Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
IT@BANK 2025
13 listopada 2025 r.
Pozostało:
4dni
9godzin
45minut
Kongres Finansowania Nieruchomości 2025
20-21 listopada 2025 r.
Pozostało:
11dni
9godzin
45minut
Kongres Rynku Instrumentów Pochodnych 2025

20 listopada 2025 r.
Pozostało:
11dni
9godzin
45minut
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
30dni
9godzin
45minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
128dni
9godzin
45minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie i innowacje
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie i innowacje
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Komentarze ekspertów

Wysokie ceny energii to skutek blokowania transformacji energetycznej

09.02.2022 15:40 Diana Maciąga | Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wysokie ceny energii to skutek blokowania transformacji energetycznej
Diana Maciąga. Źródło: Koalicja Klimatyczna
‒ Państwowe spółki energetyczne i sponsorowane przez nie Polskie Elektrownie świadomie wprowadzają społeczeństwo w błąd by odwrócić uwagę od własnych zaniedbań i złych decyzji, podkreśla w komentarzu Diana Maciąga, Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, ekspertka Koalicji Klimatycznej.

Polityka klimatyczna nie odpowiada za dramatyczny wzrost cen. To manipulacja, w dodatku szalenie niebezpieczna, bo obrzydzanie społeczeństwu Unii Europejskiej to prosta droga do polexitu.

Nasz rachunek to głównie opłaty np. przejściowa, za korzystanie z sieci, czy mocowa ‒ za utrzymanie elektrowni węglowych, to też podatki oraz rosnący koszt paliwa.

Wysokie ceny energii to efekt blokowania transformacji energetycznej przez rząd i spółki – uporczywe trwanie przy coraz droższym węglu i gazie

Ten ostatni sam w sobie jest wyższy niż koszt CO2 stanowiący około 23% naszego rachunku. 

Czytaj także: Polska ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2 uzyskała ok. 57,5 mld złotych, czy te pieniądze wydajemy na transformację energetyczną czy na transfery socjalne?

Wysokie ceny energii to efekt blokowania transformacji energetycznej przez rząd i spółki – uporczywe trwanie przy coraz droższym węglu i gazie, w tym utrzymywanie upadającego górnictwa i przestarzałych elektrowni, hamowanie rozwoju odnawialnych źródeł energii i traktowanie po macoszemu efektywności energetycznej.

Spółki energetyczne przerzucają na nas koszty, a same osiągają rekordowe zyski

Polska energetyka nie idzie z duchem czasu, więc płacimy coraz więcej za emisje CO2. Oczywiście na plakatach nie ma informacji, że te pieniądze zostają w budżecie Polski, ale zamiast finansować zieloną transformację i zmniejszenie emisji ‒ są „przejadane”.

Czytaj także: Polityka energetyczna Polski 2040, uwagi Rady Przedsiębiorczości

Można wręcz zaryzykować twierdzenie, że wysokie ceny CO2 są rządzącym na rękę, bo to wyższy wpływ do budżetu ‒ 25,5 mld złotych tylko w 2021 roku, a w sumie już ponad 60 mld zł.

Polityka klimatyczna nie odpowiada za dramatyczny wzrost cen. To manipulacja

Spółki energetyczne przerzucają na nas koszty, a same osiągają rekordowe zyski. To nie polityka klimatyczna Unii jest winna, tylko polscy politycy i spółki energetyczne, które najbardziej korzystają na utrzymywaniu takiego stanu.

Czytaj także: Ile kosztuje Polaków unijny pakiet Fit for 55?

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Dwutlenek węgla / CO2ESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGaz ziemnygórnictwoHandel emisjamiMix energetycznyOdnawialne źródła energii / OZEPolityka klimatycznarządTransformacja energetycznaUnia Europejska / UE / EUWęgiel
Autor Diana Maciąga
Źródło Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Z rynku finansowego
Wyzwania bankowości 2025
logo Rada Przedsiębiorczości
Rynek pracy
Rada Przedsiębiorczości krytycznie ocenia projekt ustawy o PIP
mężczyzna trzymający tablet z wykresami na ekranie
Z rynku finansowego
Czeski Jet Investment utworzył czwarty fundusz private equity na przejęcia spółek w Europie Środkowej
statek, morze, AWS zbuduje Fastnet, kabel transatlantycki o wysokiej przepustowości łączący USA i Europę
Technologie i innowacje
AWS zbuduje Fastnet, kabel transatlantycki o wysokiej przepustowości łączący USA i Europę

Najnowsze

Michał Stajniak, wicedyrektor Działu Analiz XTB.
Gospodarka
Krajowa „inflacja czekoladowa” najwyższa w Europie
„Otwarci na ludzi” - dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej
Bankowość spółdzielcza
„Otwarci na ludzi” – dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej
flaga UE, AI ACT
Edukacja finansowa
„AI w usługach płatniczych. Automatyzacja, personalizacja i wyzwania regulacyjne w świetle AI Act” – relacja z webinaru PAB WIB
wirtualny symbol euro, palec wskazujący
Z rynku finansowego
Spór o cyfrowe euro zaostrza się
Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
Bezgotówkowo
Mastercard zwiększa obecność w Polsce, rozwija centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku
Z rynku finansowego
Ochrona konsumenta i kancelarie odszkodowawcze
grafika, KIR, Funkcjonowanie systemów rozliczeniowych 11 listopada
Z rynku finansowego
Jak przelać pieniądze 11 listopada?
Rafał Brzoska, InPost
Gospodarka
Grupa InPost ze wzrostem wolumenu i przychodów w III kwartale 2025 roku na wszystkich rynkach

Zobacz także

Elektrownia atomowa
ESG
Finansowanie budowy i eksploatacji elektrowni jądrowych będzie łatwiejsze
Barbara Pasterczyk, Dyrektor Banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING Banku Śląskim
ESG
Dwie nagrody EFFIE 2025 dla kampanii emerytalnej ING
Visa, logo
ESG
Robert Lewandowski globalnym ambasadorem Visa podczas Mistrzostw Świata FIFA 2026™
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}