Bon turystyczny: ZUS przestrzega przed oszustami!

Bon turystyczny: ZUS przestrzega przed oszustami!
Fot. stock.adobe.com/Artur
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że wprowadzone od 1 sierpnia bony turystyczne, stanowiące formę dofinansowania wypoczynku dzieci, nie podlegają wymianie na gotówkę ani na inne środki płatnicze. ZUS przestrzega też przed korzystaniem ze znajdujących się w internecie ofert sprzedaży tych bonów, gdyż mogą z nich korzystać wyłącznie osoby uprawnione - podaje Prawo.pl.
.@zus_pl przestrzega przed korzystaniem ze znajdujących się w internecie ofert sprzedaży bonów turystycznych, gdyż mogą z nich korzystać wyłącznie osoby uprawnione #ZUS #BonTurystyczny

„Wydaliśmy już około 35 tys. bonów na kwotę ponad 30 mln złotych. Beneficjenci wykonali już pierwsze płatności bonem” – poinformowała w sobotę prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Tego dnia ZUS wydał (do godz. 10:00) 34398 bonów o łącznej wartości ponad 30 mln złotych. „Beneficjenci wykonali już 45 płatności bonami na łączną kwotę ponad 41 tys. złotych” – podkreśliła prezes Uścińska.

Czytaj także: Bon turystyczny można już odebrać w bankowości internetowej Banku Millennium >>>

Według Prawo.pl, kiedy 1 sierpnia ruszyło dofinansowanie do wypoczynku dzieci w postaci bonów turystycznych, niemal od razu pojawiły się w sieci oferty ich sprzedaży. Jak informuje portal, wystarczyło wydać 400 zł, by „kupić” bon o wartości 500 zł.

Z bonu turystycznego skorzystać mogą tylko osoby uprawnione

Prawo.pl zapytało ZUS o przeciwdziałanie tym nadużyciom. W nadesłanym piśmie ZUS przypomina, że z bonu turystycznego skorzystać mogą tylko osoby uprawnione. „Za pomocą bonu osoba uprawniona może dokonywać płatności za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane na rzecz dziecka, na które tej osobie przyznano dodatek lub świadczenie wychowawcze (Rodzina „500 plus”)”.

Czytaj także: Bank Pekao ułatwia klientom złożenie wniosku o bon turystyczny >>>

„Ponadto zgodnie z art. 5 ustawy bon nie podlega wymianie na gotówkę, inne prawne środki płatnicze oraz inne środki wymiany” – podkreśla Zakład. Prosi też o rozwagę w podejmowaniu decyzji o skorzystaniu z oferty płatnych usług dotyczących pomocy przy założeniu PUE ZUS i aktywacji Polskiego Bonu Turystycznego.

Pilnuj loginu i hasła do PUE ZUS

„Nie należy osobom trzecim udostępniać swojego loginu i hasła do Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Trzeba pamiętać, że na PUE ZUS klienci ZUS mają dostęp do swoich różnych danych – np. do danych na temat zgłoszenia do ubezpieczeń, o zwolnieniach lekarskich, o pobranych zasiłkach. Nikt poza klientem (lub upoważnioną przez niego osobą) nie powinien mieć dostępu do tych danych” – ostrzega ZUS.

Czytaj także: PKO Bank Polski: aktywuj bon turystyczny prosto z serwisu iPKO lub Inteligo >>>

Zapewnia, że jeżeli ktoś potrzebuje pomocy przy aktywacji bonu, to powinien kontaktować się z całodobową infolinią pod nr tel. 22 11 22 111 lub e-mail: bon@zus.pl. Pomoc w założeniu konta na PUE ZUS każdy zainteresowany uzyska też w każdej placówce ZUS.

Adres mailowy do zgłaszania m.in. prób oszustw związanych z bonem turystycznym

W związku z doniesieniami medialnymi o ofertach odsprzedaży Polskiego Bonu Turystycznego, również Ministerstwo Rozwoju informuje, że Polska Organizacja Turystyczna uruchomiła specjalny adres mailowy: nieprawidlowosci@bonturystyczny.gov.pl. Zgłoszenia, które będą dotyczyć sprzedaży bonów, POT kierować będzie do organów ścigania.  

– Celem wprowadzenia Ustawy o Polskim Bonie Turystycznym, było wsparcie polskich rodzin, a przede wszystkim 6,5 mln dzieci, które realizując bony pośrednio wspierają turystykę krajową. Zależy nam na tym, żeby młodzi Polacy zwiedzali ojczyznę i wyrobili sobie nawyk podróżowania po kraju. W internecie pojawiły się oferty oszustów, którzy próbują sprzedać bon. Pamiętajmy jednak, że bon turystyczny nie podlega wymianie na gotówkę ani inne środki płatnicze. Skorzystać z niego mogą tylko osoby uprawnione – mówi  Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.Zgodnie z Ustawą o Polskim Bonie Turystycznym, świadczenie musi być spożytkowane na dziecko, na które zostało przyznane. Oznacza to, zapłata bonem na rzecz innego dziecka jest niezgodna z prawem. Z nienależytym wykonaniem mamy do czynienia na przykład wtedy, gdy usługa nie jest realizowana na rzecz dziecka, na które zostało przyznane świadczenie. Płatności bonem musi dokonać jednak osoba uprawniona.

– Jednocześnie przestrzegam wszystkich przed kupowaniem Polskiego Bonu Turystycznego. Pamiętajmy, że zarówno sprzedawanie bonu, jak i używanie kupionego bonu jest niezgodne z prawem. Kupujący mogą stać się ofiarami oszustwa. Nie można mieć pewności, czy środki na danym bonie, nie zostały wcześniej wydane  –  powiedział Robert Andrzejczyk, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

Przestrzegamy także turystów przed kupowaniem świadczenia przez internet. Należy pamiętać, że sam 16-cyfrowy kod nie wystarczy żeby nim zapłacić za usługę turystyczną. Trzeba jeszcze dysponować drugim kodem, który przychodzi na telefon beneficjenta dopiero w momencie regulowania należności. Próba obejścia tego procesu może być traktowana jako próba oszustwa.

Drugim przykładem nieprawidłowości, które można zgłaszać do POT na specjalnie dedykowany adres, jest przypadek, gdy płatność została przyjęta nie na usługę hotelarską bądź imprezę turystyczną. Jeśli bon zostanie wydany na innego rodzaju usługi, niż te przewidziane ustawowo, to wtedy POT wszczyna postępowanie i dochodzi należności.

POT będzie analizował wszystkie sygnały dotyczące nieprawidłowości  w realizacji programu Polski Bon Turystyczny. W celu zgłoszenia takich przypadków, prosimy o przesłanie wiadomości na adres e-mail:nieprawidlowosci@bonturystyczny.gov.pl.

Źródło: Centrum Prasowe PAP, Ministerstwo Rozwoju