Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
5godzin
15minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
5godzin
15minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
5godzin
15minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Warto być liderem ESG

27.10.2021 13:18 Robert Lidke | aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Warto być liderem ESG
Jan Domanik, Fot. PwC
Do 31 października można zgłaszać się do pierwszej edycji konkursu "Liderzy ESG". Konkurs jest skierowany do firm realizujących wyróżniającą się strategię ESG, oferujących innowacyjne produkty i usługi pozytywnie oddziałujące na środowisko, a także prowadzących skuteczne kampanie informacyjne i promocyjne w obszarze zrównoważonego rozwoju. Jednym z inicjatorów konkursu jest firma doradcza PwC. O konkursie oraz o znaczeniu ESG nie tylko dla sektora finansowego, ale całej polskiej gospodarki rozmawiamy z Janem Domanikiem, dyrektorem w dziale usług doradczych PwC.

Robert Lidke: Dlaczego PwC zdecydowało się na współorganizowanie konkursu „Liderzy ESG”?

Jan Domanik: Z moich obserwacji wynika, że ze względu na zmieniające się zachowania konsumentów w Polsce, na Zachodzie to zjawisko wystąpiło nieco wcześniej, oraz ze względu na całą „masę” regulacji związanych z ESG, które pojawiają się w ostatnim czasie, nie będzie już można „chować głowy w piasek” i udawać, że tych zmian nie ma.

Konkurs jest jednym ze sposobów, aby zwrócić uwagę na nieuchronną konieczność dostosowania się do nowych wyzwań, przede wszystkich tych związanych ze zmianami klimatycznymi, transformacją energetyczną i śladem węglowym. Chcielibyśmy wyróżnić te firmy, które mogą być forpocztą przemian związanych z ESG.

Czytaj także: Liderzy ESG; zgłoszenia w konkursie do 31 października

Czy zdaniem Pana sektor finansowy, a szczególnie banki, mogą być taką forpocztą przemian gospodarczych w kierunku ESG?

Banki są swojego rodzaju „pasem transmisyjnym”. Szczególnie w tych rejonach Europy, gdzie rynek kapitałowy w mniejszym stopniu finansuje gospodarkę. W Polsce i w krajach naszego regionu to właśnie z banków firmy w dużej części czerpią zasoby finansowe do swojego rozwoju.

Jeżeli w wyniku albo własnej polityki, albo polityki kredytowej wynikającej z regulacji bank odmawia kredytowania przedsięwzięć ze zbyt wysokim śladem węglowym – to w oczywisty sposób wpływa na rynek kierując go w bardziej przyjazną dla środowiska i społeczeństwa stronę.

Ale w przypadku konsumentów często decyzja o wyborze produktu lub usługi spełniającej kryteria ESG oznacza większy wydatek. Dla wielu konsumentów jest to powód rezygnowania z takiego zakupu.

To prawda. W programie unijnym Fit for 55 zauważa się, że transformacji, szczególnie w części środowiskowej nie da się przeprowadzić bez obciążenia konsumentów dodatkowymi kosztami. Koszt jest tak duży, że nie udźwignie go samodzielnie żadne państwo.

A gdyby konsumenci i firmy, a może i rządzący państwami – nie chcieliby dostosować się do zmian związanych z celami ESG, to jakie przewiduje Pan scenariusze?

Podstawową stratą byłoby  to, że zatrzymanie wzrostu temperatury na Ziemi na poziomie 1,5 czy 2 stopni byłoby niemożliwe. Związek emisji dwutlenku węgla do atmosfery z ociepleniem klimatu został udowodniony już w XIX wieku. To jest jedna kwestia.

Ale jest też druga. Ta część świata, która się podda transformacji nie będzie akceptowała produktów i usług ze śladem węglowym.

Gdyby Polska i polskie firmy odwróciły się od takiej transformacji to mogło by się okazać, że kontrahent zagraniczny nie kupi towarów z Polski, a nawet nie sprzeda nam swojej usługi czy swojego produktu. To nie zdarzy się za dwa, trzy lata, ale w tym kierunku zmierzamy.

Klient „bardziej zrównoważony” zapłaci za produkt bankowy mniej

Firma, która nie będzie w stanie się wylegitymować spełnianiem kryteriów ESG  nie uzyska finansowania w bankach. Powiem więcej. Tak się już dzieje w naszym kraju.

Z naszych badań, które prowadziliśmy przy pisaniu raportu „Zielone finanse po polsku” wynika, że w 80 procent banków w Polsce pojawiły się produkty, które spełniają kryteria ESG.  60 procent uwzględnia ESG w ocenie kredytowej klientów.

To co nas różni jeszcze od Zachodu, to ostateczna cena dla klienta. U nas jest ona tylko w 15 procentach uzależniona od tego czy jest on bardziej czy mniej zielony. Na Zachodzie ta różnica dochodzi już do 50 procent. Czyli klient „bardziej zrównoważony” zapłaci za produkt bankowy mniej.

A rynek kapitałowy, w jaki sposób może zmusić spółki do odpowiedniej przemiany?

Mniej więcej dwa tygodnie temu podczas konferencji „The Road to COP26” pojawiło się wiele głosów z banków i funduszy inwestycyjnych wskazujących na to, że już teraz spodziewają się „efektu ESG” na wycenie akcji.

Jeszcze dwa lata temu pytania o „ESG” czy o zrównoważony rozwój budziły pewne zdziwienie na rynku. Teraz brak tego typu pytań jest powodem do zdziwienia

Czyli w sytuacji kiedy jedna spółka będzie zielona, a druga podobna mniej zielona, to wyceny tej drugiej teraz zbieżne z wyceną tej pierwszej, za jakiś czas będą jednak niższe. Wydaje się, że pojawienie się tego zjawiska to już nie jest kwestia lat, ale najbliższego roku.

Można powiedzieć, że uczestnicy rynku zastanawiają się jak to zrobić aby ostatecznie nie zostać z akcjami, których potem nikt nie będzie chciał mieć.

Czyli bardzo upraszczając, jeżeli jest jakaś spółka, która przysłowiowo „pali śmieciami w piecu” to już teraz inwestorzy zastanawiają się jak takie spółki zidentyfikować aby nie dopuścić do sytuacji, w której nikt akcji takiej spółki nie będzie chciał od nich odkupić.

Czytaj także: Globalny koszt transformacji energetycznej i koszt zaniechania, ankieta Reuters wśród ekonomistów przed szczytem klimatycznym COP26

Czy zdaniem Pana polskie firmy już zdają sobie sprawę z przemian jakie je czekają?

Z naszych obserwacji wynika, że świadomość ta jest coraz większa. Szczególnie w większych firmach. Widzimy to po zapytaniach ofertowych, które do nas docierają.

Firmy pytają się nas, zanim rozpatrzą współpracę z nami – w jakim stopniu my, jako firma doradcza, jesteśmy zgodni z celami ESG.  Poza tym coraz częściej Polskie firmy proszą o wsparcie we wdrożeniu ESG – od uwzględnienia ESG w strategii, poprzez tworzenie nowych produktów, jak i projektowanie nowych polityk cenowych. Większość podmiotów zdaje sobie sprawę jakie to będzie miało dla nich znaczenie.

Jeszcze dwa lata temu pytania o „ESG” czy o zrównoważony rozwój budziły pewne zdziwienie na rynku. Teraz jest tak, że brak tego typu pytań jest powodem do zdziwienia.

Organizatorami konkursu „Liderzy ESG” są NN Investment Partners TFI, GPW oraz PwC. Partnerem strategicznym UN Global Compact Network Poland. Partnerami Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Polskie Stowarzyszenie Inwestorów Kapitałowych (PSIK), Sieć Badawcza Łukasiewicz oraz Związek Banków Polskich (ZBP).

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
ESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGiełda Papierów Wartościowych / GPWJan DomanikPakiet Fit for 55PwC PolskaRobert Lidke
Autor Robert Lidke
Źródło aleBank.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
globus na tle tablicy wskaźników
Z rynku finansowego
Allianz Trade o polityce pieniężnej na rynkach wschodzących
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły

Najnowsze

Citi Handlowy logo przed budynkiem
Z rynku finansowego
Bank Handlowy z zezwoleniem KNF na podział i sprzedaż działalności detalicznej
smartfony, banknoty
Bezgotówkowo
Express Elixir: 7 listopada ’25 przetworzono 2,58 mln przelewów natychmiastowych o wartości 1,76 mld zł
TechEU, grafika
Gospodarka
KPK UE: TechEU to przełomowa inicjatywa, wzmocnienie dla innowacji w Unii Europejskiej
prezes Banku Pekao Cezary Stypułkowski
Gospodarka
125 mln euro kredytu dla Pekao Leasing na rozwój MMŚP od Banku Rozwoju Rady Europy
grafika, przelewy natychmiastowe w euro
Bezgotówkowo
PKO BP udostępnił przelewy natychmiastowe w euro dzięki Euro Express Elixir
Adam Glapiński, grudzień 2025
Z rynku finansowego
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł

Zobacz także

Prezentacja programu rozwojowego „Kobiety w Finansach” w Rotundzie PKO BP. Źródło: ZBP
ESG
„Kobiety w Finansach” – wspólny program rozwojowy ZBP, Komitetu ZBP ds. DEI i SGH
Stacja ładowania, elektryki, Galeria Krakowska. Źródło: Powerdot
ESG
Nowy rekord – 2 152 metry dzielą średnio najbliżej sąsiadujące stacje ładowania elektryków
Joanna Erdman
ESG
ING przekazał 1 mln zł dla start-upów i młodych naukowców na innowacje wspierające zdrowie
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}