50 największych banków w Polsce 2015: Mobilna przyszłość płatności elektronicznych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.06.foto.114.a.400xO szansach, zagrożeniach i przyszłości branży płatności mobilnych z Bartoszem Ciołkowskim, dyrektorem generalnym polskiego oddziału MasterCard Europe rozmawiał Artur Król.

Obecny poziom rozwoju technologicznego pozwala na swobodne wykorzystanie telefonu komórkowego w roli, jaka do tej pory zarezerwowana była dla karty płatniczej. Mobilne płatności, zarówno na świecie, jak i w Polsce, stają się rzeczywistością. Jak pana zdaniem wygląda obecnie ten rynek i jakie ma przed sobą perspektywy?

– Po sukcesie płatności zbliżeniowych, które szturmem zdobyły polski rynek, to właśnie narzędzia mobilne stały się w ostatnim czasie kolejną, znaczącą innowacją. Obecnie mamy do czynienia z niezwykle ważnym momentem w rozwoju tego sektora, co jest zasługą wspólnych wysiłków wszystkich uczestników rynku. Nad tego typu rozwiązaniami pracują zarówno dostawcy technologii, producenci urządzeń, banki, jak i operatorzy telefonii komórkowej. Wyraźnie widać też rosnące zainteresowanie wśród samych użytkowników, którzy, szczególnie w Polsce, otwarcie podchodzą do nowych rozwiązań technologicznych. Z tych liczących się mamy obecnie na rynku rozwiązania oparte na technologii SIM-Centric, które od trzech lat rozwijamy we współpracy z największymi telekomami – Orange i T-Mobile – oraz wiodącymi bankami, w tym m.in. mBankiem, Raiffeisen Polbankiem, Alior Bankiem, Getin Bankiem czy Bankiem BPH. Pod koniec ubiegłego roku z kolei, Bank Pekao S.A., we współpracy z MasterCard, wdrożył płatności w technologii HCE, dostępne w ramach popularnej usługi PeoPay. Podobnych wdrożeń w najbliższym czasie możemy spodziewać się więcej, a model docelowy będzie zakładał łączenie różnych technologii tak, by np. banki mogły za pośrednictwem swoich rozwiązań sprawnie obsługiwać klientów w sferze płatności.

Znaczący wpływ na boom w tym obszarze ma również sektor e-commerce, który jako całość wyraźnie skręca w kierunku rozwiązań mobilnych. Polski rynek handlu internetowego, ze swoją ponadprzeciętną dynamiką stanowi naturalne pole do rozwoju nowych metod płatności mobilnych

Jak wygląda ten rynek z perspektywy odbiorców? Czy możemy jakoś scharakteryzować użytkowników płatności mobilnych?

– Na początku warto sobie odpowiedzieć na pytanie o strukturę płatności bezgotówkowych w Polsce. W tej chwili stanowią one ok. 20 proc. wszystkich transakcji (według danych Narodowego Banku Polskiego), co oznacza, że rynek ma jeszcze znaczne perspektywy wzrostu. Z drugiej strony – wiemy, opierając się także na badaniach NBP, że ponad połowa klientów banków deklaruje chęć płacenia kartą. To duża zmiana jakościowa, ponieważ jeszcze trzy lata temu taką deklarację składało jedynie 30 proc. respondentów. Można więc powiedzieć, że podwoiliśmy w tym czasie potencjalną grupę Polaków, którzy wolą płacić kartą. To dobry trend. Trzeba również zauważyć, że odbiorcą płatności mobilnych w ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI