Wydarzenia – edukacja finansowa: Uczniowska debata o oszczędzaniu i inwestowaniu
Karol Jerzy Mórawski
Odbyła się ona w gmachu lipnowskiego banku, który w ubiegłym roku dołączył do grona 33 lokalnych instytucji finansowych, banków partnerskich BAKCYLA. Dyskusję poprowadził wiceprezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości Waldemar Zbytek, a w roli panelistów wystąpili uczniowie klasy III c Publicznego Gimnazjum w Zespole Szkół w Kikole. W debacie uczestniczyli również: Anna Kozłowska, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Lipnie; wolontariuszki programu BAKCYL z Banku Spółdzielczego w Lipnie: Joanna Borowicz oraz Emilia Chrol, nauczyciel Damian Koralewski oraz Urszula Szulc, dyrektor projektu BAKCYL.
Czas spędzony na lekcjach BAKCYLA nie poszedł na marne – tak w najkrótszy sposób podsumować można wysoki poziom dyskusji, wykraczający w znaczący sposób ponad poziom wiedzy statystycznego gimnazjalisty czy nawet ucznia szkoły średniej. Młodzi paneliści mieli świadomość istnienia i funkcjonowania takich mechanizmów współczesnego rynku finansowego, jak chociażby system gwarancji depozytów. – Nasze oszczędności w banku zabezpieczone są przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny, nie grozi nam taka sytuacja, jaka miała miejsce w przypadku klientów Amber Gold – podkreślił Jakub Bladziak, wskazując przy tym również wysokość kwoty gwarantowanej. Uczniowie swobodnie poruszali się również w niełatwej materii dostępnych na współczesnym rynku instrumentów inwestycyjnych, wskazując zarówno rozwiązania typowe, w postaci giełdy papierów wartościowych, nieruchomości czy funduszy inwestycyjnych, jak i szereg inwestycji alternatywnych.
Debacie przewodniczył wiceprezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości Waldemar Zbytek.
I nie był to bynajmniej efekt uczniowskiego „wykucia na blachę”; wypowiedzi kolejnych dyskutantów zdradzały, że pozyskiwanie wiedzy szło w parze z wyrabianiem zdolności ekonomicznego myślenia. Niektóre odpowiedzi mogłyby wręcz zaskoczyć niejednego zawodowego ekonomistę. – Mamy do czynienia ze starzeniem się społeczeństwa. Osoby starsze z reguły posiadają własne mieszkanie, może się okazać, że za jakiś czas nie będzie wystarczająco dużo chętnych do wynajęcia lokalu – na taką formę ryzyka związanego z inwestowaniem w nieruchomości pod wynajem zwróciła uwagę jedna z uczennic. – Zmienia się struktura gospodarcza. Do niedawna dominował przemysł, obecnie przechodzimy w kierunku usług, z których przecież wszyscy w coraz większym stopniu korzystamy. Jeśli miałbym inwestować, wybrałbym branżę usługową – tak inny uczestnik debaty widziałby własny portfel akcji. – Musimy tworzyć różne scenariusze, dywersyfikować. Wówczas nawet jeśli stracimy na akcjach, to pozostałe środki mamy ulokowane w innych aktywach – taką wizję racjonalnego gospodarowania nadwyżką finansową zaprezentował kolejny z uczestników zajęć organizowanych w ramach BAKCYLA.
Od lewej: Anna Kozłowska, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Lipnie; Waldemar Zbytek, wiceprezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości; Anna Górska i Jakub Bladziak.
Joanna Borowicz: Od dziecka marzyłam, żeby zostać nauczycielem. Zawsze lubiłam chodzić do szkoły i pomagać innym w nauce. Jednak, jak to często bywa, dorosłe życie weryfikuje nasze plany w inny sposób, niż oczekiwaliśmy. Umysł raczej ścisły pokierował mnie na ścieżki studiów ekonomicznych, a później, 8 lat temu, zaczęłam pracować w banku spółdzielczym na stanowisku kasjera i doradcy klienta. W swojej pracy nigdy nie wspominałam o marzeniach z dzieciństwa. Tymczasem pod koniec 2016 r. mój bank podjął decyzję o udziale w ogólnopolskim projekcie BAKCYL. Zauważono moje zaangażowanie i potencjał i zostałam jedną z wolontariuszek. Nie wahałam się ani chwili, ponieważ nie boję się nowych wyzwań, a poza tym mogłam choć w części spełnić swoje ambicje z młodzieńczych lat. Szkolenie w przemiłej atmosferze minęło bardzo szybko i równie szybko zgłosiła się do nas pierwsza szkoła chętna do współpracy. To właśnie ja miałam okazję przeprowadzić pierwszą lekcję w województwie kujawsko-pomorskim. Stres przed nią był ogromny. Ale strach ma tylko wielkie oczy. Bardzo sympatyczni nauczyciele dają ogromne wsparcie, a młodzież – mimo iż w trudnym wieku – jest fantastyczna. Ich reakcja na przekazywaną przeze mnie wiedzę, ich zaangażowanie na lekcjach przerosło moje oczekiwania. Ci młodzi ludzie chcą być świadomi swojego przyszłego rozwoju zawodowego i chcą świadomie podejmować kolejne decyzje dotyczące ich pieniędzy. Nie boją się pytać o coś, czego nie wiedzą, bądź nie rozumieją. Kolejne lekcje nie wprowadzały mnie w niepotrzebny stres, bo wiedziałam, że to, co chcę przekazać gimnazjalistom, ... |
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI