Wojna z gotówką: Plastik do biznesu

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2009.03.foto.16.a.100xPrzywiązanie małych firm do posługiwania się wyłącznie gotówką może zmienić wieloaplikacyjna karta mikroprocesorowa przy dobrze skonstruowanych programach lojalnościowych i bonusowych.

Z opublikowanego przez Visa Europe najnowszego badania wynika, że firmowych kart płatniczych używa w Polsce 56 proc. małych i średnich przedsiębiorstw. W podobnym sondażu z 2007 r. ten odsetek nie przekraczał 52 proc. Jeszcze większa zmiana dotyczy korzystania z kart firmowych do płatności – tutaj odsetek wzrósł z 34 proc. w 2007 r. do 41 proc. obecnie. W badaniu jako najbardziej odpowiednie dla tej kategorii firm respondenci najczęściej wymieniali karty firmowe Visa (47 proc. wskazań).

Co ceni przedsiębiorca?

Przedsiębiorcy z sektora MŚP cenią prostotę, bezpieczeństwo i szybkość dokonywania płatności kartą czy możliwość płacenia nią przez internet; doceniają też kartę jako formę niedrogiego kredytu czy odroczenia płatności oraz jako narzędzie kontroli wydatków pracowników. Firmowe karty płatnicze są przez nich wykorzystywane przede wszystkim do płacenia za paliwo (tę kategorię wskazało 28 proc. badanych), podróże służbowe (13 proc.), koszty reprezentacyjne (również 13 proc.) oraz serwisowanie samochodów (9 proc.). Wzrósł udział kart w płaceniu m.in. za materiały wykorzystywane do produkcji (do 9 proc.) oraz wyposażenie biur (do 8 proc.).

Wśród miejsc, gdzie małe i średnie firmy najchętniej chciałby płacić kartami, najczęściej wymieniane są hurtownie (22 proc. wskazań), urzędy pocztowe (15 proc.), urzędy gminne i miejskie (15 proc.), urzędy skarbowe oraz ZUS (13 proc.).

Najczęściej stosowaną formą płatności wśród małych i średnich firm jest przelew bankowy (wskazany przez 92 proc. firm), a 86 proc. badanych opłaca różne wydatki związane z prowadzeniem firmy gotówką.

SMARTFON, KTÓRY PŁACI

Visa Europe wdraża pierwsze w Europie systemy płatności komórkowych z wykorzystaniem kart pamięci microSD. Podczas gdy technologia łączności bliskiego zasięgu (ang. NFC) jest obecnie dostępna w stosunkowo niewielkiej liczbie urządzeń komórkowych, wprowadzane właśnie rozwiązanie pozwala rozszerzyć funkcjonalność wielu innych urządzeń o możliwość zbliżeniowych płatności mobilnych (tzw. smartfonów). Przedsięwzięcie testowane obecnie w największym tureckim banku detalicznym – Akbank pokazuje możliwość szybkiego upowszechnienia płatności mobilnych.

W początkowej fazie rozpoczętego właśnie wdrożenia wykorzystywane będą popularne wśród klientów Akbanku urządzenia Blackberry, do których w przyszłości dołączy wielu aparatów komó...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI