Zbliżeniowe płatności telefonem w aplikacji Mobilny Portfel Raiffeisen Polbanku
Raiffeisen Polbank udostępnił klientom aplikację Mobilny Portfel, która ma się stać dla nich centrum zarządzania finansami z poziomu smartfona. Na początek oferuje możliwość wygodnego dokonywania płatności zbliżeniowych telefonem z wykorzystaniem technologii NFC (Near Field Communication). Wystarczy zainstalować na urządzeniu aplikację Mobilny Portfel i zamówić przez nią wirtualną kartę NFC. Kartę taką można zamówić do posiadanej już fizycznie karty kredytowej lub konta osobistego – w drugim przypadku nie trzeba nawet mieć fizycznej karty, bo w aplikacji zostanie wygenerowana karta wirtualna. Nie ma przy tym znaczenia, czy fizycznie posiadamy plastik ze znaczkiem Visa czy MasterCard – w aplikacji możemy zamówić mobilną kartę Visa, ponieważ właśnie Visa uczestniczyła we wdrażaniu nowego rozwiązania płatniczego w Raiffeisen Polbanku. Karta w aplikacji jest aktywna od razu po zamówieniu. Płatności można dokonywać w sklepach wyposażonych w terminale zbliżeniowe w Polsce i na świecie.
Według danych NBP w Polsce zainstalowano już ponad 425 tysięcy terminali zbliżeniowych, które stanowią 86% wszystkich działających terminali. Pojawiają się również pierwsze bankomaty z funkcją zbliżeniową. To powoduje, że zapłacenie za zakupy
w sklepie czy wypłata gotówki w bankomacie nie wymagają zabrania z domu portfela. Wystarczy, że mamy ze sobą telefon pozwalający na płatności NFC. Zresztą te płatności to dopiero pierwszy z etapów rozwoju aplikacji Mobilny Portfel. W niedługim czasie pojawią się kolejne ciekawe funkcje. Mobilny Portfel to kolejny krok w realizacji naszej misji dostarczania klientom wygodnych, praktycznych i wiarygodnych rozwiązań, które pomogą im w codziennym życiu – mówi Marcin Chruściel, Dyrektor ds. Biznesu Kartowego Raiffeisen Polbanku.
Transakcje do 50 zł realizowane są bez podawania numeru PIN, natomiast powyżej tej kwoty płatność należy potwierdzić PIN-em. Klient może w aplikacji wybrać jeden z trzech trybów płatności: płatność po wzbudzeniu ekranu, po odblokowaniu ekranu albo dopiero po zalogowaniu do aplikacji Mobilny Portfel. Każda płatność wymaga włączonej anteny NFC. Transakcje dokonane kartę NFC będą widoczne na tym samym wyciągu, co transakcje dokonane tradycyjną kartą kredytową czy debetową. Dokonywanie płatności nie wymaga dostępu do Internetu w trakcie transakcji.
Bank wdrożył swoje rozwiązanie we współpracy z organizacją płatniczą Visa, dzięki czemu każda karta zamówiona w aplikacji to mobilna karta Visa.
Gratulujemy Raiffeisen Polbankowi wdrożenia mobilnych płatności zbliżeniowych Visa opartych o chmurę. Polacy bardzo chętnie płacą zbliżeniowo, co widać w danych Visa – już ponad połowę transakcji dokonywanych w punktach handlowo-usługowych stanowią właśnie płatności zbliżeniowe. Zbudowały one solidny fundament pod rozwój na naszym rynku płatności mobilnych, które są także oczekiwane przez konsumentów – jak pokazują wyniki badań Visa, dwie trzecie Polaków przewiduje, że w 2020 r. będzie płacić mobilnie co najmniej raz w tygodniu – komentuje Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce.
Aplikacja Mobilny Portfel dostępna jest dla wszystkich klientów banku, którzy posiadają telefon z funkcją NFC i systemem Android w wersji 4.4 lub wyższej. Pobieramy ją ze sklepu Google Play i aktywujemy loginem oraz hasłem do R-Online i datą urodzenia. Następnie logujemy się do nowej aplikacji hasłem do aplikacji Mobilny Bank (jeśli ją posiadamy) lub ustanawiamy hasło do aplikacji Mobilny Portfel (jeżeli nie posiadamy Mobilnego Banku). Po zalogowaniu można już zamówić mobilną kartę Visa do konta osobistego lub do karty kredytowej. Niezależnie od tego czy posiadamy kartę MasterCard czy Visa, w aplikacji możemy zamówić mobilną kartę Visa. Jeśli posiadamy konto, ale bez karty debetowej, w aplikacji również zamówimy kartę debetową NFC Visa. Zamówienie karty potwierdzamy jednorazowym hasłem SMS przesłanym na zarejestrowany w banku numer telefonu komórkowego.
Aplikacja Mobilny Portfel posiada szereg funkcji, które pozwalają w wygodny i szybki sposób zarządzać kartą NFC. Można w niej m.in. nadawać i zmieniać numer PIN do karty NFC, czasowo blokować kartę, zmieniać ilościowe i wartościowe limity dzienne transakcji oraz ustawiać domyślną kartę płatniczą, jeśli dysponujemy kilkoma kartami NFC.
Płatności NFC to pierwsze z rozwiązań, które Raiffeisen Polbank planuje umieścić w aplikacji Mobilny Portfel. Z czasem rozwiązanie to ma pomóc w kompleksowym zarządzaniu finansami klientów z poziomu smartfona i zastąpić aplikację Mobilny Bank.
Marcin Jedlińsk