Zwycięzcy walki o uczestników rynku handlu detalicznego, czyli jak samorządy w Polsce wspierają swoich kupców?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

sklepik.01.150xW ramach raportu "Polska 2030. Tu mieszkam, tu kupuję - Społeczności Jutra"1 zapytano przedstawicieli samorządów w Polsce o to, jakie instrumenty wsparcia, oferuje ich gmina uczestnikom rynku handlu detalicznego. W swoich odpowiedziach wskazywali przede wszystkim na politykę podatkową (72%) oraz wsparcie prawne (34%) i szkolenia kompetencji (33%).

Jednocześnie wskazywane rodzaje stosowanych instrumentów wsparcia różniły się w zależności od województwa:

  1. Politykę podatkową, która sprzyja rozwojowi małych firm, szczególnie na poziomie podatków lokalnych, takich jak czynsze i opłaty jako stosowane narzędzie wskazywali wszyscy samorządowcy z województw: łódzkiego (100%) i podkarpackiego (100%).
  2. Wsparcie prawne dla uczestników rynku handlu detalicznego najczęściej oferują samorządy w województwie dolnośląskim (54,5%).
  3. Pomoc w definiowaniu nisz rynkowych, których handel wielkopowierzchniowy nie zagospodarowuje to przede wszystkim instrument stosowany przez przedstawicieli jednostek samorządów terytorialnych w województwie lubuskim (22,2%).
  4. Szkolenia w zakresie kompetencji handlowych oferuje co drugi samorząd w województwach: małopolskim (50%), opolskim (50%) oraz świętokrzyskim (50%).
  5. Instrumenty ułatwiające przedsiębiorstwom dostęp do kredytów bankowych i pożyczek i innych usług rynku finansowego – np. kredyty na preferencyjnych warunkach, to rozwiązania stosowane przez samorządowców w województwie kujawsko-pomorskim (30%).
  6. Wspieranie stowarzyszeń wspierających małe przedsiębiorstwa to narzędzie stosowane przez lokalne władze województwa pomorskiego (42,9%).
  7. Ułatwienia w tworzeniu zrzeszeń, które miałyby większą siłę negocjacyjną i wiarygodność kredytową niż pojedynczy przedsiębiorca (16,7%) oraz organizowanie akcji informacyjnych np. wyjaśniające klientowi, że pewne rzeczy warto kupić w dyskoncie, ale inne w sklepiku na rogu (33,3%) to instrumenty wskazane przez samorządowców z województwa lubelskiego.

120809.handel.550x203

Dostrzeganie problemu przez samorządowców to może i największy sukces kampanii. Debata powinna się rozpocząć, ale do tego niezbędne jest przekonanie, że jest o czym rozmawiać. Liczymy że uda się wypracować rozwiązania dostosowane do potrzeb społeczności lokalnych oraz sektora małego handlu – twierdzi Rafał Krenz, ekspert z zakresu ekonomii społecznej i bezpieczeństwa ekonomicznego państwa, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, ekspert kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję”.

Partnerami III edycji kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję” zostało szereg organizacji i instytucji: Stowarzyszenie Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Krajowa Izba Gospodarcza, Fundacja Wspomagania Wsi, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich FAOW, Stowarzyszenie Naukowo – Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego, W-MODR w Olsztynie, MODR Karniowice, PODR Gdańsk, WODR Końskowola oraz LIR. Wśród partnerów medialnych kampanii są „Rynek spożywczy”, portalspożywczy.pl, dlahandlu.pl oraz „Czerwony portfelik”.

Więcej informacji o kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję” na stronie tumieszkamtukupuje.pl

1. Raport „Polska 2030. Tu mieszkam, tu kupuję – Społeczności Jutra”, kwiecień 2012. Badanie przeprowadzone zostało na burmistrzach, wójtach, prezydentach miast, przewodniczących/ wiceprzewodniczących rady miast i gmin. Badaniem objęto losowo wybrane gminy o charakterze miejskim i wiejskim, we wszystkich regionach Polski. Całkowita liczba zrealizowanych wywiadów wyniosła n=300. Badanie przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie MAKRO Cash & Carry.