38 proc. średnich i dużych firm chce wejścia Polski do strefy euro; drugi najniższy wynik od 2010 r.
Grono zwolenników integracji walutowej z krajami europejskimi zmniejszyło się przez dekadę o ponad połowę – w 2010 roku opowiadało się za nią 85% ankietowanych średnich i dużych firm. Jednocześnie rośnie odsetek przeciwników przyjmowania euro. W 2021 było to 46% odpowiedzi, wobec 44% przed rokiem i 11% w 2010 roku. Odsetek osób niezdecydowanych wyniósł w ostatnim roku 16%, wobec 20% rok temu i 4% w 2010 roku, podano.
Firmy nie spodziewają się szybkiego wejścia do strefy euro
Polski biznes nie spodziewa się szybkiej zamiany złotego na euro.
„Tylko 4% średnich i dużych firm uważa, że stanie się to do 2025 roku. Co szósty ankietowany spodziewa się tego w latach 2026-2030, a więcej niż co trzeci twierdzi, że stanie się to po 2030 roku. Co więcej, spory odsetek ankietowanych – 22% – uważa, że Polska nigdy nie przyjmie unijnej waluty (wobec 23% w 2020 roku, 16% w 2019 roku i 6% w 2018 roku)” – czytamy w komunikacie.
Średnie i duże przedsiębiorstwa niemal tak samo sceptyczne wobec euro
Zarówno średnie (zatrudniające 50-249 pracowników), jak i duże przedsiębiorstwa (powyżej 249 osób) są niemal tak samo sceptyczne wobec euro. Duże firmy tylko nieznacznie częściej opowiadają się za unijną walutą, ale też nieznacznie częściej są przeciwko niej.
„Zmienność złotego w stosunku do euro w 2021 roku nieznacznie wzrosła, jednak nie na tyle, żeby ryzyko kursowe stało się znów argumentem za przyjęciem euro. Ponadto EUR/PLN po dużym wzroście w 2020 roku utrzymał się na relatywnie wysokich poziomach, co wspiera eksporterów. Z dużym prawdopodobieństwem można więc założyć, że w kwestii poparcia dla euro do głosu dochodzą też inne, pozabiznesowe czynniki, np. zmiana nastrojów politycznych w społeczeństwie czy zmiana oceny sensowności integracji z UE” – skomentował partner Grant Thornton, Zarządzanie Ryzykiem Finansowym, Grzegorz Taraszkiewicz-Sirocki, cytowany w komunikacie.
Czytaj także: A jednak Polacy chcą być w strefie euro >>>
Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu badawczego International Business Report. Prowadzone jest co roku przez Grant Thornton na grupie 100 przedstawicieli zarządów średnich i dużych firm działających w Polsce.