Zwyczaje finansowe Polaków: na co najczęściej bierzemy kredyty i pożyczki?
Dodatkowe środki przeznaczamy zdecydowanie najczęściej na zakup sprzętu RTV/AGD (39%). Jedynie co drugi badany przyznał, że dokładnie analizuje swoją sytuację finansową przed zaciągnięciem zobowiązania.
Na raty najczęściej kupujemy telefony i komputery
„Jak pokazują liczne dane, wśród sprzętów RTV/AGD, które kupujemy na raty, od lat niezmiennie królują telefony i komputery. To urządzenia, bez których obecnie ciężko funkcjonować, a które wymieniamy częściej niż samochód czy mieszkanie – stąd właśnie na nie najczęściej zaciągamy zobowiązanie finansowe. Warto pamiętać, że zakup na raty to doskonały sposób budowania pozytywnej historii kredytowej, która w przyszłości może być kartą przetargową w przypadku negocjowania z instytucją finansową warunków większego kredytu bądź pożyczki” – powiedział dyrektor Działu Marketingu w Profi Credit Polska Jarosław Czulak, cytowany w komunikacie.
Inna hierarchia potrzeb kobiet i mężczyzn
Kobiety i mężczyźni mają różne hierarchie potrzeb, na które przeznaczają środki z kredytu bądź pożyczki. Panie najczęściej oprócz sprzętu RTV i AGD dodatkowe finansowanie wydają na zaspokojenie podstawowych potrzeb (23%) oraz spłatę zaciągniętych wcześniej zobowiązań (22%). Z kolei panowie kupują samochód (22%) czy nieruchomość (19%) lub wyjazd wakacyjny (19%). Warto wspomnieć, że, jak wynika z badania, panie pożyczały w ciągu ostatnich dwóch lat nieco rzadziej niż panowie (32% wobec 39%), podano także.
Nie wszyscy najpierw analizują wydatki
Jedynie 53% badanych przez Profi Credit przed zaciągnięciem zobowiązania dokładnie analizuje swoje wydatki – kobiety deklarowały to nieco częściej niż mężczyźni (59% wobec 48%). Im jesteśmy starsi, tym częściej kalkulujemy, czy stać nas na kredyt bądź pożyczkę. Aż 80% osób w wieku od 55 do 65 lat zaznaczyło, że gruntownie sprawdza swoje możliwości finansowe, zanim zdecyduje się ubiegać o dodatkowe środki – w przypadku pozostałych grup wiekowych odsetek ten wynosił 47%, podano również.
Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2017 r. przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (computer assisted web interview) na próbie 956 Polaków w wieku 18-65 lat. Struktura próby była reprezentatywna dla populacji Polski ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania, region statystyczny GUS i wykształcenie.
Źródło: ISBnews