Handlujący kryptowalutami nie zapłacą podatku od czynności cywilnoprawnych
Zaniechanie poboru podatku od czynności cywilnoprawnych będzie miało charakter rozwiązania tymczasowego, gdyż znajdzie zastosowanie do umów sprzedaży lub zamiany waluty wirtualnej od dnia wejścia w życie rozporządzenia z 14 czerwca 2018 r. do 30 czerwca 2019 r. Ryzyko wiążące się z tym rozwiązaniem jest takie, że zaniechanie poboru PCC nie rozwiąże wszystkich problemów rynku wirtualnych walut. Szansą natomiast to, że do czasu wskazanego w rozporządzeniu, pozwoli na głębsze poznanie specyfiki rynku i wypracowanie spójnych i bardziej kompleksowych rozwiązań, które z całą pewnocią są potrzebne.
Z punktu widzenia przedsiębiorcy
Uwzględniając specyfikę tego rynku, 1-procentowa podstawa opodatkowania stanowi zasadniczą różnicę dla osób dokonujących transakcji. Możliwa jest sytuacja, w której wysokoć podatku od czynności cywilnoprawnych przewyższa zainwestowane środki, co z całą pewnocią powoduje zniechęcenie inwestorów do handlu wirtualnymi walutami.
Kolejnym aspektem, budzącym ogromne emocje wród inwestorów było biurokratyczne podejście do rozliczania się z podatku. Zaznaczyć należy, że użytkownicy podejmujący się obrotu wirtualnych walut mogą wykonywać kilkanaście, kilkadziesiąt lub nawet kilkaset transakcji w ciągu jednego miesiąca. Nie mają oni też wpływu na to, czy składając ofertę na giełdzie, zrealizuje jš jedna osoba, czy np. zakupu oferty dokona wiele podmiotów. Od każdej transakcji z osobna byli oni zobligowani do wypełniania deklaracji PCC-3. Z powyższych informacji wynikałoby, że takich deklaracji w urzędach skarbowych powinna być bardzo duża liczba. Jak się jednak okazuje, rzeczywistość jest zupełnie inna. Jak podaje Ministerstwo Finansów w ocenie skutków regulacji planowanego rozporządzenia, od października 2016 r. do lutego 2018 r. ustalono, że jedynie w stosunku do kilkudziesięciu transakcji podatnicy wykazali przedmiot transakcji jako odnoszący się do walut wirtualnych. Powoduje to bardzo nieznaczną skalę zjawiska wykazywania obrotu walutą wirtualną w deklaracjach PCC-3.
Proponowane zmiany Ministerstwa Finansów w postaci zaniechania poboru podatku od czynności cywilnoprawnych od sprzedaży lub zamiany waluty wirtualnej należy zatem ocenić pozytywnie.
Po pierwsze, podatek PCC od handlu wirtualną walutą był wykazany zaledwie w kilkudziesięciu deklaracjach PCC-3, co oznacza bardzo nieznaczne wpływy do budżetu z tego tytułu. W konsekwencji nadchodzących zmian, zaniechanie poboru powyższego podatku nie wyrządzi żadnych negatywnych skutków podatkowych dla budżetu samorządowego.
Po drugie, pojawienie się handlu walutami wirtualnymi to zupełnie nowe zjawisko w obrocie gospodarczym zarówno Polski, jak i innych państw Unii Europejskiej, na które polskie prawo podatkowe nie było przygotowane. Tak jak na przykład czynność nabycia akcji za pośrednictwem domu maklerskiego korzysta ze zwolnienia z PCC na podstawie art. 9 pkt 9 lit. c, co potwierdzają liczne interpretacje organów podatkowych (m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBII/1/436-85/10/MZ), tak czynność zakupu waluty wirtualnej z takiego zwolnienia do tej pory korzystać nie mogła, mimo że mechanizm obrotu akcjami i walutami wirtualnymi jest podobny.
Ponadto, podatnicy PCC, zgodnie z art. 10 ust 1 ustawy, zobowiązani są do samoobliczania podatku oraz do złożenia deklaracji i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od powstania obowiązku podatkowego. System ten okazał się bardzo nieefektywny, co pokazała liczba zaledwie kilkudziesięciu złożonych deklaracji PCC-3, w której wykazano czynność obrotu walutami wirtualnymi.
Podatek PIT
Należy zaznaczyć, że z tytułu uzyskanego dochodu z obrotu wirtualnymi walutami pobierany jest podatek PIT jako różnica między osiągniętym przychodem, a kosztami jego uzyskania. Jeżeli w roku podatkowym podatnik jednorazowo dokona sprzedaży wirtualnych walut – zapłaci podatek od dochodu uzyskanego z tej jednej transakcji. Jeżeli podatnik wielokrotnie dokonywał ww. transakcji w roku podatkowym, przychód z ich odpłatnego zbycia uzyskany w roku podatkowym stanowi sumę przychodów z poszczególnych transakcji.
Stawka tego podatku wynosi 19% i wydaję się być wystarczającym obciążeniem dla podatników dokonujących obrotu wirtualnymi walutami. Z tego też względu stosowanie 1% obciążenia PCC dla każdej transakcji z osobna, byłoby zbyt dużym fiskalnym obciążeniem dla podatników.
Źródło: BCC