Wywiad z Maciejem Duszczykiem: Rośnie popyt na raporty

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

 

Rozmowa z Maciejem Duszczykiem, dyrektorem Departamentu Marketingu w Biurze Informacji Kredytowej BIK S.A.

Grażyna Garlińska

Grażyna Garlińska: Po wielu latach starań, udało się wreszcie pozyskać do bazy BIK przeszło 400 banków spółdzielczych. To duży sukces. Dlaczego szło to z takimi oporami?

Maciej Duszczyk: Ponieważ banki spółdzielcze w większości były przekonane, że dobrze znają swoich klientów. Było to w pewnym stopniu prawdą, szczególnie w okresie, gdy wiele banków spółdzielczych nie miało na terenie swojego działania prawie żadnej konkurencji. Wtedy rzeczywiście mogły czuć się bezpiecznie i ufać swoim klientom.

Ale, jak wiadomo, konkurencja na rynku bankowym, z roku na rok rosła. Na „terenie” działania banków spółdzielczych pojawiły się banki komercyjne, detaliczne, SKOK-i i firmy pośrednictwa kredytowego z konkurencyjną ofertą kredytową. Staraliśmy się więc uświadomić bankom spółdzielczym, że w takiej sytuacji, w celu ograniczenia ryzyka oraz sprawnego nim zarządzania, powinny zacząć korzystać z naszej bazy informacji o klientach indywidualnych. Stopniowo przybywało przekonanych, mniej więcej po dwadzieścia kilka banków rocznie. Przełom nastąpił w zeszłym roku.

G.G.: Wydaje się, że wiele banków spółdzielczych słusznie zaczęło się obawiać problemu nadmiernego zadłużenia klientów…

M.D.: To niewątpliwie także miało wpływ. Istnieje spora grupa osób, które mają po kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt zobowiązań. Część z nich zaczyna mieć problemy ze spłatą. Nakładając na to zaostrzenie polityki kredytowej w bankach detalicznych, istniało ogromne ryzyko, iż wiele z tych osób, szukając dalszych możliwości kredytowania, trafi do tych banków spółdzielczych, które jeszcze nie współpracują z Biurem Informacji Kredytowej. Z drugiej strony, od dwóch lat dokładniej zaczęliśmy się również przyglądać lojalności klientów banków spółdzielczych, o której nas zapewniano. Okazało się, że aż 75 proc. klientów tych banków posiada również zobowiązania w innym banku niż spółdzielczy (w tym przeszło 20 proc. w SKOK-ach). Te nasze obawy oraz analizy potwierdzają rozmowy z prezesami ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI