Żądamy waloryzacji kieszonkowego! Debata na Dzień Dziecka
Dzieci interesują się ekonomią, bo dobrze im się kojarzy - z pieniędzmi. A to co lubią, wydaje się im się interesujące. Potwierdziła to debata "Żądamy waloryzacji kieszonkowego!" zorganizowana w siedzibie "Dziennika Gazety Prawnej". Swoją wiedzę czerpią z domu, szkoły a także mediów, zwłaszcza internetu.
Jakie banki znają dzieci? Wiele, ale najczęściej wymieniały PKO Bank Polski. Nic dziwnego, bo Bank, ma dla nich unikalną na rynku ofertę: PKO Junior. To dobra zabawa i skuteczna edukacja finansowa w jednym, przeznaczona dla dzieci do 13 roku życia. Tworzą ją m.in. PKO Konto Dziecka, karta przedpłacona oraz serwis junior.pkobp.pl (dostępny również dla klientów Inteligo: junior.inteligo.pl).
Dzieci wiedzą skąd się biorą pieniądze, chętnie oszczędzają i gromadzą kieszonkowe na kontach bankowych. Już ponad 230 tysięcy dzieci do 13 roku życia gromadzi swoje oszczędności na PKO Kontach Dziecka, a średnie saldo na rachunku wynosi 2,3 tys. zł.
Młodzi klienci chętnie korzystają też z kart przedpłaconych, które pozwalają realizować płatności zbliżeniowe, za usługi stacjonarne i internetowe, zarówno w kraju, jak i za granicą. Korzystając z klasycznych, plastikowych kart mogą też wypłacać gotówkę z bankomatów na całym świecie, a także z ponad 3 tys. bankomatów PKO Banku Polskiego, które automatycznie rozpoznają „dziecięcą” kartę i wyświetlają komunikat dostosowany do młodego użytkownika – zarówno pod względem graficznym, jak i językowym. Zobacz wideo – najmłodsi o kartach i bankomatach.
Komputery czy laptopy to dla współczesnych dzieci w wieku szkolnym, niemal naturalne narzędzia, dzięki którym mogą i chętnie korzystają z bankowości elektronicznej. To właśnie umożliwia im serwis junior.pkobp.pl (dostępny również dla klientów Inteligo: junior.inteligo.pl). Z jego pomocą uczą się oszczędzania – mogą zakładać wirtualne skarbonki, przedsiębiorczości czy zarządzania budżetem, a za swoją aktywność otrzymują odznaki.
PKO Bank Polski od ponad 80 lat prowadzi program edukacyjny Szkolnych Kas Oszczędności, dzięki któremu: około milion dzieci, w co trzeciej polskiej szkole podstawowej oraz dwa miliony rodziców, zdobywają wiedzę na temat szeroko pojętego oszczędzania i przedsiębiorczości.
Bank prowadzi wiele działań wspierających edukację finansową najmłodszych i ich rodziców, np. angażując się w Bydgoskim Festiwalu Nauki, gdzie przedstawiciele Banku prowadzili zajęcia pt.: „Jak zostać herosem oszczędzania”. Z myślą o dzieciach Bank wydaje poradnik ekonomiczny „Brawo Bank” który w prosty i przystępny sposób dostarcza najmłodszym wiedzy z zakresu szeroko pojętego oszczędzania, gospodarowania środkami i przedsiębiorczości. Magazyn dla najmłodszych dostępny jest w wersji papierowej, elektronicznej oraz mobilnej – z poszerzoną sekcją edukacyjnych zabaw i gier. Posiada certyfikat Znak Jakości Kid Zone, czyli synonim najwyższej jakości i wiarygodności, jakim wyróżniane są projekty i firmy dla których orientacja na rodzinę i dzieci oraz najwyższa jakość to priorytet w działalności biznesowej. Kompendium wiedzy na bieżąco zapewnia dzieciom i ich rodzicom portal Bankomania.pkobp.pl.. W zakładkach: Bankodzieci oraz Bankowiki, obrazowo wyjaśniane są przydatne terminy i zjawiska w bankowości.
PKO Bank Polski, realizując założenia polityki prorodzinnej, uczestniczy w ogólnopolskiej akcji „Dwie Godziny dla Rodziny” organizowanej z okazji Międzynarodowego Dnia Rodziny. Z badań Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wynika, że Polacy są bardzo zapracowanym narodem. Aż 40 proc. badanych pracujących zawodowo deklaruje, że w ciągu tygodnia wypełnia jedynie konieczne obowiązki. W efekcie mamy coraz mniej czasu na pielęgnowanie więzi z najbliższymi. Pracownicy Banku, uczestnicząc w programie „Dwie godziny dla rodziny” zyskują czas dla rodzin, a dodatkowo, mogą liczyć na dwie kolejne, jeśli kupią albo skutecznie polecą PKO Konta Dziecka lub kartę przedpłaconą PKO Junior – do 24 czerwca.
Magdalena Kopcińska