Zarządzanie gotówką: Aby gotówki nie zabrakło, a zyski były wyższe

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

dodatek.it.bank.2010.foto.074a.200xTrudna sytuacja gospodarcza i pogarszające się wyniki zmuszają instytucje finansowe do szukania oszczędności i bardziej restrykcyjnego spojrzenia na własne wydatki. Jak pogodzić wzrost kosztów gotówki z wymaganiami klientów, pragnących mieć niemal nieograniczony dostęp do pieniędzy? Okazuje się, że można.

Grzegorz Stanisławski

Jak do niedawna wyglądała logistyka gotówki? Pracownik pojedynczej placówki bankowej zamawiał pieniądze w ilości, jaka wydawała mu się wystarczająca dla danego oddziału czy bankomatu, na wszelki wypadek z zapasem „żeby nie zabrakło”, i nie oglądał się specjalnie na potrzeby i sytuację w sąsiednich oddziałach. Z punktu widzenia klienta tego konkretnego oddziału wszystko było w porządku, bo pieniądze były dostępne bez ograniczeń. Niekoniecznie jednak było to korzystne z perspektywy całego banku. Co zatem zrobić, by potrzeby klientów były zaspokojone a jednocześnie koszty logistyki gotówki, jak i samego pieniądza były jak najniższe? Zwykle w podobnych sytuacjach odpowiedzią jest zlecenie usługi firmie zewnętrznej. W przypadku jednak obsługi bankomatów czy oddziałów banków nie zawsze jest to możliwe ze względu na procedury wewnętrzne tych instytucji. Pomocne może być za to informatyczne narzędzie – aplikacja, która pomaga pracownikom poszczególnych placówek prognozować zapotrzebowanie na gotówkę w danym oddziale i pozwala wkomponować zamówienie w harmonogram dostaw realizowany przez bank dla całej sieci oddziałów. Na rynku jest kilka rozwiązań do kompleksowego zarządzania gotówką.

Avaro uczy się samo

Jedno z nich stworzyła firma Business Management Software. O zaletach aplikacji mówi Rafał Brzozowski z BMS. – Avaro pomaga w planowaniu zasilania i odsilania sieci bankomatów, oddziałów i placówek w gotówkę. Załóżmy, że jakiś bank posiada tysiąc bankomatów i placówek. Gdy do jednego punktu zawieziemy za mało pieniędzy, klienci będą sfrustrowani, i trzeba będzie go dodatkowo zasilić. Gdy za dużo, zamrażamy pieniądze, które mogłyby w tym czasie pracować, i przynosić zyski. Do tego trzeba doliczyć koszty paliwa, obsługi, konwoju, itp. – wyjaśnia. Avaro korzysta z opracowanych przez BMS algorytmów, dzięki którym zasilenie bankomatów i placówek w gotówkę jest optymalne, tzn. pieniędzy jest na tyle dużo, by klientom ich nie zabrakło, ale nie za dużo, tak by jak najwięcej kapitału mogło pracować i zarabiać. – Korzystając z naszego rozwiązania, banki mogą zaoszczędzić na zarządzaniu gotówką kilkanaście, a nawet 20 proc. kosztów. Zwrot z inwestycji w Avaro jest więc bardzo krótki – uważa Rafał Brzozowski.

System Avaro programiści z BMS opracowali we współpracy z firmą WLOG Solutions. Avaro nie dość, że pomaga w logistyce w warunkach stałych, to także inteligentnie i automatycznie reaguje na zmianę parametrów biznesowych. Służy temu moduł czyszczący, dzięki któremu można kontrolować jakość danych wejś...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI