Warszawski Instytut Bankowości: Złapać BAKCYLA dobrych nawyków finansowych
Alicja Zaczek-Żmijewska
Prawdziwą jednak siłą projektu są wolontariusze, na co dzień bankowcy różnego szczebla, których w projekcie działa już ponad 550. I mówią, że BAKCYL… uzależnia.
Sprawdzony format
Formuła BAKCYLA sprawdza się od początku funkcjonowania projektu. Każda z przeprowadzonych lekcji, a pierwsze odbyły w 2013 r., pokazuje, jak skutecznie edukować w zakresie finansów i dostarcza kolejnych wniosków. W minionym roku szkolnym 2016/2017 odbyło się blisko 1700 lekcji, a od początku funkcjonowania projektu aż 3177. Gdy przełożymy tę liczbę na praktykę nauczycielską, otrzymamy około 3,5 roku pracy w etatowym wymiarze godzin nauczyciela! A w projekcie BAKCYL lekcje prowadzą nie nauczyciele, lecz eksperci- wolontariusze przeszkoleni do tej roli przez Warszawski Instytut Bankowości. Z zawodu są bankowcami. W tej chwili reprezentują 45 partnerskich banków, które swoim udziałem w projekcie dowodzą odpowiedzialności sektora finansowego za wiedzę młodych Polaków w tym zakresie. 12 z nich to banki komercyjne, natomiast 33 to banki spółdzielcze. I to na pewno jeszcze nie koniec, bo lista partnerów jest ciągle otwarta, a do BAKCYLA można przystąpić w każdej chwili.
Janina Wolanin, |
Lekcje dobrych nawyków finansowych
Podstawowym działaniem w ramach projektu BAKCYL są lekcje z finansów dla uczniów różnych etapów edukacyjnych. Dotąd byli to gimnazjaliści, ale po przeprowadzonym z sukcesem w 2017 r. pilotażu dla szkół średnich, propozycja projektowa rozrasta się. Od nadchodzącego roku szkolnego będą też lekcje dla szkół podstawowych i średnich. Zajęcia pomyślane są tak, by dostarczyć nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim kształtować dobre nawyki w zarządzaniu finansami. Dlatego formuła projektu zakłada, by lekcje prowadzili wolontariusze-eksperci bankowości, którzy mają praktykę zawodową i są na bieżąco z ty, co dzieje się w sektorze finansowym. To ważne przez wzgląd na dynamiczne tempo rozwoju tej branży oraz potrzebę faktycznego przygotowania młodzieży do zarządzania finansami. Nikt tak przekonująco, jak praktyk, nie będzie umiał uświadomić młodzieży konieczności zarządzania pieniędzmi, przełamać stereotypy związane z branżą bankową czy kształtować postawę przedsiębiorczości.
Agnieszka Krukowska, |
Wszystko to zgodne jest z założeniami BAKCYLA, które zawierają się w słowach „praktyczna edukacja”. I nie jest tajemnicą, że takie cele edukacyjne do łatwych nie należą, bo wyrabianie dobrych nawyków wymaga treningu i czasu. Stąd każdy z tematów lekcji podawany jest za pomocą metod aktywizujących uczniów. W BAKCYLU należą do nich zadania problemowe, ćwiczenia – czasami w formie quizu, elementy multimedialne, materiały powtórkowe. Nad zawartością merytoryczną lekcji czuwa Rada Projektu BAKCYLA oraz Zespół Ekspertów złożony z zawodowych nauczycieli, doświadczonych wolontariuszy i specjalistów edukacji poza formalnej. Wypracowane przez nich treści są realizowane na lekcjach w profesjonalny sposób dzięki warsztatowemu przygotowaniu wolontariuszy. Niezależnie od szczebla zawodowego, jaki na co dzień reprezentują, przechodzą szkolenie, które poprzedza aktywne działanie w projekcie BAKCYL i wyposaża ich w wybrane kompetencje nauczycielskie. Potem przychodzi czas stosowania tych sprawności w realiach szkolnych i czas emocji przed pierwszą lekcją, a później – ogromnej satysfakcji po zajęciach. Właśnie takie wrażenia słychać w wypowiedziach przedstawicieli społeczności projektu, w której otwarcie mówi się, że BAKCYL… uzależnia. Działa więc w dwie strony: w uczniach kształtuje dobre nawyki finansowe, a wśród bankowców prowadzących lekcje wolontariat staje się dobrym nawykiem.
Danuta Fedziuryna, |
Uczymy wspólnie
Lekcje BAKCYLA odbywają się wszędzie tam, gdzie są wolontariusze projektu. Wyznaczenie bankowcom tak podstawowej i ważnej roli w realizacji projektu daje niebywały efekt. Polega on na połączeniu wyraźnej obecności BAKCYLA na poziomie lokalnym z ogólnopolskim zasięgiem projektu. Trudno to sobie wyobrazić, gdyby przedsięwzięcie miało być realizowane siłami wolontariuszy np. tylko z centralnej Polski. Aby dotrzeć do mniejszych i bardziej oddalonych społeczności, potrzebne są siły lokalne, zorientowane w życiu i potrzebach danego środowiska. Pod tym względem zupełnie wyjątkowa w BAKCYLU jest rola banków spółdzielczych. Nie dość, że są to instytucje lokalne, to jeszcze historycznie i ustawowo zaangażowane w działalność na rzecz miejscowych społeczności. W charakterze mecenasa często podejmują wiele różnych działań edukacyjnym.
Ewa Smyk, |
Tym ważniejszym dla organizatorów BAKCYLA jest chęć współdziałania przy projekcie właśnie ze strony bankowości spółdzielczej. Wzorowego modelu współpracy dostarcza bankowość spółdzielcza Lubelszczyzny. Choć jest w projekcie od stosunkowo niedawna, wyróżnia się liczbą partnerskich banków spółdzielczych i zrealizowanych lekcji w tak krótkim czasie (od lutego 2017 r.). Jest to siedem instytucji: Bank Spółdzielczy w Łaszczowie, Bank Spółdzielczy w Niedrzwicy Dużej, Bank Spółdzielczy w Księżpolu, Bank Spółdzielczy w Nałęczowie, Bank Spółdzielczy w Józefowie nad Wisłą, Bank Spółdzielczy w Kurowie, Bank Spółdzielczy w Szczebrzeszynie. Spośród pracowników tych banków przeszkolonych zostało i aktywnie działa w projekcie dziesięć osób. Reprezentują one kadry pracownicze różnego szczebla, nawet zarządczego – Magdalena Woch, wiceprezes zarządu Banku Spółdzielczego w Kurowie i Ewa Smyk, członek zarządu Banku Spółdzielczego w Łaszczowie.
Michał Dziekanowski, |
W skali wszystkich wolontariuszy BAKCYLA, których jest przeszło 550, spółdzielcza kadra Lubelszczyzny stanowi niewielki procent. Jednak jej zaangażowanie pokazuje, jak wiele może zrobić taka grupa osób. W ciągu zaledwie jednego semestru szkolnego, odkąd na Lubelszczyźnie funkcjonuje BAKCYL zrealizowano 74 lekcje dla 1700 uczestników w 23 szkołach. W tym czasie projekt dotarł do prawie 500 szkół w całej Polsce i ponad 40 tys. uczestników. Wynik Lubelszczyzny w okresie czterech miesięcy plasuje ją w czołówce aktywniejszych województw. Warto podkreślić, co to oznacza dla lokalnego zasięgu edukacji finansowej. O ile duża aglomeracja, jak np. stolica województwa – Lublin, ma łatwiejszy i szerszy dostęp do różnego typu projektów, to miejscowości oddalone od niej o ok. 100 km mają na to mniejsze szanse. Dzięki bankom spółdzielczym BAKCYL dociera do takich miejscowości, jak np. Bodaczów, Borzechów, Lubartów, Łaszczów, Majdan Stary, Makuszów, Nałęczów, Telatyn, Świdnik. Świadczy to o większej dostępności edukacji finansowej i więzi między bankowością spółdzielczą a lokalną społecznością, na rzecz której chcą działać wolontariusze. Często są przywiązani do konkretnych szkół z konkretnych miejscowości i jest to relacja dwustronna. Projekt BAKCYL, choć ogólnopolski, świetnie odnajduje się w takich – swego rodzaju rodzinnych, bo lokalnych – relacjach.
Mariusz Wicha, |
Co na to uczniowie i nauczyciele?
„Super!” – mówi nauczyciel z Lublina, „brawo!!!”, dodaje inny. Entuzjastyczne reakcje ludzi, którzy od podszewki znają rzeczywistość szkolną, mówią same za siebie, a wynikają z różnych pobudek. Przede wszystkim nauczyciele są usatysfakcjonowani sposobem prowadzenia lekcji przez wolontariuszy BAKCYLA. „Prowadząca w sposób fachowy, ciekawy i zrozumiany wyjaśniała trudne zagadnienia dotyczące bezpiecznego i rozsądnego korzystania z produktów kredytowych”– usłyszeliśmy w Publicznym Gimnazjum w Łaszczowie. „Cenna, ucząca lekcja, bardzo praktyczna” – stwierdził pedagog z gimnazjum w Telatynie. Nauczyciele podkreślają pozytywny wizerunek bankowca jako osoby komunikatywnej, godnej zaufania, co wyraźnie widać na tego typu zajęciach. Opinie wychowawców, uczniów i samych wolontariuszy są zbierane przez organizatorów po przeprowadzonym cyklu lekcji w danej grupie uczniów. Wtedy najlepiej słychać, jaką wartość ma projekt dla środowiska szkolnego, jak ważne jest zaangażowanie społeczności BAKCYLA w edukację zwłaszcza w małych, położonych daleko od centrów szkołach. A co myślą uczniowie? „Młodzież była pod wielkim wrażeniem” – usłyszeliśmy w Lublinie. A bywa i ta, że uczniowie, oceniając lekcje BAKCYLA, wykraczają poza tradycyjną skalę not 1-6 i wystawiają… „7”!
Zapraszamy banki spółdzielcze do współpracy. Więcej informacji: http://bakcyl.wib.org.pl/dlakogo/zgloszenie_banku |