27 lat rynku sztuki w Polsce

27 lat rynku sztuki w Polsce
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polski rynek sztuki należy do najszybciej rozwijających się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Stopniowo podlega zmianom i upodabnia się do standardów zachodnich, szczególnie w kwestii rozwoju instytucji zajmujących się doradztwem inwestycyjnym i specjalistycznym.

W pełni kształtować zaczął się dopiero po 1989 r. Obecnie tendencje rozwojowe tego sektora rynku są bardzo zauważalne. Widać to zwłaszcza we wzroście wartości dzieł młodych artystów oraz liczbie przeprowadzanych transakcji.

Zainteresowania tymi alternatywnymi formami inwestycji dowodzą badania rynkowe. Według raportu KPMG w 2016 r. 18% osób o stosunkowo dużych dochodach (ponad 20 tys. zł brutto) inwestowało w dzieła sztuki, a 36% planowało przeznaczyć środki na taką formę inwestycyjną. Przede wszystkim jest to związane z bezpieczeństwem lokowania środków oraz stopą zwrotu, która należy do nieporównywalnie wyższych niż na giełdzie.

Ostatnie lata to również stały wzrost liczby aukcji. Według danych portalu Artinfo.pl obecnie wartość rynku aukcyjnego przekroczyła 100 ml zł. Centrum sprzedaży aukcyjnej mieści się w większych ośrodkach – Warszawie, Krakowie oraz Łodzi. Jednym z największych rekordów sprzedażowych było kupno obrazu polskiego artysty, Romana Opałki, za ponad 2 mln zł.

Największym zainteresowaniem cieszy się młoda sztuka współczesna. Pokolenie młodych artystów dzięki aukcjom zdobywa często pierwszą popularność i formę uznania wśród bywalców galerii sztuki oraz kolekcjonerów. W tym przypadku Polacy mogą kupić pracę artysty za nie wielką kwotę. Ceny wywoławcze wahają się między 500 a 1000 zł. Wielu z klientów szuka wśród młodych tych, którzy w przyszłości mogą odnieść sukces.

Ważną rolę na polskim rynku sztuki odgrywają pośrednicy finansowi pomiędzy twórcami a biznesem. Potwierdza to Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich, podkreślając, że instytucje bankowe są sprawdzonym mecenasem kultury narodowej. Doradztwo inwestycyjne i specjalistyczne w art bankingu tzw. prywatnej bankowości (private banking) wymaga również szerokich kompetencji ekonomicznych oraz tych z pogranicza historii sztuki i humanistyki.

23 marca br. w Warszawie w Klubie Bankowca odbędzie się konferencja „Sukces Sztuki”. Wydarzenie jest odpowiedzią na narastające potrzeby rynku sztuki oraz jego uczestników: galerii sztuki, kolekcjonerów, bankowców i inwestorów. To jedyny taki event, na którym będzie tak liczna reprezentacja artystów.

„Sukces Sztuki” to ważna platforma wymiany wiedzy oraz łączenia środowisk mających różną wizję oraz pojmowanie sztuki. W programie wydarzenia znajdzie się konferencja oraz praktyczne warsztaty, dotyczące między innymi wyceny dzieł sztuki oraz zarządzania wizerunkiem artysty i kolekcjonera. Wśród zaproszonych gości nie zabraknie artystów, pracowników Akademii Sztuk Pięknych oraz przedstawicieli biznesu. Więcej informacji na stronie alebank.pl w dziale Konferencje.

Prognozy przewidują, że rynek sztuki w Polsce nadal będzie się prężnie rozwijał. Potwierdza to tezę, że rośnie świadomość Polaków – i ta artystyczna, i ta inwestycyjna.

MAG