Wojna z gotówką: Zakupy z fotela
Biznes internetowy w 2015 r. osiągnie wartość 76,6 mld zł, w wariancie optymistycznym generując nawet 4,9 proc. PKB, tj. więcej niż obecny sektor finansowy czy rolnictwo.
Zraportu The Boston Consulting Group na zlecenie Google Polska wynika, że liczba bankowych płatności internetowych rośnie w tempie 50 proc. w skali roku, a 38 proc. wszystkich transakcji odbywa się za pośrednictwem sieci. Już 21 proc. aktywnych rachunków prowadzonych jest przez internet, co stawia nasz kraj na pierwszym miejscu w regionie. Polacy przekonali się do zakupów przez sieć, szukają tam też informacji oraz porównują ceny usług i produktów. Internet stał się dominującym kanałem zakupów biletów lotniczych oraz podstawowym źródłem wiedzy i decyzji o zakupie oferty turystycznej.
Jan Globalny ze smartfonem
Według raportu dostęp do internetu posiada ponad 60 proc. gospodarstw domowych. Polscy internauci spędzają tygodniowo w sieci więcej czasu niż przed telewizorem – 14,5 godz. wobec 14. Bardzo intensywnie szukają informacji w sieci (pierwsze miejsce w Europie w rankingu liczby zapytań w wyszukiwarce na internautę) i aktywnie współtworzą i korzystają z tzw. darmowych treści (druga na świecie pozycja w Wikipedii pod względem liczby haseł na mieszkańca). Dokonując zakupów w internecie (3 proc. handlu detalicznego), oszczędzają około 15 proc. w stosunku do tego, co wydaliby w sklepach tradycyjnych, nawet po uwzględnieniu kosztów przesyłki.
W przeciwieństwie do użytkowników indywidualnych, przedsiębiorcy wykorzystują sieć tylko w podstawowym zakresie i rzadko sięgają po zaawansowane narzędzia internetowe podnoszące produktywność, co plasuje Polskę w końcówce państw europejskich (26. miejsce według danych Eurostat z 2010 r.). Nadal tylko 51 proc. firm intensywnie wykorzystuje internet (w porównaniu z 70 proc. w Europie).
SKLEP PRZYSZŁOŚCI PAYPAL Systemy e-commerce (elektronicznego handlu) umożliwiają alternatywne dokonywanie płatności przez e-mail lub SMS, a także użycie strony internetowej operatora takiego systemu w celu komunikacji między nim a użytkownikiem. Modelową instytucją tego rodzaju jest PayPal. Jest to internetowy system płatności pozwalający na transfer wartości (także międzynarodowy) między użytkownikami (person-to-person), jak i między użytkownikami a przedsiębiorcami (person-to-merchant), wykorzystując w tym celu indywidualny adres poczty elektronicznej (e-mail). Indywidualne konto może być zasilone przez przelew bankowy lub przez dokonanie wpłaty kartą kredytową, debetową bądź w inny sposób. Bezpośrednio po załadowaniu konta wartość pieniężna automatycznie zamieniana jest na pieniądz elektroniczny. Operacja ta to zabieg prawno-księgowy, bowiem wartość przechowywana jest przez cały czas na rachunku bankowym. W ten sam sposób pieniądz elektroniczny może być w każdej chwili wymieniony na pieniądz bezgotówkowy poprzez przelew bankowy. Tylko wypłaty i wpłaty na konto dokonywane są przez zewnętrzne systemy, np. bankowe systemy rozrachunkowe. Użytkownik przesyła wartość pieniężną do innego użytkownika lub przedsię... |
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI