50 największych banków w Polsce 2015: Pewna płatność

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.06.foto.108.a.400xMobilne bankowanie niesie wiele zagrożeń. Często stanowią one realną groźbę dla stanu konta.

Marcin Złoch

Wraz z ewolucją technologii obserwujemy interesujący trend – klienci banków coraz częściej wykorzystują telefony do dokonywania płatności. Urządzenia mobilne towarzyszą nam na każdym kroku, dlatego też używanie ich do płacenia za produkty i usługi jest bardzo wygodne. Wiąże się to jednak z licznymi zagrożeniami. Telefon możemy zgubić, zostawić na stoliku w kawiarni, urządze nie może też stać się celem ataku. Operatorzy płatności stosują różne metody zabezpieczeń – np. wykorzystanie zaufanej trzeciej strony do realizacji transakcji, dzięki czemu poufne informacje (np. numer karty kredytowej) nigdy nie trafiają do sprzedawcy, przywiązanie karty kredytowej do karty SIM, przechowywanie danych uwierzytelniających w chmurze.

– Ciężko przewidzieć spryt hakerów i znaleźć idealny sposób zabezpieczania danych. W Polsce mówimy czasem, że ktoś szuka dziury w całym i dokładnie taką rolę ma osoba, która zamierza zaatakować. Bezpieczeństwo składa się z wielu zależnych od siebie warstw i należy zapewnić, aby te warstwy były od siebie niezależne – mówi Paula Januszkiewicz, ekspert zagadnień związanych z bezpieczeństwem komputerowym. Jako jedna z dwóch osób w Polsce, należy do programu Microsoft Security Trusted Advisor. – Jest wiele rozwiązań na wielu poziomach, aby zabezpieczyć dane w chmurze. Zawsze należy pamiętać o stosowaniu skomplikowanego hasła, korzystaniu z oprogramowania tylko z zaufanych źródeł. A z takich zupełnie zdroworozsądkowych zasad – nie zapominajmy o aktualizacji naszego urządzenia, niezależnie od systemu operacyjnego oraz nielogowaniu się w miejsca podejrzane, korzystając z danych uwierzytelniających się z innego serwisu. Wybierając chmurę do przechowywania danych, zwróćmy uwagę na dostępność, na to, jakie dane przetwarzamy i gdzie efektywnie one się będą znajdować. Czyli jak zwykle – trzeba z pełną świadomością podejść do tematu bezpieczeństwa – dodaje.

W trakcie badań realizowanych przez firmę ESET wśród użytkowników mediów społecznościowych korzystających ze smartfonów, prawie 10 proc. respondentów przyznało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy ich urządzenie skradziono lub zgubili je. Jednym z podstawowych narzędzi ochrony smartfonu przed fizycznym włamaniem jest blokada urządzenia. Jednak 29 proc. użytkowników w ogóle nie blokuje telefonów przed niepożądanym dostępem, mimo że korzystają na nich z serwisów społecznościowych czy bankowości ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI