50 największych banków w Polsce: Trend spadkowy
Po sześciu latach kryzysu na rynku finansowym, licznych planach naprawczych i propozycjach zmian regulacyjnych skierowanych do instytucji finansowych wciąż obserwujemy spadek zaufania do europejskiego sektora bankowego. Wydaje się, że w najbliższej przyszłości niezwykle trudno będzie odwrócić ten trend.
Paweł Minkina
Reforma systemu bankowego a zaufanie
Zaufanie w bankowości jest elementem koniecznym i warunkiem bezwzględnym do stabilnego rozwoju tej gałęzi gospodarki. Niestety – jak wynika z badania Edelman Trust Barometr 2013 – banki i instytucje finansowe pozostają najmniej zaufanym sektorem. Dotyczy to szczególnie banków w Niemczech, gdzie zaufanie kształtuje się na poziomie 23 proc., Wielkiej Brytanii – 22 proc., Hiszpanii – 19 proc. i Irlandii – 11 proc. Na dwóch trzecich rynków zaufanie do banków nie przekracza 50 proc., a w skali globalnej jest o 11 punktów niższe niż w 2008 r. Z raportu Edelman Trust Barometr wynika, że brak zaufania jest spowodowany słabymi wynikami i wrażeniem nieetycznego postępowania. W gospodarkach rozwiniętych działalność banków jest oceniana znacznie niżej niż na rynkach wschodzących. Nieco lepiej w tym zakresie wyglądają więc takie kraje, jak Polska, w której wyniki są zadawalające, jednak wciąż dalekie od ideału.
Biorąc pod uwagę liczbę regulacji, opinii oraz nowo tworzonych aktów prawnych związanych z restrukturyzacją sektora bankowego, nie jest łatwo wskazać takie rozwiązania, które bezpośrednio odnosiłby się do odbudowy zaufania wobec instytucji finansowych. Z drugiej jednak strony nie da się zaprzeczyć, że wszystkie regulacje nakierowane są pośrednio także na poprawę postrzegania bankowości wśród opinii społecznej. I tak w zakresie nadzoru właścicielskiego prowadzone są prace w kierunku poprawy mechanizmów kontroli, poprawy systemów ujawniania informacji oraz systemów kar w przypadku naruszeń. Wprowadza się także reformy w zakresie wynagrodzeń pracowników sektora bankowego, nadzorcy uzyskują natomiast lepsze uprawnienia, tak aby optymalnie działać w sytuacjach kryzysowych, co umożliwi procesy sanacji i zarządzania kryzysowego. Wzmacnia się fundusze gwarancyjne, a w przyszłości ma zostać dokonany rozdział bankowości inwestycyjnej i detalicznej. Są to wszytko działania o charakterze regulacyjnym, które rzeczywiście wpłyną na poprawę bezpieczeństwa w sektorze bankowym. Jednak czy spowodują wzrost zaufania konsumentów? Odpowiedz na to pytanie pozostaje otwarta. Brak rezultatów i poprawy poziomu zaufania wśród klientów można obecnie tłumaczyć dopiero wstępną fazą wdrażania regulacji oraz dalszymi problemami sektora finansowego, a także pogłębiającym się kryzysem. Jednak o ile zmiany systemowe poprawią bezpieczeństwo funkcjonowania sektora bankowego, to bezpośredni wpływ na odbudowę zaufania do niego zależy od wielu czynników.
Nie tylko gwarancje
Przykładem działań regulacyjnych których bezpośrednim celem jest wzrost zaufania do banków jest instytucja funduszu gwarancyjnego. Fundusze gwarancyjne dają poczucie ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI