Wysoki wzrost liczby klientów mobile only w bankowości elektronicznej; raport NetB@nk za II kw. 2022 r.

Wysoki wzrost liczby klientów mobile only w bankowości elektronicznej; raport NetB@nk za II kw. 2022 r.
Źródło: ZBP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polacy mają już łącznie ponad 40 milionów umów bankowości elektronicznej. Ponad 21,6 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu korzysta z serwisów bankowości internetowej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba aktywnych klientów korzystających z tego kanału komunikacji z bankiem wzrosła o 6%. W II kwartale największą dynamikę zmian zaobserwowano w segmencie bankowości mobilnej, gdzie kwartalny przyrost użytkowników korzystających wyłącznie z aplikacji bankowych wyniósł 21% - wynika z raportu Związku Banków Polskich „NetB@nk – bankowość internetowa, mobilna, płatności bezgotówkowe”.

Popularność bankowości elektronicznej w Polsce stale rośnie. Na koniec II kwartału bieżącego roku Polacy mieli już łącznie ponad 40 milionów umów umożliwiających obsługę rachunków przez internet. Stopniowy przyrost liczby umów wśród klientów indywidualnych świadczy o tym, że coraz więcej osób staje się klientami więcej niż jednego banku. Spośród osób mających możliwość interakcji z bankami w kanałach elektronicznych w II kwartale regularnie robiło to ponad 21,6 mln klientów, którzy przynajmniej raz w miesiącu korzystali z serwisów bankowości internetowej.  To niewielki – 0,69% – spadek względem poprzedniego kwartału, ale roczny wzrost na poziomie ponad 6%. 

Zmiany w segmencie bankowości mobilnej

Istotne zmiany można było natomiast zaobserwować w segmencie bankowości mobilnej. Kwartalny wzrost całkowitej liczby użytkowników na poziomie 3% sprawił, że na koniec II kwartału mieliśmy już 18 mln klientów korzystających z aplikacji bankowych. W tym gronie bardzo wysoki kwartalny skok dokonał się wśród klientów mobile only. To klienci, którzy logują się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji bankowej, przy jednoczesnym braku logowania do serwisów bankowości elektronicznej w sposób tradycyjny – za pomocą komputera czy przeglądarki internetowej. W II kwartale tacy klienci stanowili 67% wszystkich użytkowników aplikacji, a ich liczba przekroczyła 12 mln, co oznacza przyrost o ponad 1/5 w ciągu zaledwie jednego kwartału i blisko o 1/3 w porównaniu z rokiem ubiegłym. Tak wysoka dynamika klientów mobile only częściowo tłumaczy spadek liczby aktywnych klientów tradycyjnej bankowości internetowej.

– Dane z raportu NetB@nk wskazują na kilka istotnych zjawisk. Po pierwsze, stale rosnąca liczba umów bankowości elektronicznej oznacza, że klienci decydują się na zakładanie rachunków w więcej niż jednym banku. Może mieć to związek z aktualną ofertą depozytową i poszukiwaniem najkorzystniejszych wariantów dla nadwyżek oszczędności klientów w warunkach wysokiej inflacji. Po drugie – kolejny kwartał z rzędu obserwujemy wzrost średniej wartości przelewu, co  także świadczy o rosnących cenach towarów i usług, za które klienci płacą w formie elektronicznej i po trzecie – dalszy wzrost aktywności w bankowości mobilnej i szczególnie – mobile only, co pokazuje, że bank w telefonie staje się po prostu standardem w dzisiejszych czasach, bez którego trudno wyobrazić sobie zarządzanie i kontrolę nad swoimi finansami –   mówi Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes Związku Banków Polskich.

Bank w telefonie staje się po prostu standardem w dzisiejszych czasach, bez którego trudno wyobrazić sobie zarządzanie i kontrolę nad swoimi finansami.

Przy bardzo porównywalnej średniej liczbie przelewów na jednego klienta, w II kwartale 2022 średnia ich wartość w segmencie klientów indywidualnych wyniosła 1169 zł wobec 902 zł dokładnie rok wcześniej. Roczny wzrost średniej wartości przelewu wyniósł blisko 30%, przy czym za taki stan odpowiada przede wszystkim ostatnie półrocze.

Czytaj także: Raport NetB@nk: duży wzrost aktywnych użytkowników bankowości mobilnej i średniej wartości przelewu w I kw. 2022 r. >>>

Liczba klientów MSP posiadających dostęp  do bankowości internetowej na koniec II kwartału wyniosła prawie 3,5 mln. W tym segmencie nastąpił wzrost o 5% w stosunku do I kwartału 2022. Ponad 2,3 mln spośród tych klientów aktywnie korzysta z bankowości elektronicznej. To także nieco wyższa wartość niż przed trzema miesiącami

W danych za II kwartał 2022 roku dotyczących systemu rozliczeniowego Express Elixir, obsługującego przelewy natychmiastowe, można zaobserwować ponowny wzrost liczby i wartości transakcji. Odnotowano znaczny kwartalny wzrost liczby transakcji, tym razem o ponad 25,5%,  a ich wartość była wyższa o ponad 21,5% w odniesieniu do I kwartału 2022 roku.

W pozostałych systemach rozliczeń prowadzonych przez Krajową Izbę Rozliczeniową tj. Elixir, po okresowym spadku liczby i wartości transakcji w I kwartale, w kwartale II obserwujemy istotne odbicie, w szczególności w przypadku wartości transakcji. W systemie Euro Elixir, realizującym przelewy w europejskiej walucie, także odnotowano wzmożoną aktywność. Wartość transakcji w II kwartale 2022 roku wyniosła 88 mld euro, co stanowi wzrost o prawie 16% w stosunku do I kwartału 2022.

Pełna wersja Raportu „NetB@ank” dostępna na stronie www Związku Banków Polskich.

Źródło: Związek Banków Polskich / ZBP