Wydarzenia i opinie | Felieton | Słudzy mamony

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Każdemu, przynajmniej raz na jakiś czas, zdarza się wpaść na jakiś pomysł, na którym można by zarobić. Rzadko jednak ktoś go patentem zastrzega. A szkoda, bo potem inni go za darmo wykorzystują.

Andrzej Lazarowicz

W jednym ze swych wykładów, dokładniej w tym „Od prawdy do prawdy”, prof. Leszek Kołakowski stwierdził: „Przyszedł mi raz do głowy świetny pomysł na zarobek: założę agencję usługową, o jakiej – o ile mi wiadomo – nikt wcześniej nie pomyślał: biuro nawróceń. Jego slogan reklamowy brzmiałby tak: nawracamy z czegokolwiek na cokolwiek (…) – oczywiście za odpowiednią opłatą…”

Nie mogę jakoś oprzeć się wrażeniu, że pomysł ten został dziś przez innych podchwycony. Z pewną wszakże zmianą. Mianowicie za nawrócenie nie trzeba płacić, wręcz przeciwnie – to nawracający nagrodzi nawracanego. Nie chcę być gołosłowny, zresztą nie mnie się w tych kwestiach wypowiadać, dlatego oddam głos prezentowanemu na tych łamach kilkadziesiąt stron wcześniej prof. Ryszardowi Bugajowi: „Coraz częściej mamy sygnały, że ludzie dostają posady tylko po to, by zagwarantować sobie poparcie polityczne w Sejmie. Albo są to bezpośrednio posłowie, albo krewni i znajomi królika. Myślę, że jest to bardzo niepokojące.

I ja pozwalam sobie myśleć podobnie. Z tym, że mam jeszcze inną wątpliwość. Bo przywołany wcześniej prof. Kołakowski dodał: „jest także prawdopodobne, że w krajach demokratycznych taka agencja mogłaby działać całkiem legalnie i płacić podatki od zysków.” Cóż, u nas działa ona całkowicie legalnie, ale – o ile mi wiadomo jakoś nikt jeszcze nie wpadł na&...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK