Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrośnie do ok. 24 mld w 2018 r.

Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrośnie do ok. 24 mld w 2018 r.
Fot. stock.adobe.com/Victoria Andreas
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrośnie do 23,9 mld zł w 2018 roku, wynika z najnowszej edycji raportu KPMG w Polsce pt. "Rynek dóbr luksusowych w Polsce". Prognozy na kolejne lata są również optymistyczne - zgodnie z szacunkami KPMG do 2023 roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce może osiągnąć wartość przekraczającą 39 mld zł.

Zgodnie z szacunkami #KPMG do 2023 roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce może osiągnąć wartość przekraczającą 39 mld zł #DobraLuksusowe

„Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w 2018 roku szacowana jest na 23,9 mld zł, a więc o 13,8% więcej niż w zeszłym roku. Spodziewamy się, że rosnący trend na rynku dóbr luksusowych utrzyma się w kolejnych latach. Głównymi czynnikami wzrostu będzie rosnąca zamożność społeczeństwa, zwiększająca się liczba osób zamożnych oraz zmiany w stylu życia, skutkujące większą popularnością produktów premium i luksusowych, których posiadanie pozwala osobom zamożnym realizować marzenia i cieszyć się życiem” – stwierdził partner w KPMG w Polsce Tomasz Wiśniewski, cytowany w komunikacie.

Samochody marek premium

Największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce niezmiennie od lat pozostają samochody marek premium oraz luksusowe, które stanowiły 13,5% rejestracji wszystkich samochodów osobowych w trzech kwartałach br. Wartość tego segmentu w tym roku szacowana jest na kwotę 15,5 mld zł. Prognozowana w całym 2018 roku liczba rejestracji nowych aut marek premium wyniesie 76,3 tys. sztuk, a marek luksusowych 251 sztuk, wobec 189 luksusowych samochodów zarejestrowanych w 2017 roku. Segment samochodów luksusowych i premium zanotował największy wzrost wynoszący 17% r/r, wskazano również.

Luksusowa odzież i akcesoria

„Drugim największym segmentem rynku dóbr luksusowych jest segment luksusowej odzieży i akcesoriów. Jego wartość szacowana jest na prawie 2,9 mld zł, co oznacza wzrost o 7,2% w stosunku do 2017 roku. Luksusowa odzież i akcesoria, stanowi zaledwie 7% całego rynku odzieży w Polsce – czyli 3-krotnie mniej niż luksusowa odzież we Włoszech lub Francji. Według prognoz średnioroczny wzrost tej kategorii w latach 2018-2023 wyniesie 7,2%, a szacowana wartość rynku w Polsce w 2023 roku przekroczy 4 mld zł” – czytamy.

Segment alkoholi

Pomimo dość wysokiego wzrostu na poziomie 9,7% r/r i wartości blisko 1,2 mld zł w 2018 roku segment luksusowych alkoholi stanowi niewielką część (niecałe 2%) całego rynku alkoholi, którego wartość szacowana jest na 62,5 mld zł.

„Na uwagę zasługuje rynek luksusowej biżuterii i zegarków, który jest drugim po rynku samochodów premium i luksusowych pod względem dynamiki wzrostu. Zgodnie z szacunkami, wartość rynku luksusowej biżuterii i zegarków wzrośnie o 10,2% r/r, osiągając poziom 723 mln zł w 2018 roku. Do 2023 roku wartość tego sektora wg szacunków wyniesie 1,2 mld zł i będzie wyższa o 70% w porównaniu z 2018 rokiem. Rynek luksusowej biżuterii i zegarków to w 2/3 biżuteria, z czego niemal 70% to biżuteria damska. 80% luksusowych zegarków stanowią zegarki męskie” – dodał Wiśniewski.

Kosmetyki i perfumy

Rynek luksusowych kosmetyków i perfum, podobnie jak segment luksusowej biżuterii i zegarków, stanowi dość niewielki segment rynku dóbr luksusowych, ale odznacza się coraz większą dynamiką wzrostu. Według szacunków wartość rynku luksusowych kosmetyków i perfum wyniesie w 2018 roku 650 mln zł. Największy udział w tej kategorii mają perfumy, które stanowią prawie 60% całego rynku luksusowych kosmetyków i perfum.

Według KPMG, w najbliższym czasie wartość tej kategorii będzie nadal rosnąć. Średnioroczne tempo wzrostu w latach 2018-2023 wyniesie 6,2%, a rynek osiągnie szacowaną wartość 877 mln zł w 2023 roku. Pomimo coraz większego popytu na te produkty polski rynek, w porównaniu z największymi europejskimi krajami, jest wciąż niewielki. Przykładowo wartość segmentu we Francji jest około 17 razy większa – co wskazuje na potencjał rozwoju segmentu luksusowych kosmetyków i perfum w Polsce.

Przybywa dobrze zarabiających Polaków

„W 2017 roku liczba dobrze zarabiających Polaków wzrosła o 157 tysięcy (15% r/r). W ubiegłym roku było blisko 1,2 mln dobrze zarabiających osób, czyli uzyskujących miesięczny dochód powyżej 7,1 tys. zł brutto. Jak wynika z dziewiątej edycji raportu KPMG na temat rynku dóbr luksusowych w Polsce, w 2018 roku szacunkowe, łączne dochody brutto już ponad 1,3 mln dobrze zarabiających Polaków wyniosą 284 mld zł” – czytamy także.

Szczególnie istotnymi klientami dla producentów i dystrybutorów dóbr luksusowych są osoby bogate, zarabiające minimum 20 tys. zł brutto miesięcznie oraz bardzo bogate, z dochodami powyżej 50 tys. zł brutto. W 2017 roku w Polsce mieszkało ponad 194 tys. bogatych osób zarabiających łącznie ponad 125 mld zł, z czego 50 tys. bardzo bogatych z łącznymi dochodami na poziomie ponad 72 mld zł.

„Rozwój gospodarczy i rosnące pensje przekładają się na dynamiczny wzrost liczby dobrze zarabiających Polaków. Szacujemy, że w 2018 roku liczba takich osób zwiększy się do 1,3 mln osób. Dodatkowo w ciągu najbliższych 4 lat takich osób będzie już 1,6 mln, a ich łączny dochód wyniesie ponad 381 mld zł. Wzrost zaobserwowaliśmy również w przypadku Polaków posiadających majątek netto powyżej 1 mln dolarów. W 2018 roku w Polsce było 61,6 tys. takich osób – o 4,6 tysięcy więcej niż w 2017 roku. W związku z wprowadzeniem nowego podatku dla zarabiających rocznie powyżej 1 mln zł warto wspomnieć, że w 2017 roku w Polsce takie dochody uzyskiwało ponad 23 tys. osób. Zdecydowaną większość podatników w tej grupie, bo aż 21,3 tys., stanowili przedsiębiorcy lub samozatrudnieni, którzy płacą 19-proc. podatek liniowy” – powiedział partner w KPMG w Polsce Andrzej Marczak.

Nieliczna na tle innych krajów grupa HNWI

Kategoria HNWI (ang. high net worth individuals) oznacza grupę najbogatszych osób, posiadających majątek netto przekraczający 1 mln USD. W 2018 roku liczba Polaków zaliczających się do kategorii HNWI wzrosła o 4,6 tys. osób i wynosi obecnie blisko 62 tys. Największy odsetek HNWI w Polsce (88%) stanowią osoby z majątkiem do 5 mln USD. Aktywa o wartości powyżej 50 mln USD posiada 359 osób, z czego zaledwie 17 Polaków może pochwalić się majątkiem o wartości większej niż 500 mln USD, wskazano także.

„Na tle innych europejskich krajów Polska charakteryzuje się niewielką liczbą obywateli należących do kategorii HNWI – zaledwie 0,16% populacji Polski posiada majątek netto powyżej 1 mln USD. Przykładowo w Wielkiej Brytanii i Niemczech jest ponad 2 mln HNWI, a we Włoszech blisko 1,4 mln, co wyraźnie świadczy o tym, że w Polsce wyższa klasa średnia, niemal zupełnie unicestwiona przez rozbiory, wojny i gospodarkę centralnie sterowaną, dopiero się tworzy” – stwierdził Marczak.

Całkowita wartość majątku zgromadzonego przez Polaków na koniec II kwartału 2018 roku wyniosła 1 990 mld zł. Największą część aktywów gospodarstw domowych w Polsce stanowią niezmiennie depozyty (782 mld zł) oraz inwestycje (513 mld zł). W ciągu roku o 10,4% wzrosły oszczędności Polaków trzymane w gotówce, których wartość na koniec II kwartału 2018 roku osiągnęła 190 mld zł.

Biorąc pod uwagę, że Warszawa stanowi biznesowe centrum kraju, a PKB per capita na Mazowszu ważone parytetem siły nabywczej od kilku lat przekracza 100% średniej unijnej, nie powinno dziwić, że region ten zamieszkuje największa liczba bogatych oraz bardzo bogatych Polaków. W 2017 roku Mazowsze zamieszkiwało blisko 56 tys. osób zarabiających powyżej 20 tys. zł brutto miesięcznie. Z kolei dochody powyżej 50 tys. zł uzyskiwało ponad 12 tys. mieszkańców województwa mazowieckiego, a powyżej 1 mln zł zarobiło blisko 6 tys. podatników. Drugie miejsce pod względem liczby bardzo bogatych Polaków zajmuje województwo wielkopolskie – w zeszłym roku ponad 50 tys. zł brutto miesięcznie zarabiało 5,5 tys. osób. Na trzecim miejscu znalazło się województwo śląskie, zamieszkiwane przez 5,3 tys. bardzo bogatych Polaków, podano także.

„Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2018” jest dziewiątą edycją publikacji KPMG o rynku luksusu w Polsce. Na potrzeby raportu przyjęto, że dobrem luksusowym jest każde dobro opatrzone marką powszechnie uznawaną za luksusową na danym rynku lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoką cenę itp.) nabiera luksusowego charakteru. W raporcie wykorzystano także dane firmy Credit Suisse, Euromonitor International, GUS-u, Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Polboat, Poland Sotheby’s International Realty, Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Analiza została uzupełniona o wypowiedzi specjalistów z analizowanych w raporcie segmentów.

Źródło: ISBnews