ SIĘ PRZYJMUJĄC PŁATNOŚĆ KARTĄ

Jeżeli transakcja wymaga od klienta złożenia podpisu, porównaj, czy zgadza się z podpisem na karcie. Zachowaj czujność, jeżeli obsługujesz cudzoziemców – karty wymagające tylko podpisu do autoryzacji transakcji są wciąż w wielu krajach bardzo popularne. W razie wątpliwości poproś o dokument tożsamości.

• UWAŻNIE OBSERWUJ KLIENTÓW

Twoje podejrzenia powinien wzbudzić pośpiech i kupowanie dużej ilość towarów. Obserwuj wygląd i zachowanie kupujących.

• REAGUJ, JEŻELI TERMINAL WYŚWIETLI INFORMACJĘ, ŻE KARTA JEST ZABLOKOWANA.

 Zatrzymaj ją i powiadom policję, że doszło do próby użycia cudzej karty.

• JEŻELI KLIENT DOKONUJE PŁATNOŚCI ZBLIŻENIOWEJ, POTWIERDŹ, ŻE JEST WŁAŚCICIELEM KARTY.

To szybki i wygodny sposób płatności. Transakcje do 50 zł nie wymagają PIN-u. Podczas wakacji liczba klientów rośnie – większości nie znasz nawet z widzenia. Jeżeli ten sam człowiek robi w krótkim odstępie zakupy o wartości bliskiej 50 zł i kupuje doładowania telefonów, papierosy, alkohol – poproś go o dokument tożsamości.

 UŻYWAJ TERMINALI PRZENOŚNYCH, ABY KLIENT NIE TRACIŁ Z OCZU SWOJEJ KARTY PODCZAS TRANSAKCJI.

Klienci dbają o bezpieczeństwo swojej karty i będą czuli się bezpieczniej mając ją cały czas przed sobą.

• ZAWSZE DRUKUJ POTWIERDZENIA TRANSAKCJI DLA KLIENTA NA WYPADEK EWENTUALNYCH REKLAMACJI.

Nie warto przez oczywiste drobiazgi narażać się na kłopotliwe sytuacje. Zachowuj wydruki z komunikatem błędu przy transakcjach kartami zbliżeniowymi. Przy płatności kartami z chipem i paskiem magnetycznym drukuj wszystkie komunikaty – o prawidłowych transakcjach, o odrzuconych lub błędnych transakcjach, a także potwierdzenia uznania karty w przypadku zwrotu towaru przez klienta.

Źródło: First Data