Wniosek o dodatek węglowy można złożyć zdalnie także dzięki bankowości elektronicznej
Robert Lidke: Jakie sprawy w Polsce można już załatwić dzięki bankowości elektronicznej oprócz przelewów bankowych i zakupów w internecie?
Sylwia Kowalczyk: Już od dawna naprawdę dużo. Gdybym miała przygotować szczegółową listę, byłaby ona długa.
Obecnie bankowość elektroniczna jest tak wygodna i intuicyjna, że coraz szybciej zastępuje konieczność wizyt w oddziałach banków. Możemy zdalnie zarządzać oszczędnościami, ubezpieczyć się, zawnioskować o kredyt lub pożyczkę, dokonać nadpłat, albo złożyć wniosek o wakacje kredytowe.
Elektroniczne potwierdzenie tożsamości pozwala na załatwienie wielu spraw, które wcześniej wymagały osobistego stawienia się w banku i weryfikacji naszego dokumentu tożsamości przez pracownika oddziału.
Bardzo wygodne i szybkie stały się płatności dla posiadaczy aplikacji bankowych. Mają już niewiele wspólnego z dotychczasowymi przelewami zlecanymi co miesiąc lub częściej w placówce banku.
Biometria usprawniła i uwiarygodniła jeszcze bardziej logowanie do aplikacji a zlecenie np. przelewu BLIK na telefon zajmuje do kilku sekund.
Dzięki unijnej dyrektywie PSD2, otwarta bankowość dała klientom również możliwość podglądu stanu kont w wielu bankach po zalogowaniu się tylko do jednego banku. Dzięki temu rozwiązaniu można łatwiej zarządzać wydatkami lub zaplanować co zrobić z nadwyżką finansową.
Bardzo popularne jest składanie wniosków o różne świadczenia z użyciem bankowości elektronicznej. Może je Pani wymienić?
Już 6 lat temu banki udostępniły pierwszy wniosek dotyczący programu Rodzina 500+. W połowie 2018 roku pojawił się kolejny wniosek w bankowości elektronicznej o świadczenie Dobry Start, tzw. 300+.
Najwięcej jednak wniosków o świadczenia pomocowe przybyło w roku bieżącym, mimo że dopiero mamy za sobą niewiele ponad połowę tego roku. Do już istniejącej listy wniosków dołączył wniosek o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy oraz wniosek o dofinansowanie do pobytu dziecka w żłobku. Są to nowe programy pomocowe, z których rodziny mogą korzystać od tego roku.
Dzięki potwierdzeniu tożsamości w bankowości elektronicznej można zalogować się do ePUAP i złożyć wniosek o dodatek węglowy
Masowa migracja głównie matek z dziećmi z Ukrainy, skłoniła nasz rząd do uruchomienia programów pomocowych również dla tych rodzin.
Banki udostępniły więc kolejne wnioski dedykowane tym razem osobom przybyłym z Ukrainy o tzw. 500+, 300+ oraz o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy.
Wnioski i informacje dotyczące tej grupy społeczeństwa banki udostępniły również w wersji językowej ukraińskiej, aby maksymalnie dopasować się do potrzeb wszystkich klientów.
A co z wnioskiem o dodatek węglowy?
17 sierpnia weszło w życie rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wzoru wniosku o dodatek węglowy i tego samego dnia pojawiły się wnioski papierowe. Zgodnie z ustawą o dodatku węglowym wypłata jest zadaniem zleconym gminie i tam wnioski można już pobierać i składać.
Jest jednak już na chwilę obecną możliwość złożenia wniosku w sposób zdalny. Ścieżka dostępu do złożenia wniosku może nie być oczywista bo składa się go jako wniosek ogólny, ale przy skorzystaniu z poniższych wskazówek można sprawę załatwić bez wychodzenia z domu.
Dzięki potwierdzeniu tożsamości w bankowości elektronicznej można zalogować się do ePUAP i złożyć wniosek o dodatek węglowy.
Należy wybrać zakładkę mObywatel, kliknąć „przejdź dalej” a następnie kliknąć w zakładkę „katalog spraw”. W wyświetlonej na stronie wyszukiwarce należy wpisać „pismo ogólne”.
System automatycznie da możliwość wysłania wniosku. Ponieważ druk wniosku jest jeden i konieczne jest wypełnienie wszystkich pól, należy taki wypełniony i podpisany druk (zdjęcie) załączyć do elektronicznego wniosku.
Wzór wniosku znajduje się pod ustawą i należy pobrać go ze strony Dziennik Ustaw 2022 r. poz. 1712
Jakie jeszcze inne sprawy urzędowe można załatwić zdalnie wykorzystując potwierdzanie tożsamości za pomocą bankowości elektronicznej?
Bankowość cyfrowa jak najbardziej rozwiązuje niedogodności związane z tradycyjną wizytą w urzędzie. Dzięki wdrożeniu w serwisach bankowych dostępu do e-Administracji za pomocą Profilu Zaufanego lista spraw możliwych do załatwienia jest imponująca. Trudno jest określić do końca jakie sprawy możliwe są do załatwienia, bo lista cały czas się powiększa.
Dla przykładu mogę wymienić kilka tematów, które obejmuje usługa:
- Sprawdzenie punktów karnych przez kierowców
- Zweryfikowanie historii pojazdu
- Podpisanie dokumentów przekazywanych przez internet
- Uzyskanie odpisów aktów z urzędu stanu cywilnego
- Wnioskowanie o kartę dużej rodziny
- Założenie działalności gospodarczej z jednoczesnym otwarciem rachunku firmowego
- Rozliczenie się z urzędem skarbowym
- Złożenie zawiadomienia o zbyciu zarejestrowanego pojazdu
- Wnioskowanie o wydanie wtórnika prawa jazdy w przypadku zmiany danych lub zagubienia dokumentu
- Złożenie wniosku o dowód osobisty dla siebie lub dziecka
- Złożenie wniosku o przydatną podczas podróży kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego) i wiele innych
Czy może Pani określić skalę korzystania z bankowości elektronicznej przez Polaków przy załatwianiu spraw urzędowych?
Jak powiedziałam wcześniej, sprawy urzędowe najłatwiej jest załatwić za pomocą Profilu Zaufanego, do którego zalogować się można przez bankowość elektroniczną.
Z usługi korzystamy już od 11 lat. W ciągu pierwszych 6 lat użytkowników nie było wielu, bo zaledwie 400 tys. osób. Z czasem zakres oferowanych e-usług wzrósł i rosła również liczba użytkowników.
Obecnie mamy już ponad 15 mln założonych Profili Zaufanych z czego około 75% zostało założonych przez bankowość elektroniczną.
To naprawdę imponujące dane, które pokazują, że już 1/3 społeczeństwa załatwia sprawy urzędowe w zdalny sposób.