Wydarzenia i Opinie | Forum Bezpieczeństwa Banków | Jak budować bezpieczny rynek finansowy w dobie AI

Wydarzenia i Opinie | Forum Bezpieczeństwa Banków | Jak budować bezpieczny rynek finansowy w dobie AI
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Kradzież tożsamości stanowi jedno z głównych zagrożeń dla cyfrowej gospodarki. W dobie upowszechniania się sztucznej inteligencji, która pozwala sprawcom skuteczniej niż dotąd podszywać się pod osoby trzecie, zapewnienie bezpiecznych środków weryfikacji tożsamości podczas korzystania z usług cyfrowych jest absolutnym priorytetem.

Cyberbezpieczeństwo to szczególne wyzwanie dla sektora bankowego, który – jak przypomniał dr Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich – w kwestii bezpieczeństwa mówi jednym głosem, aktywnie współdziałając z regulatorami i nadzorcami w celu wypracowania odpowiednich standardów ochrony zasobów banków, jak i ich klientów. – Bezpieczeństwo stanowi integralny element bankowego DNA – podkreślił prezes ZBP, rozpoczynając Forum Bezpieczeństwa Banków 2024.

Czy analiza behawioralna wymaga uzyskania zgody klienta?

Aktywność banków w tej dziedzinie obejmuje nie tylko budowę coraz doskonalszych systemów bezpieczeństwa ale i edukację Polaków. Równolegle sektor uczestniczy w rozlicznych inicjatywach legislacyjnych na poziomie europejskim. Szczególnego znaczenia nabiera wykorzystanie AI w celu przeciwdziałania przestępstwom, popełnianym z użyciem zaawansowanych technologii. Takie możliwości daje analiza behawioralna, w oparciu o unikalny sposób interakcji użytkownika z urządzeniem umożliwiająca weryfikację, czy z bankowości zdalnej nie korzystają osoby niepowołane. Mirosław Wróblewski, prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, zauważył, iż wypośrodkowanie pomiędzy względami bezpieczeństwa a zasadami ochrony prywatności, które wymagają od klienta banku pozyskania zgody na przetwarzanie danych biometrycznych, nie jest zadaniem łatwym. – Rozwiązania, które mają na celu przeciwdziałanie różnego typu zagrożeniom związanym z cyberbezpieczeństwem muszą w pełni szanować przepisy o ochronie danych osobowych, które mają rangę prawa fundamentalnego, chronionego Konstytucją i przepisami prawa Unii Europejskiej – zauważył prezes UODO. Zadeklarował on gotowość prowadzenia dyskusji nad rozwiązaniem, pozwalającym uwzględnić argumenty wysuwane przez bankowców.

Bardzo uważnie wsłuchujemy się w głos Związku Banków Polskich, który wskazuje na ten cel, związany z ochroną klientów – zadeklarował Mirosław Wróblewski, dodając, iż dialog musi być prowadzony również na poziomie unijnym, w czym pomocne może być zaangażowanie przedstawicieli Polski w Europejskiej Radzie Ochrony Danych Osobowych. Perspektywa europejska ma szczególne znaczenie w kontekście sztucznej inteligencji, choćby z uwagi na przyjęty w marcu br. przez Parlament Europejski AI Act, będący pierwszym w skali globalnej aktem prawnym, w sposób kompleksowy regulującym ten obszar. Jak zaznaczyła Katarzyna Urbańska, dyrektor Zespołu Prawno-Legislacyjnego ZBP, przepisy te wprowadziły siatkę pojęciową i definicję systemu AI. – Sama regulacja wykorzystuje podejście oparte na ryzyku. Bardzo dużo czasu poświęca się podzieleniu i skategoryzowaniu ryzyk związanych ze stosowaniem sztucznej inteligencji – dodała Katarzyna Urbańska, dodając, iż wymogi w zakresie zarządzania ryzykiem obejmują cały cykl życia systemu AI. Istotne będą też interakcje AI Act z regulacjami takimi jak RODO, NIS2, CCD2 i innymi, mającymi wpływ na funkcjonowanie rynku finansowego.

AI pomoże bankom w walce z oszustami, używającymi również tej technologii

Wyzwania towarzyszące sztucznej inteligencji i nowe możliwości, jakie stwarza ona w dziedzinie zwiększania odporności instytucji finansowych oraz zabezpieczania klientów przed atakami były przedmiotem debat, odbywających się w ramach kolejnych sesji. Uczestnicy pierwszego panelu, moderowanego przez Katarzynę Urbańską, podkreślali, iż szum informacyjny towarzyszący ekspansji AI nie jest niczym nowym; jak wskazywał dr Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych PKO Banku Polskiego, podobnym słowem-kluczem swego czasu był blockchain. Sama sztuczna inteligencja też jest używana przez bankowców już od kilku lat, m.in. w sferze ryzyka, personalizacji oferty czy CRM. Krzysztof Sodowski, Product Owner, Tożsamość elektroniczna, Rządowe programy rodzinne w ING Banku Śląskim nadmienił, iż dla kolejnych pokoleń posługiwanie się sztuczną inteligencją będzie codziennością, gdyż będą funkcjonować w świecie bazującym na tych mechanizmach. Jego zdaniem, AI obniża koszty tych zadań, które rozważano wprowadzić już od dłuższego czasu, jednak barierą była potrzeba poświęcenia sporej ilości czasu przez doświadczonych pracowników. Łukasz Gracki, kierownik Wydziału Zarządzania ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK