Wyłudzenia kredytów wciąż groźne
Każda z tych prób to nie tylko straty finansowe, ale również zagrożenie dla bezpieczeństwa danych osobowych i reputacji klientów oraz instytucji finansowych.
Co 36 minut nowa próba wyłudzenia
Statystyki infoDOK pokazują, że średnio co 36 minut dochodziło do próby wyłudzenia kredytu – to ponad 39 przypadków dziennie. Średnia wartość pojedynczej próby wyniosła 16,6 tys. zł, ale zdarzały się też spektakularne przypadki – najwyższa odnotowana w kwartale próba opiewała na 1,5 mln zł.
Warto podkreślić, że 20 największych prób stanowiło aż 23% całkowitej kwoty wszystkich wyłudzeń, co potwierdza rosnące zainteresowanie przestępców wyższymi kwotami kredytów.
Gdzie jest najgroźniej?
Analiza regionalna wskazuje, że największe zagrożenie wystąpiło w województwie mazowieckim – tam udaremniono 500 prób o łącznej wartości 14,7 mln zł. Na drugim miejscu znalazło się województwo śląskie – 440 prób na kwotę 12,8 mln zł, a niechlubne podium zamyka małopolskie, gdzie podjęto 263 próby, za to ich wartość wzrosła ponad dwukrotnie do 9,8 mln zł.
Wzrost wartości prób odnotowano również w województwach dolnośląskim (8,1 mln zł) i warmińsko-mazurskim (2,8 mln zł). Z kolei w regionach lubelskim, pomorskim czy łódzkim – mimo zbliżonej liczby przypadków – łączna wartość prób wyłudzeń była niższa niż rok wcześniej.

Dokumenty w centrum zainteresowania oszustów
Raport infoDOK poświęca również uwagę dokumentom tożsamości, które pozostają jednym z głównych narzędzi w rękach przestępców. W III kw. 2025 r. do Systemu Dokumenty Zastrzeżone zgłoszono 2 712 337 dokumentów.
W tym samym czasie odnotowano:
- 2835 przypadków posługiwania się cudzym dokumentem (art. 275 k.k.),
- 7705 przypadków podrobienia dokumentów (art. 270 k.k.).
Łącznie daje to ponad 10,5 tys. przestępstw związanych z dokumentami tylko w jednym kwartale.
Uwaga na presję czasu i fałszywe zaufanie
– Złodzieje danych stają się coraz sprytniejsi i coraz częściej wykorzystują presję czasu, emocje lub fałszywe zaufanie do instytucji finansowych – ostrzega Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich. – Kluczowe jest zachowanie spokoju i zdrowego rozsądku. Pracownik banku nigdy nie poprosi o hasło do konta, wykonanie przelewu czy przekazanie gotówki osobie trzeciej. Każda prośba o przekazanie pieniędzy „w imieniu banku” powinna wzbudzić czujność – dodaje.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy natychmiast skontaktować się z infolinią banku i zweryfikować autentyczność prośby.

Czujność i edukacja – klucz do bezpieczeństwa
Raport infoDOK po raz kolejny potwierdza, że bezpieczeństwo finansowe opiera się nie tylko na skutecznych procedurach instytucji bankowych, ale również na świadomości i czujności samych klientów.
Stała edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa i ochrony danych osobowych pozostaje jednym z najważniejszych narzędzi w walce z wyłudzeniami kredytów i oszustwami finansowymi!
Związek Banków Polskich – wspólnie z Policją i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji – rekomendują, aby zawsze w przypadku utraty dokumentów tożsamości jak najszybciej zastrzec je w banku – także, gdy dokumenty utraci osoba, która nie korzysta i nigdy nie korzystała z usług bankowych. Oto krótka instrukcja, co trzeba zrobić:
- Zastrzec w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE – w swoim banku lub w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami. Można to zrobić osobiście w oddziale bankowym. Część banków przyjmuje zastrzeżenia również telefonicznie, pod numerem +48 828 828 828 (tylko od własnych klientów, po zdalnej weryfikacji tożsamości). Można także skorzystać z konta na tronie www.bik.pl (tylko w sytuacji, gdy ktoś miał tam założone wcześniej konto na utracony dokument).
- Powiadomić Policję – w przypadku, jeżeli dokumenty utracono w wyniku kradzieży.
- Zawiadomić najbliższy organ gminy lub placówki konsularnej i wyrobić nowy dokument – informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy o utracie dokumentu, znajdują się na stronach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Warto pamiętać, że trzeba zastrzegać nie tylko dokumenty tożsamości, ale także utracone karty bankowe. W Polsce jest ich ponad 45,5 mln. Najłatwiej i najszybciej jest wykorzystać uniwersalny, międzybankowy System Zastrzegania Kart, dostępny pod numerem tel. (+48) 828 828 828.
System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE Związku Banków Polskich to ogólnopolska baza milionów skradzionych i zagubionych dokumentów. Chroni przed wyłudzeniami z użyciem cudzej tożsamości. Zastrzegać dokumenty powinni wszyscy – nie tylko klienci banków. To najważniejszy krok, który trzeba natychmiast zrobić, gdy utracimy np. dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy. W kilka minut dane trafiają do wszystkich banków, operatorów telefonii komórkowych oraz tysięcy innych firm korzystających z systemu.
Najnowsze wydanie cyklicznego Raportu o dokumentach infoDOK znajduje się zawsze na stronie: DokumentyZastrzezone.pl