Wojna z gotówką: Żegnaj portfelu
Z badania firmy First Data wynika, że dla 52 proc. Polaków płatności za pomocą telefonu komórkowego wydają się prostsze niż kartowe. Mobilna bankowość jest kojarzona z szybszymi zakupami przez 43 proc. respondentów.
Podczas Warsaw International Banking Summit eksperci IT po wielokroć podkreślali, że banki będą musiały postawić na wirtualizację obsługi swoich klientów. W najbliższych latach rola placówki będzie zmieniać się w kierunku centrum doradczego, umożliwiającego przeprowadzanie spotkań z klientami oraz nowoczesną prezentację produktów finansowych. Konkurencyjne warunki biznesowe wymuszą zmiany w wystroju i aranżacji oddziałów, a przede wszystkim wyposażenie ich w unikalne technologie komunikacyjne.
Mobilny portfel Telefon z oprogramowaniem mobilnej płatności zastępuje plastikowe karty kredytowe i płatnicze. Komórka z technologią Near Field Communication działa podobnie jak płatnicze karty zbliżeniowe, które są dostępne w Polsce. Wystarczy przystawić ją do terminala, a odpowiednia kwota jest automatycznie ściągana z konta bankowego. W kawiarni zamiast szukać drobnych przykładamy telefon do POS-a i po 3 sekundach rachunek zostanie opłacony. Podobnie już wkrótce będziemy regulować swoje należności w markecie czy w autobusie.
Wizja tego, że Polacy, wybierając się na zakupy, pozostawią w domu portfele, i przestawią się na płatności z ulubionej komórki czy wielofunkcyjnego smartfonu staje się realna.
Najbardziej rozbudowaną aplikację mobilną do zarządzania finansami osobistymi stworzył i udostępnił w 2009 r., jako pierwszy na naszym rynku, Raiffeisen Bank Polska. Oferuje ona dostęp do wszystkich operacji bankowych dostępnych w tradycyjnym okienku: od sprawdzenia stanu rachunków, poprzez wykonanie przelewów, po zarządzanie kartami kredytowymi czy zakładanie lub zrywanie lokat. Płatności mobilne realizowane w saldzie karty płatniczej uruchomił ostatnio mPay we współpracy z MasterCard. To innowacyjne rozwiązanie pozwala na bezpośredni dostęp do środków pieniężnych użytkownika przy wykonywaniu płatności z użyciem telefonu, bez konieczności wcześniejszego dokonywania przelewu na konto elektronicznej portmonetki.
Komórka to życie
Aktualnie około 50 proc. posiadaczy 23 mln kont osobistych w polskich bankach korzysta z bankowości internetowej. Ponad 30 proc. z 48 mln telefonów komórkowych w Polsce to smartfony. Już ponad połowa Polaków komunikuje się tylko poprzez komórkę, zaledwie co dziesiąty ma telefon stacjonarny. Posiadanie telefonu komórkowego deklaruje 84,2 proc. z 1600 badanych gospodarstw domowych.
Badania w Stanach Zjednoczonych wskazują, że 66 proc. użytkowników smartfonów… zasypia z tym urządzeniem pod poduszką, a 31 proc. sprawdza otrzymywane wiadomości nawet w kinie. Niemała część młodych Amerykanów deklaruje, że łatwiej zniosłaby utratę portfela czy torebki niż telefonu, i bardziej wolałaby spędzić tydzień bez najbliższych niż bez smartfonu. Podobnie młodzi Polacy korzystający z komórki nie wyobrażają sobie, że mogliby z niej zrezygnować. No, chyba że byłby to… wielofunkcyjny smartfon z ekranem dotykowym i technologią NFC.
Według badania Instytutu Homo Homini na zlecenie mBanku, 3,5 proc. konsumentów korzysta z usług bankowości mobilnej. Prognozy mówią o podwajaniu się tej liczby każdego roku przynajmniej do roku 2015. Zdaniem Homo Homini niewielka na razie grupa użytkowników m-bankingu jest bardzo atrakcyjna z punktu widzenia biznesu banku. To klienci młodzi – 59 proc. ma mniej niż 35 lat, 95 proc. mniej niż 45 lat, rozsądni – 75 proc. ma wyższe wykształcenie, dobrze zarabiają – 47 proc. powyżej 4 tys. ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI