Wraz z Volkswagenem europejski sektor producentów samochodów powoli wychodzi z dołka
Na podstawie danych publikowanych przez producentów samochodów takich jak VW, Renault oraz Open/Vauxhall można zaryzykować stwierdzenie, że eupejski sektor samochodowy w końcu wychodzi z dołka. Sytuacja poszczególnych producentów może być nadal skomplikowana i daleka od dynamicznego wzrostu, ale symptomy poprawy całej branży (średnio) są ewidentne.
Rezultat analizy wyników VW, Audi i Porsche publikowanych w ostatnim tygodniu nie jest jednoznaczny. Podobnie jak sytuacja kursu akcji VW. Z jednej strony, w pierwszych trzech kwartałach VW zanotował wyższy niż oczekiwano zysk operacyjny 8,6 mld EUR ogłaszając pięciokrotny wzrost zysków Porsche do 2 mld €. Z drugiej jednak strony, przychody Audi (w grupie VW) spadły o 7% do 11,7 mln EUR, a spółka poinformowała, że w związku ze znacznymi wydatkami inwestycyjnymi w nowych fabrykach zysk spadł o 18% w trzecim kwartale.
Innym czynnikiem, na który należy zwrócić uwagę zwłaszcza w Niemczech są rosnące koszty pracy. W maju pracownicy wynegocjowali wzrost płac o 5,7 % po tym jak w 2011 roku podniesiono je o 3,2 %. Ponadto podwyżka nie obejmuje jednorazowych premii w wysokości około 7,5 tys. EUR na pracownika, która będzie wypłacona około 100 000 z nich. Fakt ten bezpośrednio wpłynął na wyniki grupy.
Kurs akcji zaliczył nowy szczyt pobijając wartość z sierpnia bieżącego roku. Inwestorzy zwrócili uwagę, iż akcje VW były relatywnie słabsze od swoich konkurentów BMW, Daimler, GM i Toyoty oraz całego indeksu DAX. Teraz kluczowe będzie zachowanie się akcji na obecnych poziomach. Właściwie cały rok 2013 to konsolidacja kursów akcji w lekko rosnącym trójkącie. Jest to formacja konsolidacji, dlatego też kluczowe będzie zachowanie akcji na obecnych poziomach. Utrzymywanie się kursu ponad 180 EUR daje nadzieje na wzrosty powyżej linii przeprowadzonej po szczytach z 2013 i tym samym na wejście kursu w średnioterminową hossę. Jednakże przebicie 180 EUR będzie sygnałem ostrzegawczym dla inwestorów z długimi pozycjami.
Ponadto, w kontekście VW warto zwrócić uwagę na dzisiejsze dane PKB w USA, a także doniesienia EBC w zakresie stóp procentowych. Spekulując na akcjach spółek sektora samochodowego, produkujących i sprzedających globalnie w różnych segmentach rynku nie można ignorować czynników makroekonomicznych.
Lukas Abelmann,
specjalista rynku CFD i Forex,
City Index