Wiele kultur innowacji

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nowe.technologie.11.400x300"Innowacja" to słowo które jest dziś bardzo modne w biznesie. Każdy startup twierdzi, że jest innowacyjny, a pisarze, pracownicy naukowi i liderzy przemysłu podkreślają w gazetach, serwisach informacyjnych czy nawet samolotowych magazynach pokładowych potrzebę “kultury innowacji". Czy jako świeżo upieczony wiceprezes innowacji i designu w Qlik powinienem się martwić, bo koncepcja już traci świeżość?

W rzeczywistości, martwię się, że jest zbyt mało prawdziwej innowacji, a raczej uważam, że wiele firm zapycha półki tylko nieco lepszymi wynalazkami.

Innowacja czy jedynie wynalazek?

Jaka jest różnica? Innowacja wymaga radykalnego, nowego zrozumienia pewnych zasadniczych kwestii twojego rzemiosła. Kiedy zespół Jamesa Dysona zaprojektował nowy wentylator, nie poprawił designu łopatek: wymyślił całkiem nową metodę poruszania powietrza bez ich użycia. W ten sposób, wywrócił do góry najbardziej podstawową wiedzę na temat tego, czym są wentylatory. Dotychczas rozwijały się one stopniowo, przez wieki, odkąd jaskiniowiec pierwszy raz użył liścia do wachlowania się chłodnym powietrzem. Za to bezłopatkowe wentylatory Dysona są rewolucyjne1.

Z drugiej strony, stopniowo ulepszane wynalazki tylko poszerzają Twoją dotychczasową wiedzę. Masz kosiarkę? I osobny odkurzacz ogrodowy? Połącz je razem i otrzymasz kosiarko-odkurzacz. Nie mogę negować inteligentnego projektowania, ale nie widzę w tym istotnej innowacji.

W różnorodności siła

Łatwiej powiedzieć o zmianie podstawowych zasad niż ich dokonać. Jednakże, możesz podjąć pewne kroki, aby wspierać tę nieuchwytną „kulturę innowacji”. Zacznijmy od bycia trochę innowacyjnym we własnym środowisku i kwestionowania prób stworzenia kultury korporacyjnej. Jednolity styl organizacyjny jest niereformowalny. Potrzebujesz zróżnicowanego, wielopłaszczyznowego miejsca spotkań kultur, gdzie ludzie mają całkiem inne doświadczenia, przekonania i koncepcje punktów wyjścia w pracy i życiu. Różnorodność odzwierciedla się nie tylko w poprawności politycznej: daje mierzalną przewagę dla badań i rozwoju.

Właśnie dlatego w Dolinie Krzemowej firmy i inwestorzy zaczęli się obawiać o charakter ich miejsca pracy. Wielkie marki jak Google, Facebook czy Yahoo odkryły, że ich pracownicy to dalej głównie biali mężczyźni. Wiedzą, że to ich słabość. Różnorodność jest nie tylko miła; jest też zdrowa i silna.

W Qlik rozwijajmy nasze produkty w Szwecji, gdzie powstała nasza firma, ale także w USA, gdzie mamy siedzibę. Nasi menadżerowie pochodzą z kilkunastu krajów. Nasze laboratoria badawcze działają w Londynie, a laboratoria skalowalności są w Paryżu. Zespół Innowacji i Designu jest rozstrzelony między Danią, Belgią, Anglią i USA. Mamy ważne działy w Kanadzie, Singapurze i Francji. Nasze podejście do organizacji pracy, podejmowania decyzji i estetyki naszych produktów jest wśród nas bardzo różne.

Rozbieżne kultury, wspólne wartości

Jednakże, różnorodność sama w sobie nie wystarczy. Zróżnicowane kultury potrzebują przejrzystych, angażujących i wspólnych podstawowych wartości, które zarówno sprzyjają i wspierają innowacje. Nasze wartości w Qlik obejmują nacisk na „wyzwanie” – zachęcamy się do ciągłego konfrontowania status quo. Cenimy otwarte i bezpośrednie rozmowy, aby każdy z naszego zespołu mógł kwestionować nasze strategie, taktyki i działania z pasją i szacunkiem. Te wartości gwarantują głos tym zróżnicowanym opiniom, na których nam zależy.

Potrzebujemy również, aby kultura była dynamiczna, ponieważ innowacje często zawodzą – ryzyko jest nie tylko nieodzowną częścią pracy, ale też częścią zabawy. W dzisiejszym biznesie powinieneś móc szybko przekonać się, że coś się nie powiodło. Zespoły muszą brać za to odpowiedzialność i jednocześnie wspierać osobistą i organizacyjną wolność do popełniania błędów, na bazie których możemy się uczyć.

Porzuć rutynę

Realne korzyści wyłaniają się, kiedy wspierasz nowe kultury w twojej organizacji i wspomagasz je podstawowymi wartościami. Twoje zespoły powinny być bardziej usatysfakcjonowane, innowacyjne, ale też nie powinny się obawiać śmiałych rozwiązań. Mając na uwadze, że wcześniej mogłeś od czasu do czasu mieć dobre pomysły, które prowadziły do ciągłego postępu, teraz otworzysz się na radykalnie nowe scenariusze. Twój zróżnicowany zespół będzie zadawać rozbieżne pytania; ich rozwinięte odpowiedzi często będą wychodzić poza utarty schemat liniowego ciągu. Mając oparcie w podstawowych wartościach, odnajdziesz prawdziwą innowację.

Donald Farmer
Wiceprezes Innowacji i Designu
Qlik