Wyższe obroty, nowi klienci, większa konkurencyjność. Przedsiębiorcy dostrzegają zalety usługi MasterCard Płać kartą i wypłacaj

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

master.card.02.400x266Rozszerzenie oferty sklepu, pozyskanie nowych klientów, a także zwiększenie sprzedaży - między innymi takie korzyści wymieniają przedsiębiorcy, pytani o usługę Płać kartą i wypłacaj. Prawie połowa z nich deklaruje, że ich klienci wypłacają pieniądze ze sklepowej kasy chętniej niż w ubiegłym roku. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego na zlecenie MasterCard.

Płać kartą i wypłacaj, czyli inaczej mówiąc cashback, to usługa umożliwiająca wypłatę do 300 złotych z kasy sklepu podczas płatności za zakupy kartą. Mogą z niej skorzystać posiadacze wszystkich kart debetowych i niektórych kart kredytowych. Gotówkę z kasy wypłacić można w super- i hipermarketach, delikatesach, salonach prasowych, a także małych osiedlowych sklepikach oraz na stacjach benzynowych.

Według Narodowego Banku Polskiego, na koniec 2014 roku punktów udostępniających usługę było ok. 72 tysiące – czyli 140% więcej, niż na koniec 2013 roku (ok. 30 tys. placówek). Rośnie również liczba i wartość wypłat w ramach tej usługi. W pierwszym kwartale 2015 roku Polacy wypłacali pieniądze z kas sklepowych ponad 1,49 mln razy, czyli o 71% częściej, niż w ostatnim kwartale 2013 roku. Wartość wypłat w ramach cashbacku wzrosła w tym okresie o 67%1. W pierwszym kwartale bieżącego roku Polacy wypłacili w ten sposób ponad 157 mln złotych.

Dane NBP znajdują odzwierciedlenie w wynikach badania przeprowadzonego przez firmę Mobile Cross Media na zlecenie MasterCard2. Prawie połowa (48%) ankietowanych przedsiębiorców stwierdziła, że ich klienci dokonują wypłat w ramach usługi Płać kartą i wypłacaj częściej niż rok temu. Konsumenci wypłacają z kasy przeważnie od 51 do 100 zł (40% badanych). Więcej transakcji dokonują w soboty i w niedziele, niż w pozostałe dni tygodnia. Według przedsiębiorców, ich klienci zdecydowanie chętniej korzystają z Płać kartą i wypłacaj przy okazji codziennych zakupów (72%). Natomiast 28% klientów kupuje drobne rzeczy jedynie po to, by wypłacić pieniądze. Spośród osób, które korzystają z usługi, zdecydowana większość z nich sama pyta o jej dostępność.

Przedsiębiorcy, którzy wzięli udział w badaniu, przyznali, że udostępnili usługę w swojej placówce przede wszystkim po to, aby zwiększyć zadowolenie klientów, a także by zdobyć nowych. Ankietowani wskazywali też na potrzebę zwiększenia swojej konkurencyjności. Ponad połowa (53%) pracowników lub właścicieli punktów handlowo-usługowych uznała wprowadzenie Płać kartą i wypłacaj za dobry pomysł. Główne korzyści, jakie przyniosło ich placówce uruchomienie usługi, to te przekładające się bezpośrednio na zwiększenie obrotów: pozyskanie nowych klientów oraz zwiększenie lojalności tych, których już zdobyli. Ich zdaniem, zaoferowanie usługi cashback umożliwiło również wyróżnienie się wśród konkurencji.

Właściciele i pracownicy ankietowanych sklepów twierdzą, ze najczęstszy powód korzystania z Płać kartą i wypłacaj przez ich klientów to brak bankomatu lub placówki banku, które znajdowałyby się w pobliżu. Ważna dla konsumentów jest również możliwość wypłaty konkretnej, niekoniecznie „okrągłej” kwoty, czego nie oferują bankomaty. Równie istotna okazuje się także wygoda – dzięki tej usłudze można dokonać dwóch czynności jednocześnie – zrobić zakupy i wypłacić gotówkę, a tym samym zaoszczędzić czas.

W 2014 roku firma MasterCard przeprowadziła szeroko zakrojoną kampanię informacyjno-promocyjną usługi Płać kartą i wypłacaj. Jej celem było zwiększenie świadomości usługi wśród konsumentów i akceptantów, a także poinformowanie, w jakich placówkach można z niej skorzystać.

„Cieszymy się, że nasze działania przyczyniają się do szybkiego rozwoju usługi cashback na naszym rynku” – mówi Kamila Kaliszyk, Dyrektor ds. Rozwoju Rynku i Akceptacji Kart Płatniczych w polskim oddziale MasterCard Europe. – „Coraz więcej przedsiębiorców przekonuje się, że ‘Płać kartą i wypłacaj’ to wygoda dla ich klientów, a dla nich samych szansa na rozwój biznesu. Będziemy chcieli nadal im w tym pomagać.”

Jeszcze w tym miesiącu ruszy nowa kampania reklamowa MasterCard, promująca Płać kartą i wypłacaj. Jej celem jest przypomnienie posiadaczom kart z logo MasterCard i Maestro o możliwości wypłaty gotówki w sklepie, a także wskazanie, w jakiego typu miejscach (sklepy spożywcze, kioski, stacje paliw) usługa ta jest dostępna. Kampania pojawi się w prasie lifestyle’owej i handlowej, na nośnikach OOH, a także w kanałach społecznościowych, mobilnych i digitalowych. Kampania potrwa do końca lipca 2015.

1 Dane Narodowego Banku Polskiego
2 Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2015 roku. Podzielone zostało na część jakościową (10 wywiadów pogłębionych) oraz ilościową (badanie typu CATI na próbie 500 osób).

Anna Marciniak
Communications Manager
MasterCard